Hej allihopa,

Jag har en fundering gällande bostadsrätt och om det finns några särskilda begränsningar för en sådan. Jag äger nämligen en tomt med två hus och flera lägenheter finns och skulle vilja ombilda fastigheten till mindre bostadsrätter. Är detta möjligt och hur går jag i s f till väga?

Vänligen,
Herr Klocka
 
För att kunna bilda en Brf måste det vara minst tre bostäder. I övrigt finns i princip inga begränsningar, mer än Bostadsrättslagen och att det ska finnas en granskad ekonomisk plan.

Läs på hos Bolagsverket och hos Boverket hur du ska gå tillväga.
 
  • Gilla
Herr Klocka
  • Laddar…
Ok, det är inga särskilda begränsningar alltså? I s f borde det inte vara några problem för mig att ombilda huset till mindre bostadsrätter. Något jag tänker som kanske kan bli ett problem är att en bostadsrätt blir väldigt mycket större än de andra storleksordningen blir något med 250 kvm, 60 kvm, 55 kvm och 25 kvm - innebär detta något problem?
 
Nej, inget problem. Man sätter andelstal för varje lägenhet. Andelstalet bygger på ett antal parametrar (man har viss frihet där vid bildandet), ex. storlek, antal badrum i lägenheten och annat som kan orsaka kostnader för föreningen.

månadadsavgifterna sätts sedan i förhållande till andelstalen. En bostadsrättsförening får inte ta ut avgift efter någon annan princip. Andelstalen är i princip frusna för all framtid. Det finns långtgående skydd i bostadsrättslagen mot ändringar av andelstalen. I princip måset samtliga medlemmar godkänna en ändring.
 
  • Gilla
Herr Klocka
  • Laddar…
Bara för att klargöra, att husen är k-märkta spelar ingen roll för just ombildning till brf. Men om du tänker bygga om något, eller skapa fler/färre lägenheter än vad det är idag. Då kan du få problem med bygglov.
 
Det låter ju toppen! Tackar ödmjukast för svaren!

I nuläget finns inga tankar att skapa fler lägenheter eller så för då blir det nog problem med k-märkningen som du säger.
 
Snabb fråga: Vem i kommunen vänder man sig till med frågor om det hela?
 
Gällande de k-märkta byggnaderna och eventuellt bygglov är det stadsbyggnadskontoret. Övriga frågor om bostadsrätter; se mina tidigare länkar.

Jag skulle dessutom råda dig att ta hjälp av en konsult och/eller en intygsgivare (se lista hos Boverket) som har koll på all formalia kring bildandet, den ekonomiska planen och så vidare. Det kostar en slant, men det är det värt.
 
  • Gilla
Herr Klocka
  • Laddar…
Supertack Vanbeasten, då har jag all info jag behöver! Jag ska ta kontakt med stadsbyggnadskontoret så snart jag får tid.

Om du säger det så ser jag till att göra så, är ju inte så kunnig inom området så om jag tar hjäp av en intygsgivare så slipper jag nog mycket besvär. Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.