Spännande ämne, jag har massa kablar hemma som jag bara målat över. Inte vackert. Förstår inte precis vad ni menar med latexfoga tyvärr. Har nån en bild på hur det kan se ut när det är klart?

Menar ni att man kladdar latexfog mellan kabeln och väggen bara? Hur gör man med klammer på kabeln?
 
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
CrilleE skrev:
Spännande ämne, jag har massa kablar hemma som jag bara målat över. Inte vackert. Förstår inte precis vad ni menar med latexfoga tyvärr. Har nån en bild på hur det kan se ut när det är klart?

Menar ni att man kladdar latexfog mellan kabeln och väggen bara? Hur gör man med klammer på kabeln?

Tänk dig att du fyller ut mellan två kablar så det blir en slät yta mellan dessa två. Sen fyller man ut mellan tak/golvlist så det inte är en svacka sen bygger man en "ramp" från väggen mot kabeln så att alla övergångar blir så släta som möjligt
 
  • Gilla
Lena Engström1 och 1 till
  • Laddar…
Det gäller att det är ganska snygg kabeldragning så det inte går åt en tub per meter...även att det inte är en massa kablar som löper parallellt med varandra. I huset jag växte upp var elcentralen i källarhallen, där hade det byggts på efter hand så innertaket var som ett virrvarr...där skulle man behövt bredspackla med latex för att få det någorlunda jämnt! :D
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Lutte skrev:
Tänk dig att du fyller ut mellan två kablar så det blir en slät yta mellan dessa två. Sen fyller man ut mellan tak/golvlist så det inte är en svacka sen bygger man en "ramp" från väggen mot kabeln så att alla övergångar blir så släta som möjligt
Blir det verkligen snyggt? Jag anar att det blir en lite väl synlig skönhetsoperation, dvs lite äkta rynkor vore bättre...

Paxman skrev:
Det gäller att det är ganska snygg kabeldragning så det inte går åt en tub per meter...även att det inte är en massa kablar som löper parallellt med varandra. I huset jag växte upp var elcentralen i källarhallen, där hade det byggts på efter hand så innertaket var som ett virrvarr...där skulle man behövt bredspackla med latex för att få det någorlunda jämnt! :D
Ja, det var sånt jag tänkte på, när man ser 10 kablar i bredd i ett gammalt hus. Att då börja gjuta in i gegga?

Ni som kletar latex, handlar det då bara om två eller tre kablar? Bilder vore upplysande. De väggar jag själv tänker på skulle jag hellre låta vara så ojämna som de är (hall/trapphus i 100-åriga villor, med en rangerbangård längs väggen).
 
Tio kablar i bredd skulle jag nog inte klegga in utan bara måla över.

När jag fogar med Latex handlar det om utanpåliggande enstaka kablar i möblerade rum.

Vårt hus är över 100 år gammalt (därav de ojämna ytorna) och den här kabeln drog jag om för något år sedan. (EKRK monterad med Letti-klammer)

En kabel tvärs över ett pappspänt tak ser inget vidare ut, men Latex och färg gör underverk. Nedanför taklisten är kabeln praktiskt taget osynlig.


Screen Shot 2014-07-30 at 6.57.54.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
abbibabb och 3 till
  • Laddar…
Det var väldigt fint mycke_nu! (y)

Jag ska absolut ha denna metod i åtanke om de någon av de möblerade rum vi har som har innanpåliggande el behöver komplettering med ny el, som ju blir utanpåliggande. En utanpåliggande kabel i ett rum som i övrigt inte har några synliga kablar sticker ju rejält i ögonen.
 
Man fogar för att inte se skuggorna av kablarna.....
 
Bumpar en gammal tråd..
Hur gör man med utanpåliggande el utomhus? Har målad putsad fasad, antar att foga likt man gör inomhus vore bra? Men vad fogar man med då?
 
Brukar nog normalt inte foga kablar utomhus, bara måla in dom.
Men finns latexfog för utvändigt bruk med!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.