Spännvajern på en gammal markis har gått av. Är det någon som vet om det går att hitta en ny sådan och hur den isåfall byts?
 
  • 1405926518652.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ta isär och titta hur det sitter, kanske med wirestopp som du kan skruva bort?
Isåfall är det ett alternativ att köpa lös vajer på löpmeter precis så mycket du behöver och montera dit.
Den ser förzinkad ut borde du kunna hitta i Järn/båthandel.
 
Tackar för tipsen. Ska bli intressant att se hur vajerspänningen fungerar.
 
gunric skrev:
Spännvajern på en gammal markis har gått av. Är det någon som vet om det går att hitta en ny sådan och hur den isåfall byts?
Har precis samma problem, och nu här i sommartider vill man jo kunna använda sin markis.
Min leverantör att markisen har tyvärr sommarstängd.
Jag på nätet och hittade din fråga.
Jag har en motordriven markis där ena armen har en trasig vajer skall hålla duken sträckt,
Jag är lite tveksam till att byta själv, frågan är om man måste plocka ner hela markisen eller
det går att bara låsa på armen och ifall markisen måste vara inne eller ute.
Som Andy78 skrev går det jo att fixa en ny vajer från en järnhandel så materialen är inte så svår att få tag i.
Skriv gärna om dina erfarenheter.
 
Armen bör troligen vara ute eftersom det är dit den fjädrar. Har inte själv möjlighet att experimentera närmaste veckorna.
 
Råkade ut för samma sak i veckan. Köpte nya armar för dyra pengar.
Här är några foto på hur just min markisarm såg ut inuti.
Jag kan tror att anledningen till wirebrottet är att armen är felkonstruerad. Jag hittade en rekommendation på en faktor 20 för relationen mellan wirediameter och böjdiameter, wiren böjs skarpare och då blir det nog utmattningsbrott.
En ny wire borde gå att få tag i hos en båttillbehörsbutik, de tillverkar ju rigg och andra delar till segelbåtar.
Sedan återstår bara problemet att spänna tillbaka wiren i armen. Om man tittar noga på bilderna finns det två wirestopp på wiren. Det inre sitter mot gångjärnet. Det yttre skulle jag tro man drar i vid tillverkningen av markisarmarna. Jag skulle borra hål i en lagom tjock brädbit och trä wiren genom det hålet. Sedan hoppas jag att man orkar dra wiren på plats med en kofot. Delar av en markisarm med wire och mekaniska komponenter på ett stenlagt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demonted markisarm med synlig wire och inre komponenter på trottoar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markisarm på marken med brutet vajer och synliga fjädrar, problem med konstruktionen påtalat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om någon lyckas med reparationen är det värdefullt att höra
 
  • Gilla
gunric
  • Laddar…
Gångjärn till markin
 
  • Gilla
vafanere och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

M magnu skrev:
Råkade ut för samma sak i veckan. Köpte nya armar för dyra pengar.
Här är några foto på hur just min markisarm såg ut inuti.
Jag kan tror att anledningen till wirebrottet är att armen är felkonstruerad. Jag hittade en rekommendation på en faktor 20 för relationen mellan wirediameter och böjdiameter, wiren böjs skarpare och då blir det nog utmattningsbrott.
En ny wire borde gå att få tag i hos en båttillbehörsbutik, de tillverkar ju rigg och andra delar till segelbåtar.
Sedan återstår bara problemet att spänna tillbaka wiren i armen. Om man tittar noga på bilderna finns det två wirestopp på wiren. Det inre sitter mot gångjärnet. Det yttre skulle jag tro man drar i vid tillverkningen av markisarmarna. Jag skulle borra hål i en lagom tjock brädbit och trä wiren genom det hålet. Sedan hoppas jag att man orkar dra wiren på plats med en kofot.[bild] [bild] [bild]
Om någon lyckas med reparationen är det värdefullt att höra
Jag bytta mina vajrar själv då ingen markisnisse ville hjälpa mej och jag inte hade lust att lägga 6500kr på nya armar.
Jag plockade isär armarna mätte längden på de gamla vajrarna och gick till en riggfirma som fixade vajer och vajerlåsningar för ca 600kr inkl arbete.
Obs att du måste ha ett överskott på vajer efter infästningen på mittenbeslaget.
Varför?
1.Vajerstoppet hamnar ca 10-20 cm in i den inre profilen beroende på armlängd.
2.Längden måsta vara så pass att du kan dra vajern helt igenom den yttre armprofilen och kunna göra
en ögla, funkar bra med ett bra vajerlås eller om riggfirman gör det.
Se till att det blir samma längd på båda vajrarna så du får lika spänn på båda armarna.

För att spänna upp fjädrarna använde jag en lastspännare typ lastbilsdimension.
Sätt fast beslaget som skall sitta närmast väggen i något stabilt, stolpe eller annat.
Sätt sedan spännremmens ena krok i öglan och den andra i ngt stabilt och spänn upp.
Lite fix och trix att vinkla armen så att vajern löper rätt i sin fåra och glider ner i sitt stoppsäte.
Skruvmejsel och en tving höll nere vajern i sitt spår när jag släppte på spännremmen.

Montera sedan fast armarna, helt utfällda, på väggen. Spänningen får du när du fäst markisväven
och rullar in den. Sedan trycker armen ut markisen när du rullar ut den.
Lycka till.
 
  • Metallkonstruktion, delvis rostig. Röd färg. Spännband och tjärade virkesbitar. Utomhus, grusunderlag. Dagsljus, skuggor. Ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nicko991 och 2 till
  • Laddar…
Glömde nämna att:
1 yttre profilen skall hänga löst på överskottsdragvajern när du spänner upp fjädrarna.
2 när du fått vajern på plats skall man skjuta på den yttre profilen
på mittbaslaget så att inte vajern/vajerlåset hoppar ur sitt spår.
 
  • Gilla
vafanere och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.