Jag vill mura en skorsten till min friggebod i tegel och undrar lite hur man gör.
Tanken är att vi ska ha en vedspis och röret kommer gå på insidan av huset för att vi ska få ytterligare lite värme från själva röret som ventilerar ut röken.
Jag gissar att spjället kommer sitta i själva röret på insidan.???

Det jag inte förstår är var sotluckan ska sitta?

Vi vill mura upp med tegel och jag undrar om man behöver ett rör inne i tegelskorstenen eller om det fungerar som rökkanal ut? Om det gör det kan man ju sätta sotluckan vis marknivå.

Röret som går på insidan, ska det fortsätta i en 90graders vinkel x2 för att sedan gå rakt upp och ut ur skorstenen? Isåfall har sotluckan inte någon som helst funktion.

Tacksam för svar hörrni!!

Mvh
Lisa
 
M
Behövs inget rör i tegelmurstocken om den är tät, vilket den blir om man murar den på korrekt sätt.

En vedspis kopplas oftast in på baksidan rakt in i murstocken via en stos. I det läget bör man ha en gastät sotlucka/renslucka på andra sidan murstocken eller där det är lämpligt, den som sotar behöver komma åt utrymmet precis innanför stosen där rökgaserna böjer av uppåt.

Det går även att koppla många vedspisar med ett rör från toppen på spisen längst in mot väggen, som man drar upp någon meter och sedan ansluter in i murstocken. Jag skulle inte rekommendera detta för er då den "extra" värmen stjäl från både vedspisens effektivitet och den tröga värme som överförs till murstocken för värmelagring.

Spjäll kan monteras var man vill men lämpligt är väl där man når det.

Ska du mura själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.