Jag har behov av att fästa ett beslag (en öggla att fästa ett rep i, se bild) på en relativt tunn lucka (20 mm totalt bestående av faner på insida och utsida med MDF i mitten). Av estetiska orsaker vill jag inte använda genomgående skruvar.
Beslaget kommer inte att behöva klara stora belastningar men jag vill att det skall sitta så bra som möjligt.

Jag har övervägt följande alternativ:

1. Limma beslaget på dörren med superlim och skruva i två korta träskruvar.
2. Som ovan men använd korta pluggar liknande de som finns på ett gångjärn jag sett (se bild).
3. Limma och skruva med fyra eller sex korta träskruvar (och möjligen pluggar enligt ovan) en liten träplatta på dörren och montera sedan beslaget på plattan med lim och skruvar som kan vara långa nog att fästa i både plattan och dörren.

Vad är att föredra av ovan (eller finns något bättre sätt?) och vilka skruvar och möjligen pluggar borde vara bäst??
20140718_162458.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140718_162545.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Inserts kan kanske vara något? Då blir det tjockare trägängor på utsidan och M-skruv på insidan.
Vet inte om de har något svenskt namn.
 
Nissepisse skrev:
Inserts kan kanske vara något? Då blir det tjockare trägängor på utsidan och M-skruv på insidan.
Vet inte om de har något svenskt namn.
Jag antar att du menar sådana som installeras i denna video.

Ser väldigt stabilt ut men är nog lite för svårt för mig dock - har inte ens en pelarborr...

Något enklare förslag?
 
Om du inte ska belasta beslaget jättetungt så behövs inget annat än två bra skruv, det går att belasta mycket innan det släpper.
Men om man vill maximera hållbarheten så hade jag limmat med trälim, helst PU lim.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tack för förslaget om PU lim.

Du skulle inte använda någon plugg då? Jag har antagit att MDF var sämre att skruva i än massivträ och att plugg därför vore bra men det stämmer kanske inte? IKEA använder kanske plugg till de där gångjärnsfästet (på min bild) för att kunna nyttja förborrade hål av en större diameter och inte för att göra det starkare...

Vad gäller skruv tar jag väll det tjockaste som går genom beslaget och en längd på kanske 15 mm?
 
Insida eller utsida?
Brukar vara hopplöst att få saker att sitta på skåpluckor, materialet är för tunt och för mjukt för skruvarna att greppa i. Föreslår genomgående skruv med en plåtbricka och muttrar på baksidan, men ska fästet sitta på insidan blir det inte så snyggt med muttrarna på utsidan. Limmar du så limmar du i fanéret och då vill det till att det sitter mot skivan.
 
Beslaget skall vara på insidan. Hela tanken är att fixa en enkel spärr för att öppna luckan för mycket så att handtaget skadar väggen.
Med det här beslaget och rätt längd på rep som fästs i ett annat beslag inuti skåpet borde det fungera. Ett rep är ju lite mindre stumt än någon konstruktion helt i metall så jag hopas det skall fungera på något sätt.

Jag är inte duktig snickare nog att byta till andra gångjärn med mindre öppningsvinkel än de som luckan kommer med och om jag gör det skall även dom sättas fast i luckan på något sätt...
 
Nu är jag med...en liten råtta på handtaget funkar inte?;)
 
Jag skulle helt klart provat med en bra dubbelhäftande tejp, funkar det så kanon! Funkar det inte så ingen skada skedd. (Förhoppnigsvis inte i väggen heller)

Lycka till
 
Jag har hade en särskild tråd där vi diskuterade olika lösningar. Den jag fastnade för var att använda ett rep.

Tack för förslagen får prova ett av dem.
 
Det blir nog något som klistras eller skruvas på väggen som skydd (som några föreslagit) - problemet med alla typer av beslag etc är att de skall sitta fast på dörren och inte ryckas loss om man öppnar den oförsiktigt. MDF är inte så bra att skruva i...
 
Jag byggde ett leksakskök till min dotter för 1½ år sedan och hade nästan samma problem som du med beslagen. I mitt fall var det små mässingsgångjärn som skulle fästas i 12mm MDF. Genom att korta medföljande skruvar och lägga på rikligt med epoxilim (Casco strong epoxi) på ytan och i skruvhålen så verkar det hålla bra. Barn är ju inte så snälla mot möblerna men det verkar ändå hålla.

I ditt fall kanske man måste fundera på att ta sig igenom faneret för att få koppling mot MDFen, din lucka var väl dessutom 22mm så det går ju att använda längre skruv.
 
Borra hål och dra i två stycken systemskruv? Jag anser att dessa håller en del, även i MDF.
10735397-origpic-074a87.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja dessa kör ju t.ex. IKEA med i diverse stommar etc tillverkade av MDF så det kan kanske vara en variant även om stommarna är lite tjockare än en dörr är...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.