Ska bygga en rätt brant trappa upp på loftet, och hittade följande tråd, som beskriver något som kallas för wienertrappa:
http://www.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/96223-kopa-fardiga-vangstycke.html

Har försökt leta på google efter bilder på en wienertrappa utan några träffar. Inte heller sökning på "wiener trappa" eller "wiener stairs" ger något vettigt resultat.

Finns bilder på hur en sådan ser ut någonstans? Heter säkert något helt annorlunda på engelska.

Jag förstår nog ungefär hur den borde se ut men skulle gärna se ett foto eller ritning, så man får en klarare bild.

Hade egentligen bara tänkt bygga något i stil med:
http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/trappor/loft--eller-vindstrappa-av-limtra/

Men efter att ha läst tråden on wienertrappan ska jag nog tänka om, eller ta en funderare i alla fall.
 
M
Något i denna stilen?

Stairs-office.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Gjorde en liten modell i Sketchup, baserat på regelvirke 45 x 145. Trappstegen blev 16 cm på den breda sidan och 10 cm på den smala sidan:
trappa.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite mindre än de rekommenderade 25 centimetrarna, men kanske kan fungera ändå, till ett loft man inte springer upp på dagligen.
 
Och uppifrån ser det ut så här:
trappa2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker dina ritningar liknar en stege som man måste gå baklänges ner i. En trappa ska man kunna gå framlänges ner i vilket man ser ut att kunna i trappan på fotot ovan.
 
Jag gjorde en ny modell, där stegen är 25 cm på bredaste sidan, och 10 på den smalare sidan (enligt instruktionerna från imported_Byggaren).

Det ser lite rymligare ut, men ovanifrån ser det ändå ut som att det kanske är lite trångt. Trappan på fotot ser ut att ha mer plats för fötterna.
trappa4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

trappa3.jpg
 
Modellen kallas oftast spartrappa, dra en sökning på det så hittar du nog det du behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.