Jag vidhåller att jag skulle VILJA kunna få el via solcellerna vid avbrott. Vi har egen brunn med pump som går på el och vid ett avbrott skulle vi alltså inte bara vara utan ström utan även vatten. Alltså är behovet av ström inte bara när det är mörkt ute, snarare större dagtid när man är vaken och vill använda vatten på olika sätt.

Verkar som att det enda rimliga sättet är en reservkraftsswitch tillsammans med minsta möjliga 3-fas- dieselkraftverk.
Då blir det en lösning som fungerar och till rimliga pengar.
Tyvärr...
 
Ja allt annat blir alldeles för komplicerat, dyrt och kanske även inte så driftsäkert att det är till nytta när det behövs. Har du så stora problem med elavbrott?
 
Vi har inte flyttat in ännu så det har jag ingen aning om. Men det är nu jag dimensionerar och designar elanläggningen i fastigheten och därmed är det mycket lättare att förbereda för olika saker NU, istället för att krångla med det i efterhand.
Kommer även ha företaget i anslutning till bostaden så visst är det viktigt med el hur som helst. Tror dock inte att det är frågan om frekventa strömavbrott på nåt sätt.
 
Visserligen en dålig lösning men kan inte ett litet elverk/omvandlare förse invertern med nätspänning så den tror den jobbar mot nätet och elverket och solpanelen hjälps åt att förse huset med ström ?
 
Det blir komplicerat även med generator.

Även "minsta möjliga" elverk blir tämligen stort om man kopplar in hela bostaden eftersom man mycket snabbt glömmer bort att verket har begränsad kapacitet.

(Efter Gudrun fick vi under någon dag ett 10 kW elverk inkopplat och det överbelastade vi oavsiktligt flera gånger så att säkringarna löste ut. Det var först när dom ställde hit ett betydligt större verk som det funkade.)

Ett elverk som är stort nog att driva en hel bostad är dock inte ekonomiskt försvarbart om man inte redan har en traktor att driva det med.

Vad jag gör istället är att koppla in vattenpumpen (som är stickproppsansluten) till mitt lilla 1-fas elverk och fyller hydropressen med ett par hundra liter vatten. Har man inte en så stor hydropress får man fylla badkaret eller passa på och duscha medan generatorn går och det fortfarande finns varmvatten i beredaren.

Inte heller detta är dock en uthållig lösning eftersom den fast anslutna avloppspumpen inte fungerar. Efter en tid kommer avloppssystemet att svämma över och då får man sluta använda vatten av den anledning.

Sedan tillkommer risken att förgasaren i elverket har kleggat igen pga för gammal bensin, och att verket helt enkelt inte startar. Jag kör med svindyr 4-takts akrylatbensin för att förebygga detta, och det gäller att komma ihåg att inte lämna vanlig bensin i tanken.

Bensin för driften är nästa problem. Även om man råkar ha 20 liter hemma, så räcker det bara i fem timmar. Sedan måste man sätta sig i bilen och hämta hem mer. Vem vill göra det 4-5 gånger om dagen? Dessutom kostar det 1500 kr/dygn.

Återigen, det är bara traktordrivet elverk och en gårdstank med några kubik diesel som fungerar.

Det hela blir till slut så komplext att det inte är värt besväret.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ombord på båten har vi både solceller och vindkraft, och där har vi 220volt utan problem ute till havs, å där kan jag garantera er att det inte finns något nät att ansluta till. ;)

Jag har lite svårt att förstå varför det skulle vara så förbenat svårt att få det att funka i land, allt brukar vara mycket enklare i land, annars. Men som sagt, nu får ursäkta min okunskap på området, jag är inte insatt, men nyfiken :)
 
Om man kan tänka sig att dra ner på förbrukningen och låta elverket och solpanelerna (vilka jag antar är ganska stora för annars faller hela iden) jobba tillsammans på nått bra sätt bör man klara sig ganska bra men tyvärr är ju riktiga 3 fas elverk dyra och antar att det behövs 3 faser för att solen ska kunna ladda. Vi kör utvalda grejer med 1 fas inverter elverk vid strömavbrott vedpanna cirkpumpar samt kyl frys och lite laddning av telefoner och sånt och det funkar helt ok vid kortare avbrott men inget man vill hålla på med i flera veckor tror 3 dagar är det längsta avbrott vi haft.
 
thomasx skrev:
Ombord på båten har vi både solceller och vindkraft, och där har vi 220volt utan problem ute till havs, å där kan jag garantera er att det inte finns något nät att ansluta till. ;)

Jag har lite svårt att förstå varför det skulle vara så förbenat svårt att få det att funka i land, allt brukar vara mycket enklare i land, annars. Men som sagt, nu får ursäkta min okunskap på området, jag är inte insatt, men nyfiken :)
Det är inget problem klipp kabeln till nätet så får man köra med solen hela året problem blir först när det ska samköras.
 
mycke_nu skrev:
Det blir komplicerat även med generator.

Det hela blir till slut så komplext att det inte är värt besväret.
Jag är av en annan åsikt. När man väl står där i en krissituation (om nu strömavbrott kan kallas så... :) ), då är man tacksam för de förberedelser man gjort, även om man inte gjort dem fullt ut. Samma sak om jag står mitt på vinterfjället i snöstorm och tältet blåser sönder, då är man tacksam för den där lagningssatsen som alltid legat i packningen, även om den inte är 100 % så är allt bättre än inget.

Jag tackar för värdefull input i denna tråden. Jag kommer sätta en reservkraftsbrytare i huvudcentralen och ett 3-fasintag på utsidan. Köpa elverk och annat har jag då MÖJLIGHET att göra i framtiden.
Jag kanske även programmerar in ett läge i vårt smarta-hem-system "Strömavbrottsknappen" som stänger av allt som ej är nödvändigt av förbrukare.

