Ska bygga en trall på hällarna bakom stugan och flytta dit den vedeldade badtunnan. Ca 2,5 ton räknar med att tyngden kan bli med både vatten och ett gäng tjockisar ;) i tunnan.

Nu har en bekant hjälpt till att borra 9st hål i hällarna med en Atlas Copco Cobra combi (hålen på 34mm ?) och jag ska sätta i justerbara stolpskor och med grova trästolpar upp till platån med trall som ska byggas ( 2x2 m mellan borrhålen och trallen ska bli lite större för att man ska kunna gå runt och elda på nedsidan)

Hur fäster jag på bästa sätt stolpskorna i hålen? Har en granne som pratar om någon sorts "flytande" betong/vitt pulver som blandas med vatten och stelnar väldigt fort (10 min sa han) och blir stenhårt. Det såg ut som mjölk sa han. Han kommer dock inte ihåg vad det hette. Kan han ha använt Ardex? Någon som provat detta sätt att fästa plintskorna? Några bättre idéer?
Jag har ju hört om ankarmassa men antar att det kommer gå åt ganska mycket i mina stora hål så jag överväger möjligheten att använda nåt annat.

Några andra råd när jag bygger min trall förutom kraftig dimension av virket? Borrar i virket när jag ska fästa stolparna i stolpskorna eller dra jag bultarna ändå, det riskerar inte att spricka?

Tack på förhand!
 
Snabbetong har jag använt mig av för att fästa stolpskorna i berget för vår altan, i med en klick samt kladda lite på stolpskorna och slå ner dem (försök få rätt vinkel på dem direkt då det underlättar allt annat arbete ;) )
 
Om man inte vill använda ankarmassa gissar jag att expanderbetong är en väg att gå. Ankarmassa ska väl heller inte läggas så tjockt. Till mina 10mm järn jag just borrade fast rekommenderades ett 12mm hål => ska du använda dina 34mm hål blir det väldigt grova järn...

Ardex är ett fabrikat och dom tillverkar alla möjliga sorters bruk, fog och fästmassor.
 
Redigerat:
Ett tips är att ringa tex Ardex tekniska support.Dom är väldigt hjälpsamma. Det gäller f.ö de andra stora brukstillverkarna Weber,Combimix mfl
 
Jag mailade Ardex för några dagar sedan men har inte fått något svar.
Kollade in länken som Helioz postade, ser ut att vara precis vad jag är ute efter. Hur gjordedu med "skyddsmålningen" som det står om? Målarfärg, sprayfärg eller vad menar de?

Läser också "förvattna alltid gjutstället så att vatten ej sugs bort från gjutmassan. Vid gjutning får dock fritt vatten ej förekomma på gjutstället" Vad menas med detta? Fritt vatten? Ska jag vattna i mina hål eller vad? Jag som gått och funderat på hur jag ska få ur det vatten som brorsönerna blaskade dit när de lekte med vattenslangen ;) Vilket stolpskott som skrivit texten, som gjort för att folk ska bli förvirrade. Någon som är med på vad heroglyferna betyder på ren svenska?
 
M
ekavall skrev:
Jag mailade Ardex för några dagar sedan men har inte fått något svar.
Kollade in länken som Helioz postade, ser ut att vara precis vad jag är ute efter. Hur gjordedu med "skyddsmålningen" som det står om? Målarfärg, sprayfärg eller vad menar de?

Läser också "förvattna alltid gjutstället så att vatten ej sugs bort från gjutmassan. Vid gjutning får dock fritt vatten ej förekomma på gjutstället" Vad menas med detta? Fritt vatten? Ska jag vattna i mina hål eller vad? Jag som gått och funderat på hur jag ska få ur det vatten som brorsönerna blaskade dit när de lekte med vattenslangen ;) Vilket stolpskott som skrivit texten, som gjort för att folk ska bli förvirrade. Någon som är med på vad heroglyferna betyder på ren svenska?
Fritt vatten = en pöl, alltså inte bundet i något såsom betong etc. Är det snustorrt där man gjuter så sugs vattnet ut ur bruket för fort så det inte kan härda ordentligt. Detta gäller dock inte då man gjuter i granit eller annat berg som inte suger vatten, men då vattnar man ändå för att binda och transportera bort damm och borrkax.

Vattnet kan du få ut med en sönderklippt skursvamp fastbunden på en pinne eller liknande.
 
Redigerat av moderator:
ekavall skrev:
Jag mailade Ardex för några dagar sedan men har inte fått något svar.
Kollade in länken som Helioz postade, ser ut att vara precis vad jag är ute efter. Hur gjordedu med "skyddsmålningen" som det står om? Målarfärg, sprayfärg eller vad menar de?

Läser också "förvattna alltid gjutstället så att vatten ej sugs bort från gjutmassan. Vid gjutning får dock fritt vatten ej förekomma på gjutstället" Vad menas med detta? Fritt vatten? Ska jag vattna i mina hål eller vad? Jag som gått och funderat på hur jag ska få ur det vatten som brorsönerna blaskade dit när de lekte med vattenslangen ;) Vilket stolpskott som skrivit texten, som gjort för att folk ska bli förvirrade. Någon som är med på vad heroglyferna betyder på ren svenska?
Stolpskor för ingjutning behöver ej skyddsmålas.
Förvattningen sker oftast dagen innan och då rikligt för att mätta omgivande material. Men det får inte vara något stående vatten när man gjuter då detta späder betongen. I praktiken så fyller du hålen med vatten dagen innan och torkar ur eller blåser ur stående vatten med tryckluft innan du skall gjuta. Eftervattna sedan i tre dagar efter gjutningen.
 
Sluring = Cement och vatten funkar bra till detta.
 
MathiasS skrev:
Om man inte vill använda ankarmassa gissar jag att expanderbetong är en väg att gå. Ankarmassa ska väl heller inte läggas så tjockt. Till mina 10mm järn jag just borrade fast rekommenderades ett 12mm hål => ska du använda dina 34mm hål blir det väldigt grova järn...

Ardex är ett fabrikat och dom tillverkar alla möjliga sorters bruk, fog och fästmassor.
Lånar tråden lite... Vilka 10 mm järn var det du fäste? Jag behöver (tror jag) fästa stolpskor i gjuten betong för räckesstolpar till vår farstukvist. Tänkte borra och köra ankarmassa. de enda stolpskorna (med L-vinkel) jag hittat som funkar bra har 17 mm järnpinne, vilket jag tycker känns lite grovt då det skulle kräva 20mm hål till ankarmassa. Undviker helst att borra 20 mm nära kant (blir väl typ 70mm) .

Därför intresserad av 10 mm järn, finns det såna med möjlighet att fästa stående stolpe?
 
Redigerat:
Det var armeringsjärn i mitt fall. 70 mm från kant borde gå bra att borra....
 
MathiasS skrev:
Det var armeringsjärn i mitt fall. 70 mm från kant borde gå bra att borra....
Ok, kanske funkar det ändå. Men enligt nåt dokument från nån av tillverkarna, typ Essve etc, rekomenderade man kantavstånd 5-10 ggr diametern på hålet, vilket är 10 cm... Men kanske det var mer för draglaster. Ett alternativ är ju att köpa rostfri gängstång 10 mm, då räcker det ju att borra 12mm. Och så kör man mutter och bricka samt vinkeljärn, en egenbygd stolpsko alltså! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.