Har ett nytt Älvsbyhus 1 1/2 plan sedan 6mån. Nu ska det till att isoleras. Problemet är bara att det under den första snöperioden kom in snö mellan takpannor och skyddsplasten. Är detta vanligt ? Det SKA vara så enligt Älvsbyhus. Jag undrar då hur det blir om man spikar fast luftspalten genom denna plast ? Då borde ju snön (vattnet) leta sig genom där man spikar och gå in genom plasten. Vad gör man åt saken ?
 
Finns det inget mer än pannor och sen en skyddsplast på Älvsbyhus takkonstruktion? ???
 
Älvsbyhus använder armerad plast istället för råspont/board under pannorna/plåttaket.

När du vill isolera så förmodar jag att du kommer att behöva sätta en till ångspärr som vanligt mellan isolering och innertak. ??? Eller har jag missuppfattat någonting?
 
Ah... jag har aldrig haft några sådana problem på mitt älvsbyhus iallafall. Din 45x45 mm regel du spikar (eller jag föredrar skruvning så inte pannaorna hoppar av :)
pressar ju ihop plasten mellan reglingen för luftspalten och tegelläkten och vattnet borde hinna rinna av innan det letar sig in....
 
har även påbörjat övervåningen på vårt höner..
spikade luftspalt utan att spika genom plasten..
körde med 4 reglar plus masonite i varje fack..
;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.