Ska byta innerdörrar och har tänkt köpa dooria addera eller diplomat contur.
http://www.dooria.se/produkt/1180/2/&searchString=8001

Badrumsdörren kommer jag behöva kapa 4 cm i nederkant pga hög tröskel. Kommer det bli snyggt med tanke på hur ramen runt kommer se ut sedan?

Blir ju lite bättre att ta 2 cm i vardera ände men betydligt krångligare då man väl behöver byta karm också, skulle gärna slippa det.
 
Det är ju klart att 4 cm i nedre kant på en sådan dörr syns... Beror väl lite på hur petig du är....
Såga med fintandad klinga och tejpa ordentligt över snittet.

Det finns f.ö. likadana dörrar på Hornbach för drygt 900 kr...
 
Det går att sänka karmen i överkant, men det är ganska svårt att få den rak. Jag tror inte att det är en bra ide att kapa karmen så mycket i underkant efterssom du då riskerar att komma in till mdf fyllningen, och inte bara sågar i träramen.
 
Satt in nya dörrar i källaren. Kapade 5cm upp och nere på både karm och dörr. Sparade urkapningen och stoppade in den igen. Blev betydligt billigare än att köpa dörrar och karmar med det måttet. Funkar jättebra.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Dörren som sådan kommer förmodligen bestå av en träram som är betydligt klenare än 5cm och mellanrummet är fyllt med veckad tunn masonit eller liknande som distans. Du kommer garanterat att kapa bort undre ramen men generellt är det hanterbart då du kan limma in en liknande bit. För att undvika att du flisar ur får du ofta köra ett snitt på varje sida av dörren då du kommer flisa om du försöker köra hela djupet på en gång.

Oavsett kommer du behöva försegla snittet ordentligt med färg för att undvika att det sväller

Mer viktigt då generellt är om du kan såga utan att riskera flisor. Sänksåg är guld värt här. Tejp kan stoppa en del flisningar men jag tycker nästan att det är bättre att göra ett snitt med en ny brytbladskniv längs såglinjen. Två tvingar och en lång rak linjal för att gå exakt rakt brukar jag köra. En annan sak att ta hänsyn till är höjd på dörrhantag etc om du kapar 5cm i underkant.
 
Tack för svaren. Kollade Hornbach och det verkar ju vara diplomat contur de säljer där. Frågan är om det är exakt samma som man hittar på andra ställen (fantastiskt billigt i så fall) eller kan det vara en specialtillverkad variant för Hornbach som är lite enklare?

Det ska vara massivt ramträ i den så jag tycker det borde funka att kapa den utan att förstöra konstruktionen.
 
Jag har dem från Horbach och jag har kapat en ca. 3 cm i undre kant och det gick bra...
Det är mycket riktigt Diplomat som tillverkar dem, om de skiljer från Contur i mått eller material vet jag inte, dock är en Diplomat dörr med glas ruta (ca. 3 år gammal) i exakt likadan som den vi beställde på Hornbach för drygt 6 månader sedan, eller, ja, med skillnad på priset på drygt hälften då... :surprised:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.