Vi bygger just nu ut vårt hus med 60 kvm i två plan. Upphandlingen gick turbosnabbt i slutet och innan vi ens hann skriva på kontraktet var grävaren där och började schackta grunden. Då började jag fundera kring försäkringar. Vad behöver man? Måste man om man bygger ut ha byggfelsförsäkring (huset blir nästan dubbelt så stort)? Ska man ha andra försäkringar under själva byggtiden (byggherreförsäkring)? Vårt kontrakt är ju skrivet med hänvisning till ABS 95 så vi förutsätter att byggfirman har rätt försäkring räcker det eller måste man kolla?
 
Kul att du frågar! Jo då nu är utbygget igång. Vi tvekade länge mellan en rad olika entreprenörer. Någon offert gällde inte hela konceptet utan vi skulle själva sy ihop el och vvs bitarna. Någon annan offert kom från en firma som skulle använda sig av en snickare vi kände till och gärna anlitade. Och en tredje offert innefattade visserligen allt vi ville ha utfört på huset men kom från en firma som vår snickarkompis inte gillade. Till slut blev det ändå pengarna som fick avgöra. Vi accepterade den offert som innefattde allt arbete och som blev billigast (fast billigt blev det inte ändå 1 miljon springer det iväg på :surprised:). Då fick vi visserligen inte vår snickarkompis men å andra sidan kan det kanske det vara en fördel för då kan man bli arg om något blir fel utan att behöva tänka på att man förstör vänskapen. Firman är ursnabb - vi skakade tass i torsdags i mångdags var grävaren där och idag gjuter de grunden! Innan jul flyttar vi in i vårt total renoverade nygamla STORA hus där barnen och vi äntligen får varsitt rum :D :D :D
 
Om en byygfelsförsäkring erfordras meddelar byggnadsnämnden detta senast i samband med byggsamrådsmötet. Lagen om byggfelsförsäkring tolkas lite olika på olika håll.
Sedan är det ju en annan sak om Du för att vara garderad gentemot entreprenören anser att Du vill ha en byggfelsförsäkring om fel skulle uppstå och entreprenören då inte kan ta sitt fulla ansvar.

Vad gäller byggherreförsäkring så bör Du ta en sådan för att täcka Dit ansvar gentemot tredje man (ex. granne) om en skada skulle uppstå. Exempelvis en sprängskada. Enligt ABS 95 (kap 5 §13) går entreprenören nämligen fri från skadeståndsskyldighet gentemot tredje man om han kan visa att han rimligen inte kunnat förebygga eller begränsa skadan. Då hamnar ev. skadeståndsanspråk i ditt knä.
 
Opps det har jag ju inte. Märkligt det här jag ringde till vårt bolag och kollade vad som gällde och de började tala osammanhängande om att vi kan försäkra bygget när det börkrjar bli något men ngn byggherreförsäkring hade varken de eller statsbyggnadskontoret hört talas om. Därför lutade jag mig tillbaka och tänkte att det där mest var entreprenörens bord :-[
 
Jag har nu kollat med If och den försäkring jag nämner marknadsförs inte direkt mot enskild konsument. Istället är det så att den är inbakad i deras vanliga villaförsäkring under rubriken "Byggnad under uppförande, om- eller tillbyggnad. Inom ramen för denna finns alla moment vsom behövs för att man skall vara skyddad vi ny- eller tillbyggnad.
Exakt samma sak gäller Länsförsäkringar.
Det jag angivit vad gäller entreprenörens ansvar gäller dock.
 
Tack för bra info ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.