Jag har precis köpt en lägenhet och funderar på att förändra/riva/göra hål i två av väggarna, men då är frågan är om dessa är bärande eller inte.

Fakta:

Huset är byggt 1945.
Våning 3 av 3 (högst upp).
På våningen ovanför är det en före detta vind med snedtak som på 80-talet byggdes ihop med denna lägenhet, jag äger alltså även sista biten av spiraltrappan.

Fråga 1:

Är väggarna markerade i blått och rött bärande? Får jag riva dessa?

Fråga 2:

Om dessa väggar är bärande, får jag i så fall göra någonting med dom alls? Får jag t.ex. sätta upp en dörr i den blå väggen, och/eller öppna upp ett ca 1x1 meter hål/fönster i den röda väggen?

Tacksam för eventuella svar! Jag ska självklart kontakta både en byggnadskonstrukör och bostadsrättföreningen innan något görs, men jag hoppas på lite input från er mera erfarna innan det är dags för det. :)

planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej och välkommen till Byggahus

Jag gissar den blåa är bärande pga av trapphålet.....det går troligen att vx av men som du redan är inne på så kolla med BRF och en konstruktör.....
 
Tack för svar! Jag är benägen att hålla med om att den blå väggen troligen räknas som bärande så då får det bli till att prata med styrelsen och en konstruktör rörande dörr i denna.

Viktigare är dock vad som kan göras med den röda väggen; baserat på tjockleken så får jag tyvärr gissa på att även denna räknas som bärande, men om någon är av annan åsikt så får ni jättegärna komma med ett andra utlåtande. :)
 
Om de är bärande skall du också anmäla till kommunen vad du tänker göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.