Vi funderar på att köpa ett hus från 2010. Helt nytt, ingen som bott där. Vi har dock uppmärksammat att det blir "bom ljud" (ihåligt) när man knakar på klinkersen i ett badrum o någon klinkers bit i hallen.
Säljaren hävdar att han haft en firma där som säger att det inte är någon fara, framförallt för att det är utanför våtzon 1.
Tycker ni man ska pruta på detta då det inte känns helt rätt gjort?
Vad kan hända om inget görs?

kan tillägga att dom fick flyttspackla om övriga golv i huset för att parketten reste sig i skarvarna pga ojämnheter.
Vi ska även ha en besiktning för att kontrollera dessa saker.
 
M
Bomljud visar på att det är en ihålighet under plattan. En sådan platta kan sitta utan problem lika länge som korrekt monterade plattor. -MEN- Om någon skulle få för sig att stampa hårt med hälen på just den plattan så finns risken att den spricker. Jag pajjade själv en platta hos en bekant med att ställa ner en takpapp-rulle för hårt mitt där det var bom, det hade aaaaldrig hänt om det var fyllt med fix bakom.

Dessutom tyder bom på att läggningen är slarvigt gjord, speciellt om det är mycket bom, och då kan man nog utgå från att det finns annat i konstruktionen som det slarvats med.
 
Flytspackla om för att parketten reste sig ?? De har inte lagt golvet dikt an mot väggen, och pga det rest sig?
 
buspojken skrev:
Flytspackla om för att parketten reste sig ?? De har inte lagt golvet dikt an mot väggen, och pga det rest sig?
Nej tydligen ska det ha vart riktigt gjort med mellanrum till väggar.
ojämnheter i plattan är det enda jag kan tänka mig. därför dom flyttspackla upp den.
Tänker om det kan vart lite ojämnt även i badrummet, därför det blivit "hål" under vissa plattor. Det är ganska stora plattor i badrummet, vilket kräver perfekt underlag.
 
ztreet skrev:
Tänker om det kan vart lite ojämnt även i badrummet, därför det blivit "hål" under vissa plattor. Det är ganska stora plattor i badrummet, vilket kräver perfekt underlag.
Stora plattor i badrummet!! Detta är en varningssignal! Kolla så fallet mot brunnar är korrekt. Det är svårare att få rätt fall mot brunnar med stora plattor. Det är kanske därför det också är bom under plattorna som kanske ligger och rider på ett iofs korrekt spacklat golv.:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.