Hej forumet,

Jag undrar vad som är viktigt att tänka på när det gäller elsystem i en ny villa. Finns det några klassiska fallgropar man kan råka ut för?

Vi ska snart skriva kontrakt för att bygga ett prefabhus på generalentreprenad.

Hur noga bör elsystemet vara specificerat i kontraktet? I det kontraktförslag vi sett så anges att elsystemet följer "Svensk Standard", samt ett pris inklusive ett visst antal eluttag. Därefter anges en kostnad per ytterligare eluttag, samt en kostnad per meter för kabel- och kanal-dragning.

Är detta tillräckligt? Eller bör kontraktet ange en exakt tillverkare och modell av t.ex jordfelsbrytare, kablar och eluttag?

Vad rekommenderar ni för tillverkare på elutrustning? Är det stor skillnad i kvalitet på t.ex ett budget-vägguttag och ett finare?
 
Viktigare än modell av uttag och brytare är väl placeringen av dem och antal. Att byta uttag och brytare är ju lätt jämfört med att dra nytt och komplettera i efterhand. Be att få se en ritning över tänkt placering och försök tänka efter hur ni vill möblera och nyttja rummen. Bättre ett uttag för mycket.

Kan det finnas behov av ev tomrör för framtiden. T ex från centralen och ut för fristående garage eller friggebod.
 
  • Gilla
andersjm
  • Laddar…
Du bör ju helst ha en ganska exakt uppfattning över var du vill ha uttag, och hur många. Och framförallt, om du vill ha annat än uttag, ex. spottar i taket. Nätverksuttag osv. Alla sådana tillval och som inte är prissatta innan du skriver kontrakt, tenderar att bli extremt dyra senare, då finns ju inget incitament att förhandla pris från byggaren.

Någorlunda seriösa elfirmor installerar inte skräputtag. Det går ofta fortare att installera uttag/brytare av normalkvalitet (ELKO/ELJO), än ex. Biltema uttag. Så ev, vinst på materialkostnaden förloras på längre montagetid.

De fall jag hört talas om där man installerat budgetprylar vid riktiga byggen, så har de ofta fuskat även med behörigheten, de har låtit inhyrda "snickare" från låglöneländer installera även elen, som de åker och handlar på Biltema. Kan vara svårt att gardera sig mot i avtalet.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar, det var precis det här jag ville ha svar på! Jag behöver inte oroa mig jättemycket för att få biltema-uttag alltså, utan bör fokusera på pris och funktionalitet (antal uttag, etc).

Jag funderar på att rita en egen elritning, mest för att minska risken för missförstånd mellan oss och elektrikern. Jag har dock inte bestämt mig för hur detaljerad den ska vara.

Tror ni en elektriker skulle uppskatta att få en ritning som beskriver exakt vilka rör som ska dras var, var uttagen ska sitta, och vilka tomtrör som ska dras? Eller upplever elektrikern det som extra krångel? Skulle elektrikern föredra att bara få en ritning över var eluttagen ska sitta?

Jag vill gärna ha en tydlig elritning när huset är klart, gillar tanken på att veta vad som finns bakom innerväggarna och ungefär var det är draget.
 
Rörens placering vill nog elektrikern bestämma själv.
 
Har inte husleverantören en elritning? Detta är väl ett av dokumenten som krävs vid byggsamrådet. Detta är nog bra att utgå från. Diskutera sedan fram en lösning, förhandla pris och så begär att få en specialritning just för ditt hus. Kanske kostar någon tusenlapp men sedan har du en exakt ritning. Kolla sedan materialspecen, bör specas i bilaga till ritningsunderlaget vilken materiel som skall användas. Detta är inget omänskligt jobb för en seriös hustillverkare att ta fram. Hur kan de annars kalkylera på huset om de inte vet vad de kalkylerar på?
 
Det är möjligt att husleverantören har nån sorts grund-elritning. Men de låter köparen bestämma placering av eluttag och liknande helt själv, så de kan ju inte använda exakt samma till alla kunder. Innerväggar platsbyggs av entreprenadfirman, så jag gissar att det är deras elektriker som bestämmer elsystemets utformning.

Jag tror jag ska göra så att jag helt enkelt ber om att få ett prisförslag på vad en exakt elritning för huset skulle kosta.

Den där materialspecen, hur exakt ska den vara? Den vi har idag nämner inga märken. Andra saker i huset, som t.ex golv, tapeter, badrums- och köks-inredning är mycket noga specificerat - så därför undrade jag om det är normalt att materialspecen för elsystemet är mindre detaljerad?
 
Du ska som sagt se till att tänka genom vad du själv önskar i antal och placering för uttag, lamputtag, nätverk osv. Kan du utgå från någon ritning du får via leverantören minskar säkert risken till försök att missförstå i ett senare skede även om du förändrar efter egna tankar. Kolla och ange även placeringen i höjd och sida för de olika komponenterna så att det inte blir tugg om standard osv senare om du har några ideer runt detta. Lika med om du tänker dig några speciella funktioner kring belysningsfall med styrningar osv eller förberett för ljus utvändigt, fönstersmygar mm.

När detta är klart se till att det är helt klart och beskrivet så att du inte drabbas av ÄTA senare även om det inte kommit så långt att det i praktiken är något problem att utföra kostar det tyvärr ofta skjortan och ger mycket bitterhet (som du säkert kan söka eller läst här på BH). Du kan hitta mycket kring olika tankar kring den här typen installationer om du kollar gamla trådar här, allt tänkbart är i princip genomgånget flera gånger om.
 
Ska du göra en "elritning" så är det placeringar som elektrikern vill veta men det mesta styrs normalt av El-AMA och svensk standard, men innan du gör nått prata med elfirman. Oftast när kunder gör sina "elritningar" ligger nivån långt under "svensk standard".
 
Låter som att det bästa nog är att leverantören får ta fram ritningen.

Det är just fördyringar på grund av missförstånd och ändringar jag vill minimera. Det är kanske enklare för mig att lära mig att förstå leverantörens professionella ritning, än det är för leverantören att förstå min amatörritning :). Gäller bara att ge leverantören tillräckligt med underlag, på något sätt, för att kunna ta fram ritningen. Men det är (väl?) billigare att ändra i en ritning än i ett verkligt objekt, så där borde man kunna jobba sig fram i ett antal versioner.

Jobbar "normala" elfirmor såhär? Att de tar fram en ritning först, och sedan bygger? Jag kan tänka mig (lite naivt?) att det kanske ibland går snabbare att bara skruva upp rör och ledningar, än det gör att dokumentera dem?
 
Normalt får väl kunden en ritning eller "en skiss" (ett underlag till en riktig ritning) där det framgår hur man har tänkt lösa installationen. Och det senare ska man i alla fall kunna kräva innan man gör en beställning, dessutom bör det framgå vilka apparatserie man tänker använda. Dessutom tycker jag att elfirman ska sätta sig ner med kunden i någon timma och gå igenom hela "jobbet".
Många husbyggare har standardritningar som man kan få, då är det betydligt enklare för en "amatör" att göra ändringar/ha önskemål för man ser hur det kan vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.