Pannlampa skrev:
Om du inte kollat på väldigt stora maskiner så drar de inte 2,7kw utan det är kyleffekten, normalt brukar de väl ligga runt 800w i förbrukning vilket innebär några enstaka kronor per dygn.

De stora problemet med portabla brukar dock vara ljudnivån, för högljudda för att sova med de på. Leta efter ett splitaggregat så du har kompressorn ute och bara en tunn slang mellan den och innedelen så är både ljudet och slanggenomföring fixat.
Vad dum jag är!
Kollade upp det igen och effektbehovet är 1.3 kw. Lite bättre än 2.7 kw!

Jag förstår. Har kollat på splitaggregat men hur föreslår ni att man bygger en sådan lösning för lägenhet? Ska man ha kompressorn ute på balkongen då eller? Och eftersom BRF. står för värme på vintern så är det ju alltså enbart kyla vi behöver så när vi har den avstängd på vintern, överlever den svenska vintern eller måste vi släpa in den inomhus då?

Ett annat problem är att vi inte har eluttag på balkongen så då blir det ytterligare en grej att fixa. Känns lite mycket jobb för detta. En annan aspekt; när man säljer lägenheten, kommer köparna uppskatta då att det är ett hål borrat i balkongdörren för slangar och el? För jag antar att den enda lösningen för att få slangen ut till kompressorn är genom att borra hål i balkongdörren?
 
I
Tanax skrev:
Vad dum jag är!
Kollade upp det igen och effektbehovet är 1.3 kw. Lite bättre än 2.7 kw!

Jag förstår. Har kollat på splitaggregat men hur föreslår ni att man bygger en sådan lösning för lägenhet? Ska man ha kompressorn ute på balkongen då eller? Och eftersom BRF. står för värme på vintern så är det ju alltså enbart kyla vi behöver så när vi har den avstängd på vintern, överlever den svenska vintern eller måste vi släpa in den inomhus då?

Ett annat problem är att vi inte har eluttag på balkongen så då blir det ytterligare en grej att fixa. Känns lite mycket jobb för detta. En annan aspekt; när man säljer lägenheten, kommer köparna uppskatta då att det är ett hål borrat i balkongdörren för slangar och el? För jag antar att den enda lösningen för att få slangen ut till kompressorn är genom att borra hål i balkongdörren?
Vad har ni för temp på kallvattnet?
Det enklaste är en luft-vattenväxlare ansluten till kallvattnet och en fläkt som blåser igenom rumsluften. Jag sätter just ihop min andra. Den första för två år sedan blev estetiskt underkänd och skrotad, den här blir inte vackrare men jag står inte ut längre. De lovar regn och svalare, det blir bara ständigt varmare. Bor man i lägenhet ingår väl vattnet i hyran, kan tyckas lite fel att man förbrukar mer vatten än vanligt men samtidigt behöver man inte stå i duschen så det kan nog gå på ett ut.
När jag gjorde test med nr:1 sänkte den temp från 28 till 26, inte mycket, men går den kontinuerligt så märks det. När inkommande luft temp till växlaren är 26 sänker den kanske till 24,5 och så vidare. Problemet är att man låser ett vattenuttag och att man bör ha den nära ett avlopp. Och det är inte mycket vattenflöde som behövs, max ½ liter i minuten.
Det är faktiskt konstigt att det inte finns färdiga paket på marknaden.
 
I
Om det är varmt? Min bilruta sprack av värmen och asfalten fastnar på hjulen, skitasfalt.
 
har haft 30-33 grader inomhus i 2 veckor nu :(

Bor i hyreslägenhet, en gammal stenkåk från 1800-talet med 4 lägenheter. Min har snedtak (plåttak) i halva lägenheten och sol från förmiddagen och framåt. Finns bara fönster på gaveln. När de stått öppna hela natten har jag 27 grader på morgonen om jag har tur, och då vaknar jag flera gånger p g a raggarj**larna som kör förbi på varvstoppet med äckliga amerikanare eller epatraktorer med taskiga avgasrör.

Men imorgon skriver jag hyreskontrakt på ett gammalt med helt ok gårdshus på landet hoppas jag :)
 
M
Å va sköööönt känner jag att jag bor i skogen, jag minns så väl raggaridioterna som gasade runt mitt i vardagsnätterna utanför lägenhetsfönstret. Fattar inte att jag bodde så så länge...
 
Raggare?! Jag trodde de dog ut på 80-talet.
 
Nyfniken skrev:
Raggare?! Jag trodde de dog ut på 80-talet.
Dom flyttade väl till Värmland..? Eller menar du att det är att dö ut? Hoppas du inte blir lynchad nu bara ;)
 
  • Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Raggare?! Jag trodde de dog ut på 80-talet.
I Halmstad är det ofta hålls ganska ofta street races på vissa raksträckor,
antingen i hamnområdet eller på en fin raka med lite trafik söder om stan.

Det är väl dagens raggare, "motorintresserad ungdom" :)
 
Det har varit upp i drygt 30 grader inne, skyller på för många fönster (men det tillät mig ha korsdrag åtminstone).
 
M
Nyfniken skrev:
Raggare?! Jag trodde de dog ut på 80-talet.
Om det ändå vore så väl. Nä, det finns allt småhålor runt i landet där de frodas i sina raggarklubbar puttrandes runt i gamla sönderrostade impalas utan fjädring bak. Moonanades och med åtta långhårta skinnpajbeklädda svettiga fyllon i baksätet. Det fanns iallafall kvar 2008 när jag bodde i lägenhet sist...
 
Ja, i södra Dalarna dog raggarna aldrig ut, man tror knappt det är sant när man flyttar hit. På sommaren släpar var och varannan jävel fram en amerikanare ur någon lada och börjar köra vänstervarv genom stan hela helgerna. De allra flesta är dock välputsade bilar som ägs av medelålders herrar med halvflint och ölmage. Låter gör dom ändå. Yngre förmågo har ofta amerikanare i lite sämre skick, någon asiatisk halvsportbil med brööldämpare (evo, supra) eller ännu värre, Volvo 740 :eek:

Skrev hyreskontrakt på ett hus på landet idag, och sade upp lägenheten timmen senare. Fan vad skönt det ska bli att prova på lantlivet igen :)
 
19 grader ute kl 0,23 tyst som i graven gumman och jag sitter och myser framför tvn
vet inte om det är en ålderssak men jag älskar sådana stunder
kan inte tänka mig något bättre, värme,lugn och ro hålla min älskling i hand :)
sen kan ni gnälla hur mycket ni vill jag ÄLSKAR sommaren i Sverige!!!!!!!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
yxet skrev:
19 grader ute ... sitter och myser framför tvn ...jag ÄLSKAR sommaren i Sverige!!!!!!!
Instämmer till fullo! Har nu 18,2°C ute.
Men jag småsurfar i st.f. slötittar på TV.

Fast här på bonnlandet har vi en galen hobbybonde som granne ett par hundra meter bort.
Han har tagit in hö på stalloftet, och har en jättefläkt igång för att torka höet. Fläkten är riktad hit.
Den har gått oavbrutet i 1,5 månad dygnet runt nu, och låter som när man varmkör en Boeing 767
Continental_Airlines_Boeing_767-400ER_Wallner.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På sommaren är det aldrig tyst här på landet, det skördas, torkas, harvas osv dygnet runt.

Nej, på sommaren skall man vara på stranden eller i stan :)
 
Inte inne men i bilen var det lite varmt när jag skulle köra in med släpet till stan...

2014-07-24%2012.34.27.jpg
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.