Hej,
jag ska gjuta en betongbänkskiva till mitt kök och funderar på hur jag ska göra med monteringen av hoarna, blandaren och diskmaskinsavstängning.
Har köpt Grohe Flair köksblandare och en Oulin dubbelho. Hoarna ska monteras ovanifrån enligt instruktionen men det har jag ingen plan på att göra utan vill undvika den lilla kanten som ligger och samlar smuts. Jag har nu monterat alltsammans i en temporär bänkskiva av spånplattor och vaxduk för att ha ett användbart kök tills att den riktiga skivan är på plats.

bild-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Temporärt monterat

Som ni ser på hoarna är den övre kanten byggd i tre olika nivåer. Detta tillsammans med djupet den monteras på ger mig flera olika alternativ. Alla har olika fördelar och nackdelar, både estetiskt, praktiskt i användarsynpunkt och i hur tekniskt svårt det blir att få till.

Här är några olika alternativ, vilket hade ni valt? Motivera gärna svaret!

plan1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planmonterat på översta nivån, övre kanten synlig

plan2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planmonterat på översta nivån, övre kanten dold

plan3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planmonterat på mellersta nivån

plan4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planmonterat på understa nivån

Att planmontera har fördelarna att hon kommer upp och lämnar mer plats för källsortering under bänken. Det lär vara lättare att använda hoarna känns det som än om vattennivån kommer lägre och man måste sträcka sig ner när man diskar etc.

Nackdelen med planmontering är som jag ser det mycket svårare att få till snyggt och tätt. Väldigt tekniskt utmanande. Estetiskt kanske inte heller det mest fördelaktiga?

Att undermontera bör vara mycket lättare att få till, snyggare kanske men tar mer plats under bänken och kanske mindre praktiskt vid användning?

heltunder1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Underlimmad på översta nivån

Här hamnar blandaren och diskmaskinsavstängningen lågt…

helt under 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Underlimmad på mellersta nivån

helt under 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Underlimmad på understa nivån

Denna är nog min favorit rent estetiskt, lite trixig att få till men långt ifrån omöjligt.. :)

Sen kan man göra nån form av mellanvariant där man placerar hoarna en bit ner men inte på undersidan helt. Detta innebär i praktiken underlimning men en tunnare skiva just runt hoarna. En kompromiss vad gäller fördelar och nackdelar?

halvt under 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

halvvägsmontering på översta nivån

halvt under 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

halvvägsmontering på mellersta nivån

halvt under 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvvägsmontering på understa nivån

Vad hade ni valt och varför? Om ni har ytterligare varianter är det bara att föreslå så löser jag en bild med förslaget.

Tack på förhand för en bra diskussion! ;)

//Olle
 
Hej!

Det mest praktiska är att planmontera vasken. Om man underlimmar så kan kanten runt vasken ( betongskivan) lätt naggas av slag av stekpannor mm vid tex diskning.
Men arbetet att framställa en skiva är ju mycke mindre svårt om man ska ha en underlimmad vask, se då till att ha en stor radie runt hålet för bästa hållbarhet!

Mvh
 
Läste tråden och funderade lite. För planmontering borde man väl kunna montera hon i formen (limma med latex) och gjuta fast den. Kanske med ngn liten distans om du skall slipa skivan.

Pilla sen bort latexen och lägg en silikonfog då skivan är färdigbehandlad...
 
"Planmonterat på översta nivån, övre kanten dold"

Skulle jag säga definitivt, om du löser det rent tekniskt.
Då är det en "riktig vask", och inte en betongvask med lite plåt i botten, samtidigt som ingenting fastnar i skarven som det blir om man får med den översta kanten (om jag inte missförstått alt 1).
 
Skulle nog också köra på Niklas förslag. De flesta övriga blir väldigt svåra att få till i gjutningen eftersom vasken har flera höjdnivåer (om du inte bockar av plåten dvs.). Jag har själv gjutit en skiva och undermonterat en kvadratisk vask..vilket blev väldigt enkelt att montera och snyggt (3cm tjock betong), men det gäller att vara kökspedant eftersom kanterna inte gillar stötar. bra tips är att vattenslipa med maskin efteråt blir kanonsnygg terazzo när du kommer ned lite i djupet på betongen. steinfix 100 ger bra skydd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.