Bygger suterränghus och vill ha en större balkong på "andra våningen". Tänkte bygga i impregnerat trä men tror att min vita putsade fasad blir smutsig när altanen tvättas. Hur kan jag istället bygga en betong balkong?
Köpa prefab?
Gjuta själv?
Dimensionering?
Infästning?
Någon som gjutit balkong själv?
 
Vad har du för bjälklag att fästa den i? Hur stor ska den vara? Köpa en i betongprefab är enkelt men ganska dyrt, gjuta själv kräver en del då det är mycket att ta hänsyn till. Trä är absolut enklast men kräver mera underhåll.
 
Huset har ett betongbjälklag. Balkongen skall vara ca 50 kvm, så jag tänkte inte hänga den i huset utan låta den stå på pelare. Jag har lagt in förstärkningar på några ställen under putsen där jag kan fästa grövre bultar för att ta främst horisontella krafter. De bjälklagsmoduler som jag hittat som prefab är alla min 20 cm. Det känns onödigt tungt och klumpigt...
Har någon erfarenhet av att gjuta en större fribärande balkong själv? Dimensioner armering osv. ( Gissar att jag får ta ett varv med en konstruktör för att få allt rätt med dim mot snölast etc..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.