Jag ska regla upp väggar på övervåningen och har ännu inte köpt in innerdörrar och kan inte mäta karmen eller kommer inte ihåg vilket mått dörröppningen ska vara, någon som har koll på måtten?
 
Innerdörrar har oftast måtten: 7, 8, 9, 10 x 20 - 21. Modulmått alltså. ;)
En tabell till hjälp:

modul.gif

Lycka till! :)
 
Håll dig helst borta från dörrar i 7-bredd! Det blir väldigt smalt, och man får svårt att bära in möbler. Vis av erfarenhet...
 
mattiasp skrev:
Håll dig helst borta från dörrar i 7-bredd! Det blir väldigt smalt, och man får svårt att bära in möbler. Vis av erfarenhet...
Jepp, dörrbladet är då 62,5 cm och det är inte mycket att hurra för. Funkar på en gästtoa om man har smala gäster, annars olämpligt....
 
Skall du ha en karm 9*21 är karmyttermåttet cirka 885*2095mm.
Du bör då göra öppningen 910*2110mm.
Annars ökar du respektive minskar du bredden med 100mm beroende på om du har 8*21 eller 10*21.
Glöm inte om du skall ha parkett i dörröppningen så måste du höja överstycket ytterligare 15mm eftersom karmen skall stå på parketten!
 
Tack,

Så om jag tex tittar på Byggmax dörr som har måtten 80 x 210 så innebär det att karmyttermåttet är något mindre än 80 x 210 cm, så därför behöver jag göra öppningen något större samt ta hänsyn till vad golvet bygger på. Har jag fattat det rätt?
 
:cool: Japp! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.