Halloj alla renoverare!

Om två år ska vi renovera vårt kök, och har börjat kolla lite vad vi vill ha. Planen just nu är ett platsbyggt Ikeakök (med passlister emellan) och granitskiva.

Efter lite surfande här på forumet är jag mer förvirrad än någonsin. Har kollat vilka granitfirmor som finns tillgängliga, och de utländska namnen som kommer upp är Andrews granite, diapol och ev granitexperten? Sedan finns en uppsjö av svenska företag, varav ett i Lundtrakten som verkar vara superbra men dyra (något på L).

Har någon bilder, erfarenheter att dela med sig av de olika granitbolagen?

Vi har inte oändligt med pengar, men vill ändå ha kvalite och slippa irritationsmoment...

Vi bor i Växjö om det spelar någon roll i sammanhanget.

Är dessutom småförtjust i estwing och Paul staffanstorp i forumet efter allt surfande också, ni är grymma!
 
Tack... :) :)

Landernäs marmor i Lund tänker du på i så fall och visst är de dyra men de är också riktigt riktigt bra.

Jag har jobbat med en handfull olika stenleverantörer och det har varit olika typ av strul med alla utom Landernäs så visst känns det som att man får vad man betalar för i detta fall.

Dock finns här någon tråd där det på hög nivå lovordas öststatsbolag inom granit och visst kan alla ha olika erfarenheter men jag undviker den modellen iaf. :)
 
  • Gilla
Florimell
  • Laddar…
Frakttips:
Be någon flyttfirma i Växjö ta med skivan som returfrakt från Lund.

Billigare än åkeri är vår erfarenhet, och flyttfirmor är dessutom mycket varsamma med det dom hanterar.
 
  • Gilla
Florimell
  • Laddar…
Jag funderar på att välja Ikeas stenskiva. Har du kikat på den? Valt bort den av någon anledning?
 
Paul.Staffanstorp, jepp Landernäs var det. Vet du om de kommer hem till en och mäter för storlek? Jag vågar absolut inte förlita mig på varken maken eller mig när det kommer till sådana viktiga saker ;-)

mycke_nu, tack för tipset!

injonil, jag har faktiskt inte tittat på Ikeas stenskiva. Har de olika typer av granit? Jag hade gärna velat ha Star galaxy granit, dvs svart med "glimmer"i.
 
Florimell skrev:
Paul.Staffanstorp, jepp Landernäs var det. Vet du om de kommer hem till en och mäter för storlek? Jag vågar absolut inte förlita mig på varken maken eller mig när det kommer till sådana viktiga saker ;-)

mycke_nu, tack för tipset!

injonil, jag har faktiskt inte tittat på Ikeas stenskiva. Har de olika typer av granit? Jag hade gärna velat ha Star galaxy granit, dvs svart med "glimmer"i.
Jo Landernäs mäter alltid och levererar också men frågan är hur det fungerar när det gäller Växjö... 😕
 
Ikea har inga granitskivor. De är "sten"skivor i det moderna konceptet. För att hålla nere priset jämfört med andra, och också erbjuda en mer unik produkt är de gjorda av en blandning av material. 95% naturkvarts och 5% polymerharts. Det gör dem tätare än granit/marmor skivor eftersom porerna är minimala. Alltså är den mer fläckbeständig, och mer hygienisk. Men, eftersom det är delvis en plast-partikel så har den inte exakt samma värmebeständighet som en massiv granit eller stenskiva. Detta skikt är ca 1/3 del av skivan. Resten är en plastskiva som ser ut lite som en tätt packad spånskiva. Den är alltså inte helmassiv, men väger betydligt mindre än andra stenskivor.
 
Platsbyggt IKEA kök??? ;)
 
Y
Jag valde också granitskivor på ikea-kök. Skivorna kostade mer än resten kändes det som då.
Försöker klura ut vem leverantören var. En som jag uppfattade som leverantör åt någon dyr-kök-tillverkare.

Nåväl. Mitt tips är att låta dom leverera och montera skivorna åt dig. Kostade kanske 2000kr men du slapp då mycket bekymmer såsom att skivorna kanske går av under färden, och slippa bära samt kanske montera dom fel.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Lechner levererar alla Ikeas skivor, i sten, laminat, trä och akryl. De är stora i Tyskland men finns en fabrik i Strömsnäsbruk i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.