Uppskattningsvis och (väldigt) grovt räknat, vad kan det kosta att bygga om en industrilokal till bostadslägenheter?

Jag förfogar över en industrilokal, byggd 1950, 1200 kvm, centralt läge, i en mindre tätort där det råder viss brist på lägenheter. Omgivningen består av villor och jag tror att kommunen skulle ställa sig positiv till ett sådant projekt, men går det att få lönsamhet i det?

2014-07-26 16.58.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara byggnationen? Grovt räknat, ca 20-25 000 kr/ kvm eller ännu mer. Men det beror självklart på vad det har varit för verksamhet innan (krävs sanering?), hur många lägenheter det ska bli, om husets skal kräver åtgärder (dränering, nytt tak, nya fönster, ventilation etc).
 
Redigerat:
Det är helt omöjligt att svara på.
Det beror på vilken standard du tänkt dig, storlek på lägenheter och om du själv gör arbetet eller bara anlitar hantverkare.

Men först och det viktigaste. Kolla detaljplanen - förmodligen så tillåts endast industri på området.
Om du måste ansöka om planändring kan det kosta stora pengar + att tiden går.... :confused:
 
Vanbeasten skrev:
Bara byggnationen? Grovt räknat, ca 20-25 000 kr/ kvm eller ännu mer. Men det beror självklart på vad det har varit för verksamhet innan (krävs sanering?), hur många lägenheter det ska bli, om husets skal kräver åtgärder (dränering, nytt tak, nya fönster, ventilation etc).
Är det verkligen så dyrt? En vanlig lägenhet på ca 75 kvm skulle då kosta drygt 1,5 miljoner att iordningställa, trots att grund och stomme redan är på plats? Hela huset skulle alltså kosta över 20 miljoner?
 
roland53 skrev:
Men först och det viktigaste. Kolla detaljplanen - förmodligen så tillåts endast industri på området.
Om du måste ansöka om planändring kan det kosta stora pengar + att tiden går.... :confused:
Det stämmer att en planändring behövs om det skulle bli aktuellt med en ombyggnad.
 
roland53 skrev:
Det är helt omöjligt att svara på.
Det beror på vilken standard du tänkt dig, storlek på lägenheter och om du själv gör arbetet eller bara anlitar hantverkare.
:
Jag tänker mig den utformning som ger bäst ekonomi. Förmodligen "normal/sparsam" standard. Cirka 10 st 2- och 3-rums lägenheter. Allt eventuellt arbete ska göras av hantverkare.
 
norfre skrev:
Jag tänker mig den utformning som ger bäst ekonomi. Förmodligen "normal/sparsam" standard. Cirka 10 st 2- och 3-rums lägenheter. Allt eventuellt arbete ska göras av hantverkare.
Mitt tips är en kostnad på ca 15-18.000:-/m2 i ren ombyggnadskostnad.
 
norfre skrev:
Är det verkligen så dyrt? En vanlig lägenhet på ca 75 kvm skulle då kosta drygt 1,5 miljoner att iordningställa, trots att grund och stomme redan är på plats? Hela huset skulle alltså kosta över 20 miljoner?
Det kan ofta vara billigare att bygga nytt från början än att rota i gamla hus. :D
 
norfre skrev:
Är det verkligen så dyrt? En vanlig lägenhet på ca 75 kvm skulle då kosta drygt 1,5 miljoner att iordningställa, trots att grund och stomme redan är på plats? Hela huset skulle alltså kosta över 20 miljoner?
Du ville ju ha en grov uppskattning. Har du tur kanske det stannar på 15 000. Har du otur slutar det inte vid 40 000 kr. Sen tillkommer såklart diverse kostnader för fastigheten, säkerheter och garantier, ta fram ekonomiska planen, granskning av densamma, etc.

Det bästa du kan göra är att ta fram ritningar, få in offerter på ombyggnationen, kolla marknaden och se vad lägenheterna kan säljas för i området och se om ekonomin går ihop.
 
Jag har jobbat med ett liknande projekt, landade kring 10-12000:-/m2. Men då var fasader, entre, fönster, trapphus mm redan iordninggjorda sedan tidigare och mycket egen personal användes. Jag skulle gissa på att du får budgetera 20Mkr +/- 5Mkr beroende på omständigheterna.
 
Ok, det var dyrare än jag trodde. Med de priserna kan jag inte se att det går att få tillräcklig lönsamhet så då lägger jag ner de planerna.
 
Något att se upp med är vad fastigheten använts till tidigare, har man otur finns det spår av olika otrevliga ämnen kvar. Även asbest och radon är saker att se upp med.
 
Putt skrev:
Något att se upp med är vad fastigheten använts till tidigare, har man otur finns det spår av olika otrevliga ämnen kvar. Även asbest och radon är saker att se upp med.
Just när det gäller industrifastigheter eller tomter så är det stort varningstecken om man är spekulant att köpa en sådan.

Eventuella saneringskostnader för tidigare försyndelser i form av dumpning eller andra utsläpp i marken kan lätt falla på den som är ägare när föroreningen upptäcks. !!! :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.