Hej,

Vi flyttade ut till hus i mitten av december. Har tidigare alltid bott i lägenhet och inte funderat så mycket kring elpriset då vi haft ganska liten förbrukning.

Tänkte bara höra om vi verkar ha ett ok elpris? Senaste räkningen som var för juni hade en registrerad förbrukning på 784 kwh. För det fick vi räkning från elleverantören på 602 kr och från nätägaren på 571 kr, summa 1173 kr.

Bra eller dåligt?
 
Det låter nog rätt normalt.

Men 784 kWh i juni låter mycket, vi hade 236 här norr om Hallandsåsen.
Ni har kanske stor familj, vi är bara två.

Och vi betalade totalt 2,06 kr/kWh, ni betalade 1,50.
Ju lägre förbrukning, destå hårdare slår de fasta avgifterna.

Tillägg:
Jag kollade för skojs skull vad vi betalade för januari-elen.
719 kWh kostade då 1,39 kr/kWh.
 
Redigerat:
  • Gilla
ASR 1927
  • Laddar…
Hej,

Tack för svar.

Nja vi har ingen stor familj. Det är jag, frugan och lilla katten (men hon förbrukar nog inte många kilovattimmar hon ;)). Det är ett litet hus på 50 kvm med begränsad ovanvåning samt ett annex på 50 kvm ytterligare.

Jag gick in och kollade januarifakturan och den var på 2232 kwh. De sista två veckorna i december var på 1308 kwh.
Hmmmm..... Jag funderade inte så mycket på det utan trodde att det var normalförbrukning för hus. Kanske ska börja titta lite på förbrukningen?

Vi har eluppvärmt så att det gick åt mycket i vintras med den kalla vintern vi hade kanske inte är så konstigt men att jag har mer än tre ggr högre förbrukning än dig i juni låter lite tufft?
 
ASR 1927 skrev:
Hej,

Tack för svar
.... men att jag har mer än tre ggr högre förbrukning än dig i juni låter lite tufft?
Det var så lite så :)
Vi har 108 kvm.
Men i juni har ni väl inte någon värme igång?
Vi har inte kört värmepumpen (luft/luft) sedan början på april.
Något annat som drar, kanske gamla kyl/frys?

Inför hösten kanske det vore idé med en L/L-värmepump?
Vår värmer hela huset. Vi har inga element alls, ingen golvvärme heller.
Eldar bara enstaka brasor på vintern.
 
Nej vi har inte igång värmen. Igår hade vi drygt 29 grader vid sängen så någon ytterligare uppvärming behövs då inte! Sjukt varmt. Det enda är golvvärmen i badrummet som går på låg effekt.

Ja det är verkligen mycket högre förbrukning än vad ni har på liknande yta. Förutom det vanliga med vitvaror som vi har i huset så har vi i annexet ytterligare en kyl/frys, varmvattenberedare samt två luftavfuktare som går hela tiden (det blir väldigt fuktigt där). Sedan så tvättar vi väl en maskin per dag i snitt. Och så har vi en pump till brunnen som vi kör mycket med när vi vattnar. Vi har också ganska mycket utebelysning, runt 40 lampor som går igång med skymningsrelä men det är LED- eller lågenergilampor på samtliga.

Jo luft/luft ska instaleras till hösten. Jag funderar på två ME FH35, en till huset och en till annexet, men har börjat fundera på om det inte är lite overkill med en sån i annexet? Det är två rum där på vardera ca 22-23 kvm. Kanske att det räcker med en mindre och billigare pump där? Typ:
http://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/panasonic/panasonic-ce9pke
 
Jaja, nog om elen. Vad tror du om Iturbe då? :)
 
  • Gilla
ASR 1927
  • Laddar…
hands skrev:
Jaja, nog om elen. Vad tror du om Iturbe då? :)
Ha ha! Han kommer att göra KAOS i Juves försvar! Barzagli kommer att hänga på läktaren och käka korv, Bonucci kommer att gråta som en liten unge och Chiellini kommer springa till domaren och visa gamla bitmärken i hopp om att kunna fiffla till sig fördelar. Scudetton ska till huvudstaden!
 
Från din mun till herrens öron ;) Juve blev av med pole position när de tappade Conte, ingen oro där. Gervais och Iturbe på Tottis flanker, mumma! Forza Roma, sempre!

PS: en tvätt om dagen (!) har du ett helt fotbollslag där hemma? :)
 
Med golvvärme på, två avfuktare på, 40 lampor tända all mörk tid och en tvättmaskin varje dag är det mer begripligt att det drar mer. 784 kWh i juni är inte svårt att göra av med, men om du vill finns det potential att minska det.

Angående priset är det ju bara det från elleverantören som du kan göra något åt. 602 kr för 784 kWh blir 77 öre/kWh. Det är lite bättre pris än jag har i alla fall. Jag har ett fast pris på 91 öre/kWh. Jag tror inte att jag kommer binda det en period till.
 
hands skrev:
Från din mun till herrens öron ;) Juve blev av med pole position när de tappade Conte, ingen oro där. Gervais och Iturbe på Tottis flanker, mumma! Forza Roma, sempre!

PS: en tvätt om dagen (!) har du ett helt fotbollslag där hemma? :)
Det låter som en helt fantastisk anfallstrio. Kommer att bli en klassiker det där. Daje lupi!
 
Avemo skrev:
Med golvvärme på, två avfuktare på, 40 lampor tända all mörk tid och en tvättmaskin varje dag är det mer begripligt att det drar mer. 784 kWh i juni är inte svårt att göra av med, men om du vill finns det potential att minska det.

Angående priset är det ju bara det från elleverantören som du kan göra något åt. 602 kr för 784 kWh blir 77 öre/kWh. Det är lite bättre pris än jag har i alla fall. Jag har ett fast pris på 91 öre/kWh. Jag tror inte att jag kommer binda det en period till.
Det är Telge energi vi har som leverantör. Rörligt pris. Sedan så är det Eon som är nätleverantör. De beräknar årsförbrukningen till drygt 26000 kwh.

Ja det är som du skriver att det finns nog möjlighet att minska förbrukningen. Misstänker att avfuktarna förbrukar ganska mycket. Hittade en gammal elmätare som jag satt på uttaget till en av avfuktarna. Ska bli intressant att se hur mycket de drar. Behöver knappast ha igång båda samtidigt och dygnet runt? Kanske också läge att fylla maskinen innan tvätt istället för att som nu köra småtvättar? Och golvvärme på mitt i sommaren? Hur tänkte vi där?

Det krävs nog att man tänker till lite och inte bara kör på. Ska testa och se om vi kan få en "lågförbrukad" augusti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.