hempularen skrev:
Njaa, syftet med bankens värdering är ju oftast att bedöma hur mycket de kan låna ut, och blandannat därför har de sin gräns på 85% belåning. De skall kunna få ut minst 85% av värderingen om de måste sälja. Finns ingen anledning att skaffa sig ytterligare marginal genom att pressa ner värderingen.
Mitt intryck är att banken lånar ut 85% av köpesumman.

Om någon är villig att betala 3 milj. för ett ruckel så lånar banken ut 85% av 3 milj. om köparens ekonomi tål lånet.

Att det sedan i praktiken egentligen bara är värt tomtmarken på kanske 1 milj. tycks banken strunta i.

Det är väl iofs ett fåtal objekt som banken låter en värderingsman besöka och värdera?

Jag kan själv tycka att det är ett systemfel eller nonchalans från bankens sida men men .... så tycks det fungera i de flesta fall. :x
 
valter53 skrev:
Mäklare är inga värderingsmän. Dom förmedlar hus hus.
Vänd er till en bank för värdering.
Och sedan vänder sig banken till en mäklare, som gör värderingen.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Jag har varit med om exakt samma sak under en separation, då gällde det förvisso bara en sketen bostadsrätt, men principen var densamma, hon skulle bo kvar och vi hade gravt olika uppfattning om till vilket värde hon skulle lösa ut mig för.
Jag ringde en mäklare och låtsades vara intresserad av att sälja lägenheten och fick den värderad till x antal kr i marknadsvärde, vilket kändes fullt rimligt. Hon lät göra en egen värdering som fick samma fenomen, fel och brister lyftes fram och hela värderingen var ett uppenbart beställningsjobb för att få den så lågt värderad som det bara var möjligt. Om jag minns rätt skilde det 50% mellan värderingarna.
Det slutade med en förlikning hos en bodelningsjurist, vi fick gå ungefär halva vägen var.
 
Det är alltid lite vanskligt att ta in en "gratisvärdering". Mäklaren kan mycket väl lägga värderingen i närheten av vad han tror du vill höra, i syfte att få uppdraget att sälja den. Men lika gärna kan det vara tvärtom, om mäklaren är övertygad om att få uppdraget så kan han värdera lågt, för att sedan inhösta beröm och rekommendationer när budgivningen ger osannolikt bra resultat
 
hempularen skrev:
Njaa, syftet med bankens värdering är ju oftast att bedöma hur mycket de kan låna ut, och blandannat därför har de sin gräns på 85% belåning. De skall kunna få ut minst 85% av värderingen om de måste sälja. Finns ingen anledning att skaffa sig ytterligare marginal genom att pressa ner värderingen.
Så gjorde inte banken när de värderade vårt hus..
Vi är ett gäng grannar som har hus i ungefär liknande storlekar, skiljer kanske 15kvadrat mellan största och minsta.
Det är helt skilda värderingar på dessa, beroende på att värderingarna är gjorda så att alla ska klara 75% belåning och därmed slippa topplån, vi har fått klart lägre värdering på vårt hus för vi hade 20% handpenning och gjort en massa jobb själva.
Liknande hus som vårt har gått för omkring 3,8-4 miljoner i området, vi fick 3 miljoner i värdering.

Så gå till banken är inte alltid bra, de använder förvisso en mäklare, men den mäklaren vet om förutsättningarna och sätter värdet där efter så det ska se bra ut.

Vår sommarstuga som vi har ihop med släktingar har vi kommit överens om att använda taxeringsvärdet som utgångspunkt om någon vill sälja sin del.
Det blev dock lite märkligt då senaste revidering av taxeringsvärdet nästan 3 dubblades...
 
Redigerat:
Husvärderingar vid arvskiften vållar alltid tvister mellan köpare o avyttrade vilket enkelt kan verifieras med " egen oberoende " värderare på uppdrag!

Vid arv så kommer även emotionella värden med, som ingen mäklare någonsin får med i sin värdering.

Är man osäker så sätt ut fastigheten för försäljning, så får ni Marknadsvärdet och utgå ifrån.

Alternativet som ger även den emotionella värdet är att be "köparen" sätta ett eget värde som HEN är villig att själv avyttra fastigheten till givaren för. Då flyttar du HELA VÄRDERINGEN till fd släktingen! Då kan han enbart lura sig själv. Påminner om ungarnas tjafs vid delning av godis. En delar "rättvist" o väljer sist del, EUREKA! All kritik faller ju tillbaka på delarna själv 😇
Lycka till.
 
