Hejsan.

Jag håller på att renovera ett sovrum på ovanvåningen, och i detta projekt ingår det att rummet skall förses med golvvärme. Alla spår är frästa och plåtarna har blivit bockade. Dock så har jag blivit lite fundersam över det här med längden på slangen. Pga. vissa omständigheter fick jag förskjuta alla spår ca 15cm vilket i sin tur har gjort att slutet på slingan får ta en omväg tillbaka till fördelaren som skall sitta inne i en "kattvind". Problemet med detta är att när jag nu räknade på det så blir slingan ca 107m och LK säger att 90m är max för 16mm slang.

Är det någon som vet hur känsligt detta är? 17m extra kanske inte låter så mycket, men är ju ändå 20% extra slang.

Tanken är att jag ska köra med M60 shunten om det spelar någon roll.

/Johan Ch
 
Tänker du köra flera andra slingor förutom denna på din M60? Alternativet är ju givetvis att köra två slingor med halva längden
 
Redigerat:
Nej, tyvärr var det inte möjligt att placera en shunt centralt på våningen, så varje rum får ha sin egna. Nu handlar det iof bara om två rum och en mindre hall.

Jo, det är klart att man skulle kunna dela upp det på två slingor, men då får jag spåra om lite.
 
Krilleman
JohanCh skrev:
Nej, tyvärr var det inte möjligt att placera en shunt centralt på våningen, så varje rum får ha sin egna. Nu handlar det iof bara om två rum och en mindre hall.

Jo, det är klart att man skulle kunna dela upp det på två slingor, men då får jag spåra om lite.
Det är den tråkigaste men bästa lösningen för dig!
 
Hmm, ja, kanske inte så mycket att göra. Ska dock ta och göra en lite mer vetenskaplig mätning av hur långt det är så jag inte har höftat allt för mycket.

Tack för svaren ialla fall.
 
peternicklas
Hur lång sträck går den utmed en yttervägg? Hur stort är rummet?
 
Vid lite närmare mätning kom jag fram till att jag nog avrundat lite väl friskt första gången. Blir lätt så när man räknar på material. Man vill ju inte köpa för lite. Den mer verklighets nära längden på slingan kommer bli ca 94m, så jag tror det borde vara ganska lugnt, eller? Lite marginal måste det ju också finnas tycker man.

Någon frågade efter bilder, så här kommer några. Jag har kört med cc 200 över allt och början på slingan kommer gå ut med gavelväggen där det sitter två fönster. Plåten är en 100x0,5mm aluplåt som har bockats som ett "z" kan man säga. En på varje sida om slangen i spåret. Det är en 32mm plankgolv underst som jag har lagt 12mm spån skiva ovan på och sedan fräst igenom. Det har alltså gått helt igenom spånskivan och sedan 4-5mm ner i plankgolvet under.

Billigare? Nja, så här i efterhand kanske det inte blev så stor besparing ialla fall. Roligare? Absolut! Riktigt terapiarbete.

(Bilderna är tagna vid olika tillfällen..)

IMG-20140728-00232.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG-20140805-00244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG-20140805-00247.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG-20140805-00248.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Johan Ch
 
Jag la två LK 16mm-slingor i vardagsrummet, ena 97m och andra 107m (minns inte exakt), varav cca. 15m är "transportsträckor". Det funkade fint under vintern, utan kännbar gradient. Flödet var ungefär i nivå med andra slingorna.
 
Snyggt, hur lång tid tog det att fräsa och vad använde du för fräs och fråsstål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.