Hej! Jag är en nykomling till forumet men hoppas att jag skriver på rätt plats nu. Jag behöver hjälp med en dimmer,

Det är så att jag ska koppla in en dimmer till ett par 230v LED spottar. Jag köpte dimmern på Bauhaus och det är en Eltako universaldimmer. Tillsammans med denna dimmer har jag en Schneider strömbrytare som är återfjädrande.

Just nu ser det ut så att spolarna styrs av en vanlig strömbrytare men den ska bytas mot eltako dimmer + schneider brytare.

Problemet är att jag vet inte hur jag ska koppla... Kopplingschemat för dimmern ser ut så här:

5810081480_840dd8c66c_b.jpg

Befintlig strömbrytare som ska bytas:

IMG_0112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har mer eller mindre ingen aning om hur det hela ska kopplas. Vore jätte fint om någon kunde rita upp ett kopplingschema eller liknande som är enkelt att förstå även för mig.
 
Behövs lite mer detaljer.

På bilden av brytaren ser det ut som du har 3 trådar inkopplade på brytaren? I så fall ingår brytaren troligen i en s.k trappkoppling, dvs. lampan kan manövreras från mer än en brytare.

Eller så är det en s.k kronbrytare, med två knappar, som kan manövrera två lampor var för sig. (eller så ser jag fel, där är bara två trådar inkopplade).

Beroende på om det är en trappkoppling eller inte, så behöver man göra på lite olika sätt.

Nästa fråga: Var tänker du montera dimmern, har du en kopplingsdosa där? En sådan dimmer måste sitta inne i en dosa. Kan du visa med bild?

Någonstans i rummet har du troligen en kopplingsdosa, där det kommer in en kabel som matar detta från centralen, eller ev. är en vidarematning från ett annat rum. I den kabeln har du dels en fasledare (leder ström från centralen), den motsvarar ledaren L (L = Live, på engelska) i schemat. Du har i matningen även en s.k "noll ledare", den leder tillbaka ström till centralen. Den motsvarar N i schemat (N = Neutral, på engelska). Du har ev. även en skyddsjord, som har färgen gulgrön i alla instalaltioner som är nyare än ca 40 år. Färgen gulgrön får under inga omständigheter aldrig någonsin användas för annat än just skyddsjord.

Från kopplingsdosan (där du lämpligen också placerar dimmern) har du en kabel ned till brytaren. OM det nu vore "normalt" med bara två trådar till brytaren, så kopplas den ena tråden till fas i kopplingsdosan, den leder alltså frma ström till brytaren. den andra tråden från brytaren kallas tändtråd, och leder då ström till lampan när brytaren är tillslagen. Tändtråden kopplas alltså till lampan, troligen via kopplingsdosan. Från lampan går det en nollledare till matningens nolla, kopplas ihop i kopplingsdosan. Detta då om man inte har en dimmer.

I schemat för dimmern motsvaras lampan av krysset. Så precis som innan så skall du ha fas ned till brytaren. Som visas till vänster i schemat. Tändtråden från brytaren kopplas in på A1 på dimmern (en styringång), Och A2 till nollan som visas i schemat. Och som sagt tändtråden till lampan skall kopplas till anslutningen med ett kryss i ringen.

Finessen med detta är att OM du har fler brytare som skall manövrera samma lampa, så kan man koppla många brytare parallellt, dvs fas till varje brytare, bryttråden från alla brytare in på A1. Anslutningarna på dimmern är bara gjorda för en tråd i varje, så man måste koppla ihop trådarna med en kopplingsklämma (ex. Wago) och en tråd till dimmeranslutningen.

Om du är det minsta tveksam, så koppla inte detta själv. En grundregel med alla arbeten med el, är att aldrig koppla något om man inte är absolut säker på att man gjort rätt, och är man tväsäker så börjar det bli farligt, för då är man för självsäker, och bör se över det en gång till.

Bör påpekas att detta är ett behörighetskrävande arbete, det är alltså inte tillåtet att koppla detta själv.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.