  • Gilla
Brattåsaren
  • Laddar…
Allt har ju egentligen med att göra hur ni vill fortsätta relationen med syskonen. Vara vänner, kanske låna huset ibland, eller klippa banden helt ?
 
Kan tycka att vi i tråden måste veta om fastigheten ligger inom sveriges gränser...
 
Det är väl så som det nästa alltid är, den som skall betala vill betala lite och den som skall få betalt vill ha mycket. Det är bara så men det ger oftast en sur eftersmak hur det en går. Så bjud ut huset till försäljning så bestämmer marknaden priset och problemet borde då bli löst utan att någon blir sur.
Var huset ligger har ingen betydelse det är ju prisfrågan det handlar om, finns det en chans till ök utan försäljning så är väl det den genomsnittliga summan som kan gälla. Ta in fler värderingar lägg ihop summorna och dividera med antalet värderingar, det skulle vara märkligt om den enes värderingar alltid är högre en den andres.
 
cecar33 skrev:
Var huset ligger har ingen betydelse det är ju prisfrågan det handlar om, finns det en chans till ök utan försäljning så är väl det den genomsnittliga summan som kan gälla. Ta in fler värderingar lägg ihop summorna och dividera med antalet värderingar, det skulle vara märkligt om den enes värderingar alltid är högre en den andres.
Det kan ha betydelse i vilket land fastigheten ligger eftersom mäklare är anlitade för värderingen. Mäklare kan ha olika funktion och lagar att arbeta efter beroende på land.
 
C
1. Avsevärd skillnad mellan t.ex. Spanien o Sverige vad avser värderingar o dess utförande o framförallt seriositet. Det vet jag av egen erfarenhet

2 Vi har haft 12 olika hus i Sverige skulle jag accepterat vad mäklaren sagt om värdet på alla villor vi köpt o sålt hade jag inte varit glad....

3 Det finns en utmärkt lösning på ditt problem: Handelskammaren i ditt hemlän har oberoende värderingsmän som är till för just såna här tillfällen. Han eller hon gör en värdering som inte får underskrida det lägsta värdet respektive inte överstiga det högsta värdet, förutsatt att dessa värden inte är totalt felaktiga.... kostar att anlita dem, vet dock inte hur mycket. I ett av mina gamla jobb använde vi oss av denna lösning när vi "kört fast". Givetvis finns det andra kvalificerade sätt att lösa detta med värdet, skiljemän t.ex. eller domstol.

Förslag: Kolla det här med Handelskammaren...
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Gör en enkel cirkavärdering genom att ta 2 gånger taxeringsvärdet, då får ni ett närmevärde som kan visa vilken mäklare som ligger mest rätt. Taxerignsvärdet har satts från tidigare köp och sälj i närheten.
 
Nja visst finns möjligheten att fastigheten ligger i annat land. Läser man inlägget så är det den som vill behålla fastigheten som bor någon annan stans. Jag tror nog det är väl onödiga spekulationer, att någon skickar värderingsman från något annat land för en värdering av något som h-n knappast har någon kunskap om.
Vi får dessutom förutsätta att värderingen sker på platsen enligt gällande normer, för annars är det ju helt meningslöst att ens diskutera värdering i det perspektivet.
 
Jag litar inte dugg på dessa "värderare". Kronofogden skulle sälja en fastighet i närheten av mig.
Fastigheten värderades till 7 miljoner av fogdens anlitade värderingsfirma.

Detta värde var helt bisarrt högt med anledning av att byggnadsförbud råder på platsen, och ingen styckningen av tomten var möjlig i närtid. Huset är går ej att bo i och kräver en minst sagt omfattande renovering.

Fastigheten har dock ett framtidsvärde sett på några år fram i tiden.

Jag blev förbannad när jag såg värderingen. Det blev ingen försäljning i samband med fogdens auktion då buden som lades ansågs för låga.

Jag tog kontakt med värderingsfirman och frågade hur man kommit fram till denna skyhöga värdering och om man tagit hänsyn till dom uppräknade tidigare nämnda faktorerna.
Efter mitt telefonsamtal så sattes värderingen till 3,5 miljoner.
Auktionen ställdes dock in sedan en av ägarna lyckats nå en uppgörelse som banken kunde acceptera.

Men vadå? Helt plötsligt så blev det halva värdet.
Nej värderingsfirmor i all ära. Men jag litar nog mer på "Ärliga Harrys bilfirma".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.