R
123abc, jo det kan vara så att jag tokskruvade. Men jag har plockat ner motorn och rullen och jag motorn bara går och går, slutar aldrig hur jag nu än vrider på skruvarna. Jag plockade då ut insatsen men kan inte riktigt se där heller hur de är tänkt att vara. Det sitter ju två skruvar som man kommer åt när markisen sitter uppe, dessa i sin tur driver två andra plastskruvar genom att de ligger emot varann konstant. Behöver jag ha kvar dessa alls om jag nu plockat ner grejerna och ställer in lägena?

En annan grej som jag nu såg är att på markiserna som jag har på andra sidan huset har en annan elmotor än den på andra sidan huset. På denna sitter en SOMFY motor som också verkar passa i länkaget. Markishandlaren borde väl kunna hitta då antingen en somfy eller simu motor till mig tycker man...
 
T
Hade nog varit billigare och enklare om du hade låtit en markisfirma byta tyget till redan från start.
 
R
ja de var ett givande svar. Tyvärr var redan elmotorns plasthölje (de som nu strular) redan sprucket och i småbitar när den plockades ut. Hade inte spelat så stor roll vem som hade gjort det. En firma jag ringde till sa just att de byter inte tyg på över 20 år gamla markiser för de är just ofta så att annat går sönder och så blir inte kunden nöjd.
 
Självklart ska man försöka fixa sina grejer själv i så stor utsträckning som möjligt! Visst, någon gång ibland kan det bli dyrare i slutändan men alla de gånger man sparar stora summor pengar täcker upp det mångfalt.

Det är också när man fixar själv som man lär sig, om man alltid lejer bort allt lär man sig ju ingenting. För mig sitter det i ryggmärgen att alltid försöka laga, konstruera, bygga etc själv, det är en utmaning...betala för att få saker gjort kan ju alla göra bara man har pengar, det är ju ingen sport!

Jag följer denna tråd med stort intresse då huset vi köpte för ett år sedan (idag!!!:wow:) har en gammal handjagad terassmarkis som jag skulle vilja motorisera. Vi har en markisfirma bara några kvarter bort men jag skulle vilja fixa det själv. Helst skulle jag vilja ordna denna lösning: https://www.youtube.com/watch?v=6s0xUV-iIYk&list=UUDkk5jqCYkxnpNwSMsDhNEQ och jag har skrivit några frågor till dansken på hans youtube-mail men inte fått något svar...

Förövrigt föryngrade jag markisen genom att vända på tyget. Den del som mestadels varit upprullad under alla år sen 1968 var i jättefint skick så nu ser markisen ny ut och kommer säkert hålla i 40 år till! Jag skulle vilja måla det fyrkantiga metallröret bara då det ser lite tråkigt ut, ytrostig förzinkning är inte så snyggt...
 
R
paxman, just så är det. VÄntar bara på att markisfirmorna ska öppna igen så jag kan få tag i en ny motor..
 
R
tänkte bara jag skulle återkomma till min tråd med hur de gick. En ny motor till min markis kunde man ta fram men den skulle gå på ca 1500kr. Därefter skulle jag ju då köpa nytt tyg och då hamnade det hela på 6-7000kr totalt. Samtidigt så tog markisfirman ca 11500kr för att till helt nya inklusive nytt tyg och med tanke på att min markis hade ca 23 år på nacken med länkage som var rostiga och kunde pajja när som helst blir det att jag lägger ner det hela för stunden och återkommer med detta projekt senare under året, eventuellt tidigit nästa år med att byta ut alltihop till nytt och fräscht.

tack alla ändå!
 
Låter som ett klokt beslut även om det alltid är roligare när man kan fixa till/laga gammalt så det får längre liv. Bättre för miljön är det också...(fast sämre för tillväxten! ;) ).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.