Hej. Jag skulle behöva lite hjälp av kunnig. Jag har just bytt spis men den måste vara felinkopplad. Det är en tre fas spis som skall kopplas in med perilexkontakt. Spisen funkar men sjukt dålig effekt. Jag har mätt i vägguttaget och jag har 400v mellan alla faser samt 230v mellan fas och nolla/jord. Riktig nolla finns framdragen och jag har testat koppla in spisen med/utan nolla. Tror några plintar måste bryggas, men frågan är vilka. Tacksam för snabba svar. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kar en ren trefasspis och faserna ska in på plintarna och det ska inte vara någon nolla. Om man kan koppla om spisen så finns det scheman även på det och hur blecken ska sitta, har du inte det kan man ej koppla om spisen.
Ps
Har du kollat att stickproppen och uttaget är rätt kopplat?
 
Redigerat:
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Jag har kontrollerat att uttaget och stickkontakten är rätt inkopplad. När jag köpte spisen (begagnad) så var det bryggor på två eller tre platser på plinten mening tänkte som du att det inte behövdes och tog bort dem. Nu kommet jag inte ihåg hur de satt, men är det ens möjligt att köra spisen på 230v genom att brygga den? Blir inte klok på detta...
 
Har du ett färdigt kablage med fyra ledare till spisen, då används ofta den blå som 3 fasledare trots att den normalt skall vara nolla i andra sammanhang. I uttaget finns det nog en blå som är nolla, denna skall inte anslutas vidare till din spis. Mellan alla ledningar som går till spisen förutom skyddsjorden där skall det vara 400 v.

Till spisen skall det vara fyra ledningar 3 faser + skyddsjord. Faserna kan kopplas i godtycklig ordning i ditt fall.
 
Så är det kopplat nu. Fas på plint 1 2 3, 400v mellan vardera. Samt jord kopplad. Men inga bryggor, och bryggor fanns på den gamla kabeldragningen som jag tog bort...
 
perols90 skrev:
Jag har kontrollerat att uttaget och stickkontakten är rätt inkopplad. När jag köpte spisen (begagnad) så var det bryggor på två eller tre platser på plinten mening tänkte som du att det inte behövdes och tog bort dem. Nu kommet jag inte ihåg hur de satt, men är det ens möjligt att köra spisen på 230v genom att brygga den? Blir inte klok på detta...
Den spistypen kan inte köra på 230 v. Endast 3 fas 400 v och eventuellt tvåfas 400 v utan nolla. Elementen är 400v typ.

I en 230 /400 v spis är elementen på 230 v och den typen kräver nolla samt 1 , 2 eller 3 faser
 
Om den var byglad så kan den ha varit inkopplad på bara två faser tidigare. Men som sagt, enl. det kopplingschemat du har på bilden så skall spisen bara ha de tre faserna.

Får du dålig effekt då så är spisen troligen trasig.
 
Tobbe_3 skrev:
Den spistypen kan inte köra på 230 v. Endast 3 fas 400 v och eventuellt tvåfas 400 v utan nolla. Elementen är 400v typ.

I en 230 /400 v spis är elementen på 230 v och den typen kräver nolla samt 1 , 2 eller 3 faser
I denna Fall måste beskrivningen vara fel då det satt flera bryggor på gamla kopplingen..
Kan man mäta sig till hur man skall koppla in den?
 
perols90 skrev:
Så är det kopplat nu. Fas på plint 1 2 3, 400v mellan vardera. Samt jord kopplad. Men inga bryggor, och bryggor fanns på den gamla kabeldragningen som jag tog bort...
Det skall nog vara några bryggor.
Vad är det för märke och typbeteckning?? Då kan du nog söka en installationsanvisning på nätet.
 
Okay, tack för infon. Den gamla kabeln har jag kvar, 4 ledare totalt. Så antar att det var tre faser +jord då. Eller kan det ha varit 2 faser +jord+nolla?
 
Ja jag tror oxå det. En gram hushåll från 2009. Gram ek 60-02. Har letat men inte hittat nån installationsinstruktion...
 
Den spisen ska inte ha någon nolla, 400V-spis. Finns iofs inga garantier för att den var rätt kopplad i sitt tidigare liv heller...:rolleyes:
 
perols90 skrev:
Okay, tack för infon. Den gamla kabeln har jag kvar, 4 ledare totalt. Så antar att det var tre faser +jord då. Eller kan det ha varit 2 faser +jord+nolla?
Enligt märkskylten skall den ha 3 faser och skyddsjord. Nolla kan inte hanteras av denna typ
 
Tobbe_3 skrev:
Enligt märkskylten skall den ha 3 faser och skyddsjord. Nolla kan inte hanteras av denna typ
Okay då måste det ha varit tre faser + jord innan oxå. Det satt några bryggor som sagt men jag var dum och plockade bort dem direkt och trodde jag skulle koppla enl bilden...
 
Uppskattar alla tips. Nån som har nån idé om hur jag kan gå vidare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.