När elverket går kommer som någon sa även solcells-invertern att fungera så där kanske man med tur får ett visst tillskott också.

Vår vattenpump går på 3-fas så det krävs 3 faser för att fungera. Däremot ett helt passivt avlopp så det är inget problem.

Alternativet är 2-300 meter slang ner till sjön och en djävligt kraftig pump och ett litet 1-fas-verk nere i strandbrynet
;-)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Det är inget problem klipp kabeln till nätet så får man köra med solen hela året problem blir först när det ska samköras.
Reservkraftomkopplare heter det... ;-)

Kvarstår problemet med en inverter som (vid omkopplad reservkraftsbrytare) kan gå utan att få ström från nätet, men som INTE gör det så länge omkopplaren ger förbindelse mot elnätet.

Tillbaka på ruta ett alltså, tror jag skrev detta igår i ett av de första inläggen.
 
martinradbo skrev:
Jag är av en annan åsikt. När man väl står där i en krissituation (om nu strömavbrott kan kallas så... :) ), då är man tacksam för de förberedelser man gjort, även om man inte gjort dem fullt ut. Samma sak om jag står mitt på vinterfjället i snöstorm och tältet blåser sönder, då är man tacksam för den där lagningssatsen som alltid legat i packningen, även om den inte är 100 % så är allt bättre än inget.
Du missförstod mej nog lite där :).

Jag har ved, elverk, gasol, bensin och batterier i ständig beredskap och använder allt detta varje år. Poängen var att det inte går att köra bostaden i ö-drift utan en enorm investering som helt enkelt inte är värd priset för de flesta.

Lantbruk med djurhållning skaffar traktordrivna elverk, men även bland dem skulle nog avstå om det inte var ett myndighetskrav.
 
Jo att förbereda med en reservkraftsomkopplare, eller åtmintsonde med en planerad kabelväg för reservkabeln, och planerad plats för inkoppling av reservomkopplaren i centralen. Det låter som en rimlig nivå av förberedelse.

Men liknelsen med reparationskitet för tält håller inte. Det är en åtgärd som är billig i förhållande till tältet. En mer passande liknelse vore om du investerar i en terrängående husbil som alltid följer med dig på fjällvandringen, så du har någonstans att sova ifall tältet blåser sönder.
 
  • Gilla
Adventuremike
  • Laddar…
En lösning på problemet skulle kunna vara att sätta en UPS (batteribackup) för hela huset, och som då givetvis tillåter drif med solel och ev. dieselaggregat.

Den behöver då klara hela husets strömförbrukning (alltså typ 25A), men man kan snåla på batterierna, efterssom man kan hoppas på att få tillskott från sol, vind osv.

Jag har rätt dålig koll på vad en dylik UPS kostar, men gissar på 2 - 300 000. Jag har faktiskt använt en sådan en gång, för en massa datorer ute i "bushen", den vägde ca 2 ton, batterierna gav bara några minuters gångreserv, men den fyllde ett annat syfte.
 
Som hemmapularen var inne på så måste det till en batterireserv för att det skall vara "rimligt". Och som andra (bla mycket_nu) skrivit så krävs det i så fall att man accepterar ett begränsat användningsfall, dvs du kan inte köra huset "som vanligt" på batterier/solceller.

MEN utan att ha räknat på det, om man ser till att spis/tvättmaskin/diskmaskin osv. inte körs/kan köras med batteri så finns det inga direkta teoretiska problem. Ett problem är som sagt invertrar som inte låter sig köras i ö-drift. Om man inte kan få tag på sådana så kan man ju i så fall skaffa en annan inverter som man kopplar från sin batteribank och som kopplas in vid strömavbrott. Sedan så måste man ladda batterierna, och även det kan man göra genom att koppla in sig "direkt" på solpanelerna innan invertern, även det vid ö-drift. (Att hålla dem laddade kan man relativt enkelt göra med en vanlig laddare som går på nätet). Dvs man gör det i stort sett rakt av som man gör det på en båt. Om man söker på de som gått "off-grid" totalt så får man lätt priser osv. (Detta samordnas naturligtvis med en riktig omkoppling för reservkraft).

Dock så springer priset snabbt iväg för laddare och framförallt inverter vid större effekter. Så om man tycker det är ekonomiskt försvarbart får man ta ställning till själv. Om man kan tänka sig små effekter och göra en abbrowinsh vid (sällan förekommande) strömavbrott, så finns det grejjor för just båtmarknaden för några tusenlappar (särskilt som man redan har panelerna). En solpanelsladdare för 20A går på någon tusenlapp, och en 1 kW inverter (modifierad sinus...) lika så. Sedan batterier för några tusenlappar så har man basfunktioner för nödsituationer klarade. Men det går ju inte att köra "hela huset" som om ingenting hade hänt för de pengarna.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
GK100 skrev:
Du får kanske tänka lite större (fritt, helst rätt), ev lite nytt, inte nödvändigtvis enkelt och lätt men troligtvis faller då dina retoriska frågor platt. :)
HansR skrev:
Dina reflektioner baseras sannolikt på att du har missuppfattat solcellsystemets användningsområde. I de flesta länder med någorlunda stabilt elnät skall solcellssystemet ses som ett komplement till annan elgenerering...
Nu var det ju frågan om
Solcellsanläggning som ger ström även vid strömavbrott
Alltså inte komplement eller tillägg till normal energiförsörjning, utan just ersättning när nätägaren inte kan leverera.
Vid strömavbrott alltså.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.