Vår inglasade altan (ej vi som byggt) på 21kvm är olidlig att vistas på. Glaspartiet är 7,2 meter och det är något plasttak (ej korrugerad) över hela altanen.

Har satt glidskena och skall sätta upp gardiner framför glaset och funderar hur det skulle bli att sätta upp något tyg över hela taket också. På bifogad bild har jag häftat fast ett tyg temporärt och temperaturen blir absolut behagligare direkt under den delen.

Det jag funderar över är om det skulle kunna bli någon negativ inverkan (utöver mörkare) med exempelvis kondens eller annat?

Tacksam för era åsikter.
 
  • Inglasad altan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir så varmt i alla uterum, hjälper inte med tyg i taket. Bara o vädra så mycket man kan.
 
Så det går inte att "sänka" temperaturen genom att sätta tyg/persienn i facken i taket?

Vi kan inte låta någon del av glaspartierna stå öppna då de är larmat utrymme. Därav min förhoppning att kunna sänka tempen på detta sätt. Och på så vis även sänka temperaturen i sovrummen innanför. Nu har vi persienner nerdragna och mörkläggningsgardiner och då blir det svalt i rummen, men samtidigt kolsvart även på dagtid.
 
Att stänga ute solen är väl det enda ni kan göra. Lamellgardiner efter alla fönster kanske funkar? Tyg i taket funkar säkert det med.
Varmt blir det nog ändå, men inte lika varmt.
 
Det allra bästa, och dyraste, är markis på skenor ovanför altantaket.
ImageUploadedByByggahus.se1406700868.319490.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men även jag som också har varmt under mitt tak har funderat på att lägga en presenning med silvrig ovansida uppe på altantaket på sommaren.
Det blir givetvis mörkare men även svalare.
Det beror givetvis på hur väl ovansidan på taket syns också, om det är en acceptabel lösning eller inte.
 
Tack för era kommentarer!

Markis på skenor blir tyvärr på tok för dyrt.

Kom och tänka på solfilm, det kanske skulle vara en bättre lösning än att sätta upp tyg i taket, då skulle jag inte heller behöva oroa mig för infravärmarna via har i taket. Undrar om solfilm fäster på plasten...
 
Vi har satt upp lakan på utsidan, i brist på resurser att skaffa markiser med, av våra stora fönster och det hjälper i sin enkelhet definitivt. Annars värmer ju solen upp rutorna och allting innanför. Om du sätter upp tyg på insidan så kommer solen värma glaset men inte all inredning och träet, det måste ju hjälpa iallafall endel :)
 
Jaha, hur blev det då? Jo, sänkte temperaturen något genom att sätta gardiner för hela glasväggen. Men luften känns nu mer instängd och fuktig :/

Har en gammal takfläkt som vi haft i sovrummet som ligger nedpackad för att skänkas till återvinningsstationens elektronikhörna. Börjar fundera på om man kanske skulle montera upp den på altanen istället...

Hur skulle det vara att sätta stora ventiler uppe i övre hörnen? Skulle det hjälpa på något sätt eller är det bara totalt meningslöst?
 
Som uppvuxen i ett samhälle med väldigt många stora växthusodlare brukade jag som barn stå och se på när odlarna sprutade sina tak vita med kalkvatten för att dämpa solinstrålningen. De hade även vit duk på insidan av taken men framför allt vädringsluckor.
 
  • Gilla
Mällösagård och 2 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det allra bästa, och dyraste, är markis på skenor ovanför altantaket.
[bild]
Men även jag som också har varmt under mitt tak har funderat på att lägga en presenning med silvrig ovansida uppe på altantaket på sommaren.
Det blir givetvis mörkare men även svalare.
Det beror givetvis på hur väl ovansidan på taket syns också, om det är en acceptabel lösning eller inte.
Hej!
Vilken bra lösning för taket! Vilket företag säljer sådana?
 
Anlitade själv Markisen i Höllviken, tror den heter Moogio nu,
Nöjd med resultatet, sänker värmen med ca 10 grader.
TAKMARKIS MARKILUX 8800-TRACFIX
Bredd: 584,0 cm Utfall: 376,0 cm Vä, ccmått 1.0 0 1.0 st
Väv: Markilux 31028-Svart
Motor io/ ink fjärrkontroll.
 
G Grindstolpe skrev:
Så det går inte att "sänka" temperaturen genom att sätta tyg/persienn i facken i taket?

Vi kan inte låta någon del av glaspartierna stå öppna då de är larmat utrymme. Därav min förhoppning att kunna sänka tempen på detta sätt. Och på så vis även sänka temperaturen i sovrummen innanför. Nu har vi persienner nerdragna och mörkläggningsgardiner och då blir det svalt i rummen, men samtidigt kolsvart även på dagtid.
Kan ni inte sätta larmet på altandörren istället? Det finns väl inga tjuvar som bär iväg med dessa möbler. Sedan kan ni konvertera ett par fönster till öppningsbara så kan ju dörren vara stängd och håller djur ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.