Vi har ett tak med asymmetriskt placerad nock. Den längsta delen lutar bara 11 grader.

Idag har vi ett papptak som behöver bytas de närmaste åren. Jag kan inget om olika typer av tak och skulle vilja få lite förslag på vad som är möjligt/lämpligt i det här fallet.

Vi skulle tycka att ett plåttak vore snyggt och ett sådant håller väl betydligt längre än ett papptak men vi vet inte om det skulle fungera med så låg lutning.

År då det snöar mycket brukar vi skotta av det värsta från taket och ett nytt tak bör således också gå att gå på samt vara möjligt att skotta utan att lått råka skrapa bort färg som det är behandlat med...

Vi funderar också på om det blir mycket oväsen med plåttak när det regnar?
 
Redigerat:
Bandplåt är snyggt, hållbart, funkar på den lutningen .
Dyrt däremot.

Papp är billigt men mycket kortare livslängd
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Håller med föregående talare, dubbelfalsad bandtäckning funkar ner till 6grader om jag inte minns fel. Dessutom är det snyggt om det är gjort av en duktig plåtslagare.
 
Kan man räkna hem den extra kostnaden över säg 30 år eller måste man helt enkelt "gilla" hur plåt ser ut för att det skall vara värt att satsa på det? Dvs hur mycket längre håller plåt och hur mycket mer kostar det?

Hur är det med att kunna gå på bandtäckt tak och kan man skotta utan att repa målning/lack? Är det ett väldigt oljud när det regnar på taket?
 
Lägg bitumen papp först sedan tex betongpannor....
 
Det var ingen dum ide, men hur fästs läkten då? Ska man ta asfaltsklister mot pappen och trälim mellan bär- och ströläkt? Skulle det funka tro.
 
Varför skulle man välja denna lösning? Ger den en bra kompromiss melan kostanad och livslängd eller varför är det att föredra över plåt eller papp??

När jag hör betongpannor tänker jag bara på de mossbevuxna och fula gamla tak jag sett i grannskapet (som jag trott använder denna typ av beklädnad) - kräver betongpannor mycket tvättning och annat underhåll för att hålla sig snygga?
 
Amatörsnickaren skrev:
Varför skulle man välja denna lösning? Ger den en bra kompromiss melan kostanad och livslängd eller varför är det att föredra över plåt eller papp??

När jag hör betongpannor tänker jag bara på de mossbevuxna och fula gamla tak jag sett i grannskapet (som jag trott använder denna typ av beklädnad) - kräver betongpannor mycket tvättning och annat underhåll för att hålla sig snygga?
Gissar att betongpannor är 10% av kostnaden för bandtäckt tak.....tvättning och underhåll brukar mer ha att göra med vad som finns i omgivningen i form av tex träd...
Bara papptak är så klart både enklast och billigast men kräver försiktighet vid snöskottning....
....bäst livslängd är bandtäckning....
 
Får fundera lite på dessa olika alternativ - tack för informationen!
 
  • Gilla
thundercat
  • Laddar…
Ett bandtäckt tak kan dessutom vara väldigt halt att gå på om det är lite snö på.
 
Hmmm jo det stämmer nog bra. Även om jag givetvis brukar säkra mig skall man ju först ta sig fram till skorstenen och sätta fast linan och det är ju inte nödvändigtvis så lätt om taket är "snorhalt"...

Hur är det förresten med betongpannor då - är de tåliga att gå och dra runt med spaden på?

Anledningen att man skottar är ju att man är orolig att taket inte skal klara vikten och det borde väll bli ännu mer ett problem om man lägger betonpannor (de lär ju väga en hel del)? Mitt ursprungstak är ju papp så stolar och reglar lär ju vara dimentionerade för den vikten...

Känns nästan som om ett nytt papptak är det mest realistiska alternativet trotts allt - jag räknar bara med att bo i huset 10-12 år till så nästa byte av tak torde bli någon annans problem oavsett vilken typ av tak jag lägger...
 
Plåt eller papp är nog ingen större skillnad på vikten men som du säger så lägger du pannor så måste du ju skotta ännu mera snö. Jag skulle nog kört på papptak om du är nöjd med utseendet.
 
Vet inte hur lång livslängd man kan räkna med på ett papptak dock.
 
Mitt nuvarande papptak är minst 20 år gammalt och ser fortfarande ganska ok ut. Dock är rännor och plåtarna mellan dessa och pappen helt slut (rännorna har blivit buckliga och plåtarna har hål) och när detta ändå måste fixas så känns det lika bra att samtidigt byta hela taket även om pappen troligen skulle hålla ett par år till...
Både jag och den tidigare ägaren av huset (min far) har då utfört absolut noll underhåll av pappen så ger man den lite omvårdnad skulle det inte förvåna mig om ett bra lagt papptak kan hålla 30 år (i vart fall under de förhållanden jag har).

Givetvis tycker jag att plåt skulle vara snyggare än papper men man får ju även väga in kostnaden en smula. Är ju inte säkert att man får ut så väldigt mycket mer vid försäljning bara för att man lagt plåttak...
 
Kör man med bra papp idag så håller det 30 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.