rocket63 skrev:
[länk]
Stort sätt samma pris på demideckene som hemma
 
Nja, när jag kollade på demidekk ultimate så kostade den 1990 för 10liter och det där blir ca 450kr billigare.
 
Drömhus2012 skrev:
Nja, när jag kollade på demidekk ultimate så kostade den 1990 för 10liter och det där blir ca 450kr billigare.
Här kostar den 1495
 
Ungefär samma som här då, jag har betalat 1467kr
 
Åfasen, ja det blir ju en helt annan sak då.
Får ta ett snack med den lokare färgnasaren eftersom han ville påskina att det var ett rejält nedsatt pris... lögn alltså.
Fast det beror ju på vilket pris han hade satt innan.
 
köpte 10l demidekk förra veckan, 2500 kr, fick då givetvis 20% rabatt första gången jag handlade där, och det slutade på 2000 kr.

Det här med rabatterna är helt ointressant för många kör med rabatt till alla. Det finns alltså ingen som betalar 100%, varpå rabattstegarna blir sjukt snedvridna. Därför kan man ha 85% rabatt, men det säger inget så mkt.

Slutligen kollar man alltså bara enkelt vad man får betala för 10L färg. Skitsamma vad rabatten är :)
 
Polos skrev:
Skulle säga runt 30% sen kan det vara mycket mer på vissa saker
Men en vanlig färg samt spackel har man inte så mycket rabatt på
Polos skrev:
Allt beror ju på var i landet butiken ligger och vad dom har för priser innan rabatt . I Stockholm tex kan det ligga 2-3 färgaffärer nära varandra och två stora byggvaruhus då går det ej lämna någon jätte rabatt

För tydlighetens skull kanske jag skall tillägga att min granne målaren hade 70% rabatt på tillverkarens HELA sortiment (färg, spackel, verktyg mm mm) och att detta var/är i STOCKHOLM!
 
Redigerat:
dom priserna ni såg från norge var bara det första jag hittade på nätet
coop e absolut inte billiga på färg i norge
å d klart det finns rabatter där med
tänk då att kostnadsläget e rejält mycket högre (löner å sånt)
färg kostar inte ett skit att tillverka
 
Snoopy32 skrev:
För tydlighetens skull kanske jag skall tillägga att min granne målaren hade 70% rabatt på tillverkarens HELA sortiment (färg, spackel, verktyg mm mm) och att detta var/är i STOCKHOLM!
70% från den affärens ordinarie pris jag tror inte han får 70% av marknads pris . Jag som snickare kan få 30% på det mesta på fredells i Stockholm , men jag kan åka till tex hornbach och ändo få det billigare där . Jag vet att elektriker har bra rabatter men aldrig hört målare med 70 %
 
tror 70% är helt rimligt att han fick
kan man leta upp samma färg i norge för halva priset och handlaren ler å är glad när han säljer så finns det ordentligt stora marginaler
 
Ja men nu är inte färgen så billig i Norge som 50 %
 
Polos skrev:
Ja men nu är inte färgen så billig i Norge som 50 %
själklart inte fortsätt du köpa den i sverige ;)
jag köper min var jag får bäst pris
 
Polos skrev:
70% från den affärens ordinarie pris jag tror inte han får 70% av marknads pris . Jag som snickare kan få 30% på det mesta på fredells i Stockholm , men jag kan åka till tex hornbach och ändo få det billigare där . Jag vet att elektriker har bra rabatter men aldrig hört målare med 70 %
Vitsen med rabattsystemet är att "målaren" eller "elektrikern" eller "snickaren" skall kunna köpa med 70% rabatt eller ofta mer, och sedan ta "inköpspris" av kunden han målar/kopplar/snickrar åt!

Jag arbetade några år som maskinuthyrare åt (ett av) Sveriges största företag i byggbranschen.
Vi köpte in all vår el-material från den största el-grossisten i Sverige.

Den elkabel som användes på byggena för att leverera 48V ström till byggbelysningen och som vi köpte in kilometervis av varje månad "kostade" 42 kr/meter men vi betalade 6 kr/meter....
Hur mycket tror ni köparna av lägenheterna i de bostadsrättsföreningar vi byggde/bygger fick betala för kabeln????

Den intresserade kan botanisera i den förträffliga statistik som finns att tillgå från Statistiska Centralbyrån rörande byggkostnader. Särskilt intressant är utvecklingen av byggkostnaderna jämfört med KPI och jämförelsen mellan byggkostnaderna (tomtpris borträknad) i olika landsändar.

Räknar man bort kostnaden för tomten(marken) så "kostade" det ca 50% mer per kvadratmeter att bygga en lägenhet i Storstockholm jämfört med i östra Götaland dvs. Kalmar, Jönköping mm.

Om jag får länka till SCB så finns det data jag refererar till här: http://www.statistikdatabasen.scb.s...t1/?rxid=65310488-d73e-4ec8-be58-6dae10cb90dd

Som framgår av SCB statistik så "kostade" det (FÖRUTOM kostnad för tomt) år 2012 att bygga lägenheter i Storstockholm 31 617 kr/kvadratmeter och i Kalmar, Jönköping mfl. 21 325 kr/ kvadratmeter.
Observera att "byggkostnaderna" INLKUDERAR byggbolagens VINST!!
Det vill säga att de bolag som byggde lägenheter i Kalmar gjorde en "tillräcklig" vinst på bygget.

Hur stor vinst gjorde då bolagen som byggde i Storstockholm för ca 50% högre pris/kvm ???

Den intresserade kan fundera på hur detta hänger i hop med "rabatterna" på byggmaterial.....
 
Redigerat:
M
Klart att folk vill tjäna pengar och att det är ok, men det finns allt en anledning till att byggbranchen kallas för maffia.

Systemet med priser och rabatter är så inarbetat i alla delar av kedjan och en gräns är överskriden när det finns kundprislistor där kunden vilseleds att tro att det denne betalar är vad grejerna kostar inklusive en liten vinst till producenter, leverantörer osv.

När grejerna de facto går att sälja för 14% av kundpriset och ändå ge vinst till alla i kedjan så måste väl ocker vara ett ord som passar in?

Inte så konstigt att ahlsells t.ex kan bjuda på hamburgare och dricka åt alla hantverkare på fredagen.

Maffia.
 
  • Gilla
rocket63
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.