Tjena,

Jag kom över 80meter trädgårds slang, Svart/blå.
Tänkte då fixa solfångare till min Intex pool. 6500liter.

Jag testade och koppla allt, och det funkar. vattnet som kommer ut ur slangen efter 80meter i solen är tydligt varmare än vattnet i polen. Vid test tillfället hade jag 28grader i polen.

Men mitt problem är att det är alldeles för litet flöde. Diameter 32mm från pumpen till 1/2tum trädsgårds slang.

Misstänkte att det skulle bli mindre flöde men troligen högre tryck. Jag använder en Intex pump på ca 3400l/timme, ca 50-60l/minut.

Men det bara "rinner" ur slängen. Kommer ta flera dygn att omsätta vattnet i polen.

Ska jag parralell koppla 4st slangar istället? (4x20m)

Någon som vet en bra lösning för att parralell koppla : inkommande 32mm-->1/2tum trädsgårds slang???
 
Du kanske kan använda 32mm avloppsdelar och grena av och låta en mindre del av det totala flödet ta vägen via trädgårdsslangen.
ImageUploadedByByggahus.se1406317743.206186.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1406317752.738314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det spelar ingen roll med flödet i detta fallet. Lägre flöde ger högre tempratur på vattnet som ändå blandas ned i poolen sen.
Högre flöde ger omvänt mindre temperaturdifferens, och någonstans i bakhuvudet har en notrering om att värmare vatten är att föredra framför högre volym. Någon med formelsamlingen som huvudkudde har nog svaret snart ;)
 
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
corre skrev:
Det spelar ingen roll med flödet i detta fallet. Lägre flöde ger högre tempratur på vattnet som ändå blandas ned i poolen sen.
Högre flöde ger omvänt mindre temperaturdifferens, och någonstans i bakhuvudet har en notrering om att värmare vatten är att föredra framför högre volym. Någon med formelsamlingen som huvudkudde har nog svaret snart ;)
Jag plockar fram popcornen, lutar mig tillbaka och väntar förhoppningsfullt!
Tycker det låter konstigt att det skulle vara någon skillnad och lyssnar gärna till förklaringen.
 
Förlusterna ökar med större tempskillnad därför lönar sig stort flöde, läste jag någonstans. Typ som så att när vattnet har en minimal tempökning är verkningsgraden som störst, dvs då går det som snabbat att värma upp poolen.
 
  • Gilla
Asalkin och 2 till
  • Laddar…
Precis som thomasx säger, jag har provat båda varianterna och större flöde ger bäst resultat. De senaste åren har jag kört med 225m 25mm svart gummislang och en billig dränkpump från jula, då kommer vi upp i 30 grader ungefär i en oval ovanmarkspool på 17m3.
Förhoppningsvis har vi en 'riktig' nergrävd pool nästa säsong. :)

Edit: För typ 5-6 år sedan i vårt förra hus hade jag slangen på carportstaket (papptak) och testade att köra pumpen på timer (köra en kvart och ha stillestånd en halvtimma) mätte sedan tempen på vattnet som kom ur slangen. 82grader :eek:
Papptaket bidrog lite till det för jag får inte alls ut den tempen idag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rogga88
  • Laddar…
M
Någon som kan rekommendera en billig pump för att pumpa runt i slang?
 
I en 80m lång 1/2" slang så är det väl ungefär 10 liter vatten, jag har svårt att tro att det är lönt att omsätta vattnet i slangen oftare än en gång i minuten.
Dvs. ett flöde på 10l/min borde räcka.
 
Jag har ett gammalt tak av svart korrugerad plåt som ska rivas... Om man lägger slangen i dalarna på plåten så borde det ge bra effekt på en kompakt yta. Värme från sidorna också och en aning vindskydd. Dessutom kan man ställa undan plåten med slangar och allt i förrådet när sommaren är slut.
 
I tex Grekland har många hus en tunna på taket och (ibland?) en solfångare till den.

Kanske något att ta efter?
 
fubar skrev:
I tex Grekland har många hus en tunna på taket och (ibland?) en solfångare till den.

Kanske något att ta efter?
Dessa system med självcirkulation kallas termosifonsystem och används för att bereda tappvarmvatten.
 
Annars kan en gammal cirkpump göra jobbet, drar inte så mycket ström o tål varmvatten :)
 
Micke64 skrev:
Någon som kan rekommendera en billig pump för att pumpa runt i slang?
Det fixar vilken dränkbar pump som helst.
Vi kör för tillfället med Biltemas minsta för 299 kr.
 
M
GoForIt skrev:
Det fixar vilken dränkbar pump som helst.
Vi kör för tillfället med Biltemas minsta för 299 kr.
Låter bra. Låter du den gå konstant eller med timer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.