Hej,

Vi har hyrt ut vårt hus i några år och skall nu ta det i besittning igen.
Då detta är första gången jag gör detta så undrar jag om det är nåt speciellt man skall tänka på och om det är något som är lätt att glömma att kontrollera mm?
Någon som har erfarenhet av detta?

Tack på förhand.
 
Ja, det viktiga arbetet, hoppas jag att du gjort vid uthyrningen.

Dvs dokumenterat skick och skador som fanns vid överlämningstillfället.

Då är det bara att stämma av vilka skador som uppkommit under uthyrningen och göra en avräkning i.f.h.t vad ni kommit överens om i uthyrningskontraktet.

Läs av elmätare och vattenmätare, så det inte blir dispyt om detta.
 
Samt kolla flyttstädning
 
Har du skött uppsägning av kontraktet korrekt?
 
Tack för alla svar.

Jo det gjordes en besiktning vid överlämnadet. Kommer ta kort på el och vatten nu också.

Städning kollas...det skall väl vara ganska noggrant gjort. Fönster mm...

Jag sa upp kontraktet enl lag, dvs mer än 3 månaders uppsägningstid.

Vi har även en klausul i kontraktet som säger att om någon maskin etc har gått sönder så utgår en liten självrisk. Så jag antar att jag skall testa så allt funkar också? Nu är ju huset nytt så det borde inte vara något som är sönder....
 
rebmic skrev:
Jag sa upp kontraktet enl lag, dvs mer än 3 månaders uppsägningstid.
Vilken lag säger att du som fastighetsägare kan säga upp din hyresgäst med 3 mån uppsägning ?
Det är endast hyresgästen som har den rätten, såvida ni inte skrivit ett specialavtal.
(Bortser här från hyresgäster som av någon anledning inte skött sina åtagande)
 
om jag inte minns fel så kan man ju säga upp hyresgästen med tre månaders uppsägningstid om man själv ska flytta in i huset.
Skulle ju vara rätt orimligt om man äger ett hus/lägenhet och inte kan säga upp en hyresgäst för att få bo i sin egen bostad
 
Ja, det kan man om man avtalat bort besittningsrätten. Ett sådant hyresavtal skall vara godkänt av Hyresnämnden.

Men det verkar inte vara något problem för TS och den diskussionen blir väl lite OT ? ;)
 
Med reservation för att jag inte kan detaljerna jättebra.

En hyresvärd kan alltid säga upp en hyresgäst, men vid uthyrning över längre tid än ett år, så måste uppsägningen göras minst 3 månader före avflyttning. Hyresgästen kan med stöd av sin besittningsrätt få uppsägningen ogiltigförklarad, tror att hyresgästen då måste gå till hyresnämnden, inom viss tid efter att ha mottagit uppsägningen. Besittningsskyddet är alltså inte automatiskt, man måste hävda sin rätt.

Vid uthyrning av privatbostad så kan man i princip alltid säga upp hyresgästen, hyresgästens besittningsskydd bedömms i förhållande till hyresvärdens behov av sin bostad, eller behov att kunna sälja huset utan hyresgäst. Helst skall man avtala bort besittningsskyddet, så blir det mindre oklarheter. Om inte annat så finns det risk att hyresgästens överklagande kan dra ut på tiden, så att man kanske får vänta i 6 - 12 månader att få tillgång till sitt hus, om skyddet inte har avtalats bort.

I senaste lagen (2013??) så har jag för mig att besittningsskyddet är helt bortskrivet vid hyra från en privatperson.

En sak man lätt kan missa är att ett hyresavtal skall sägas upp även om hyresavtalet är tidsbegränsat. Hyr du ex. ut din villa i två år, och väntar dig att hyresgästen skall vara utflyttad när du kommer hem, så kan du åka på en överraskning. Säger du inte upp avtalet så fortsätter hyresförhållandet som en tillsvidareuthyrning. Jag är osäker på om det gäller även vid kortare uthyrningar. Skulle ju verka lite löjligt om man vore tvungen att skicka en uppsägning när man hyr ut sin sommarstuga i en vecka.
 
Redigerat:
  • Gilla
rebmic och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Besittningsskyddet är alltså inte automatiskt, man måste hävda sin rätt.

Vid uthyrning av privatbostad så kan man i princip alltid säga upp hyresgästen, hyresgästens besittningsskydd bedömms i förhållande till hyresvärdens behov av sin bostad, eller behov att kunna sälja huset utan hyresgäst. Helst skall man avtala bort besittningsskyddet, så blir det mindre oklarheter.
I första stycket har jag en helt annan uppfattning, rätt eller fel? Jag menar att man måste förhandla bort besittningsrätten som hyresvärd om den inte skall gälla. Annars är det automatisk besittningsrätt.

I andra stycket håller jag med, det kan finnas situationer där ägaren kan anses ha större behov av bostaden, men om hyresgästen tar strid så är inte utfallet helt självklart.
 
Njo, men min poäng är att besittningsskyddet som hyresgästen har måste hävdas vid en uppsägning. Om du har hyrt en lägenhet i 20 år. En dag dimper det ned en uppsägning. Du tycker "jag har besittningsrätt" och kastar uppsägningen. Då (tror jag) blir uppsägningen giltig efter en viss tid. Jag har fått uppfattningen att i det läget så måste du själv dra uppsägningen till hyresnämnden för att få den ogiltigförklarad, vilket i det läget är en trivialitet.
 
Besittningrätten gäller inte längre i detta fall. Vi har också för säkerhets skull avtalat bort det. 3 månaders skriftlig uppsägning gäller oavsett och hyresgästen har 1 månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.