Hej!
Jag håller på och kollar runt lite hur jag ska gå tillväga för att på ett enkelt sätt bygga en chinsställning hemma.
Det jag har tänkt är enklast möjliga. Två reglar/stolpar på vardera sida samt en elförzinkat stålrör 28mm rakt igenom.

Min fråga är följande vilken diameter bör dessa reglar vara på och vart hittar jag dessa? Hur får jag på bästa och enklast möjliga sätt fast dessa i marken.
 
hittar bara byggreglar till 95x95 och dessa tror jag inte håller?
 
95x95 stående borde väl hålla.
 
Skall ställningen vara utomhus eller inomhus, fristående eller förankrad?
 
Ställningen ska vara utomhus stående i marken. Så du tror att 95x95 håller? det är skapliga krafter när man svingar sig upp för stången. ställningen ska vara förankrad i marken (eller hur menar du med fristående) (chinsstången ska vara stabil och inte röra sig)
 
95x95 håller.
 
Ska dessa isådanafall gjutas fast och hur gör jag detta?
 
Beroende på ställningens höjd och din vikt så kan du även behöva snedsträvor om ställningen skall vara helt stabil. Ett annat sätt är att använda sig av fyra plintar/stolpar.
 
Funkar det med markskruven till 95x95 plintar? det står att diametern ligger på 70mm.. Och hur skruvar jag ned denna i marken? många frågor nu..;)
 
Eller hur skulle det fungera om man grävde en grop tryckte ned stolpe med betong och fyllde upp med grus?
 
Den svaga länken kommer förmodligen bli förankringen i marken.
Gjut rejäla plintar.
 
Tycker fortfarande att det känns ostabilt med en plint som sticker upp och som man skruvar fast regeln i. Betänkt att regeln ska vara minst 2,2m hög och sen en järnstång över till nästa regel som då självklart ska vara på samma höjd, håller det?
 
Stiffan skrev:
Tycker fortfarande att det känns ostabilt med en plint som sticker upp och som man skruvar fast regeln i. Betänkt att regeln ska vara minst 2,2m hög och sen en järnstång över till nästa regel som då självklart ska vara på samma höjd, håller det?
Sätt ner 4 st 700mm plintar istället och skruva reglar mellan stolparna, sedan sätter du stången i mitten. Kan garantera att detta blir stabilt.
 
Eller gör så här:
IMG_1074.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Col76 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.