Hej på er!

Jag är ny här inne men hoppas kunna få lite hjälp nu när jag och mannen står här och inte vet hur vi ska göra.
Vi har köpt oss ett fantastiskt paradis. En gård där vi kan ha våra djur.

Dock till saken ... Stallet behöver rustas upp en del. Först och främst det som är mest angeläget är att det är för lågt mellan golv och tak för att våra stora hästar ska få stå där. Alltså enligt länsstyrelsens bestämmelser. Men vad är mest lönsamt?
Höja tak, ovanför är alltså en höskulle eller sänka golv där det är betong några cm sedan jord att gräva sig ner i.
Det handlar om ca 60cm som måste höjas / sänkas!

Som vid flytt och renovering går de mesta pengarna till annat... Men det är ett måste då våra djur måste ha ett stall och vi självklart inte vill bli anmälda.

Vad är det för ev typ av firmor som utför dessa renoveringar jag talar om? Bygga nya boxar osv hör vi själva så det är ju antingen höja taket eller bila bort betong och sedan lägga nytt som skall göras. Vad kan kostnaderna ligga på tror ni? Ytan är ca 50-60 kvm.

Hoppas vi kam få lite råd från er så vi slipper stå och vara nervösa inför vintern, hästarna behöver stå i boxar då!

Med vänlig hälsning, josefin!
 
Hej och välkommen till forumet. :)

Jag tror att du har bäst chans att få svar i delforumet byggnadsmaterial och byggteknik, flyttar din fråga dit.

Jag har ingen erfarenhet av stall, men att gräva ut grunden och skapa mer höjd plats på det sättet gör en grundentreprenör (grund och markarbeten kan du söka på i olika hantverkarregister). Höjer taket gör en vanlig snickare. Vilket som är bäst hoppas jag att någon annan kan råda bättre om än jag.
 
Leta rätt på ett par lokala byggnadsfirmor som har sysslat med liknande jobb och ta ut dom för rådgivning.
Vilket som är lättast beror väl helt på förutsättningarna, och det kan nog en bra byggnadsfirma se rätt fort.

Kan ju kanske bli lättast / billigast att göra en ny utbyggnad och göra ett nytt stall där, och utnyttja befintligt stall till andra saker, eller så kanske det finns andra utrymmen i byggningen med högre i tak som man kan utnyttja som stall...

Tänk på att försöka få till en långsiktig plan så ni slipper göra om jobbet en gång till om ni vill skaffa mer stallplatser om ett par år
 
Redigerat:
Hur många hästar är det frågan om?
Vad har de för mankhöjd?

Att bygga till några uteboxar enligt Zixtens förlag blir ju inte så många kvadratmeter,
och säkert enklare än att riva hela loftet.

Att gräva ur och sänka golvet tror jag är komplicerat.
Dels påverkas grundläggning, som bär upp hela byggnaden,
dels kommer fukt och dränering in och komplicerar det hela.

Tillägg, alternativ handlingsplan
Byt till mindre hästar, islänningar eller fjordhästar :)
 
KnockOnWood skrev:
Att gräva ur och sänka golvet tror jag är komplicerat.
Dels påverkas grundläggning, som bär upp hela byggnaden,
dels kommer fukt och dränering in och komplicerar det hela.
Inte säkert att det är så, vet om något stall där man grävt ut och gjutit ny platta och fått det att fungera bra....
Olika förutsättningar på olika ställen... Likadant med att höja taket, vissa ställen är det enkelt, andra näst intill omöjligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.