Knockonwood du har fått svaret av andra vad de och jag tycker vad skillnaden i kvalité kan vara. Jag har inte påstått att dyrast är bäst. Min erfarenhet består i att jag har duschat i några och att jag har tittat och jämfört när jag ett par gånger har köpt duschväggar. Allt är relativt och vi har olika krav och önskemål. Likaså med billiga uterumsdörrar. Några föredrar dem från skånska byggvaror och några föredrar villab garden som kostar något mer.
 
Som rörmokare kan jag svara att det kan skilja sig väldigt mycket mellan en billig och en dyr duschvägg.
Många billigare alternativ kan vara svåra att ställa in, skeva i både glas och profiler.
Detta verkar våra kunder ha lärt sig så vi säljer nästan enbart från INR och Macro.
 
Joakim Stribrand skrev:
Som rörmokare kan jag svara att det kan skilja sig väldigt mycket mellan en billig och en dyr duschvägg.
Många billigare alternativ kan vara svåra att ställa in, skeva i både glas och profiler.
Detta verkar våra kunder ha lärt sig så vi säljer nästan enbart från INR och Macro.
Tittade, missade att Macro hade en rund hörna utan profiler när jag köpte min, ungefär samma pris så hoppas deras inte är bättre

http://macro.se/sortiment/duschhornor/skagenlux-rund/
 
  • Gilla
butchbob
  • Laddar…
O
Det är väl som vanligt med billigare saker, passformen kan vara sisådär....
Sen är kanske glaset lite tunnare när det gäller de billigare... sen naturligtvis.... De finns bara i standardmått....
Men så är det alltid...
 
snowballtwo skrev:
Det är just det, är de tillräckligt bra. Om man köper några sämre (vad nu kan vara så mycket sämre på en duschvägg) kanske man kan byta en gång (eller två till och med) till samma slutkostnad.

I en butik i stan där jag bor kan man köpa Hafa-väggar i klarglas för 3500:-. Är de automatisk hälften så bra som IFÖ-väggarna?
Min rörmockare ville inte montera Hafa-grejer, då dom haft så mycket problem med dessa. Därför blev det INR.
 
Märkligt vad mycket fördomar det finns mot saker som är vettigt prissatta!

Ikeas Billy-bokhyllor och bord är rangliga och sneda, välter ofta.
H&Ms kläder ramlar fullkomligt av kroppen om man rör sig.
Kia bilar håller knappt att köra till (den iofs kostnadsfria) servicen,
Skånskas duschdörrar är säkert skeva, tunna i glaset och har kass gångjärn.

Grattis till att betala överpriser för det mesta ni köper!

Men på grillen ligger billigt danskt griskött (som inte ens Ryssland vill importera)?

Skriver detta vid ett gammalt IKEA köksbord, som jag köpte år 1968.
Då fanns inga varuhus, utan man köpte på postorder från Älmhult.
Samma år köpte jag ett Alvar Aalto-bord hos Blidners på fina gatan, Kungsgatan i Göteborg.
Minns inte när det bordet fick gå till tippen, efter högst 10 år var det.

Mina 4 år gamla 6 mm tjocka duschdörrar från Skånska B. fungerar utmärkt och är så snygga som en duschdörr kan bli.
(Vem tittar på dörrarna med tvål i ögonen)
Och de kommer att bli både 8 och 16 år, det är jag övertygad om.
Annars meddelar jag här och gör en pudel :)

Kvalitet är svårt! Men bara för att man bör undvika att suboptimera är det lika dumt att överoptimera.
Man blir inte lyckligare av att ens ägodelar var dyra att införskaffa. Nåja, en del blir det säkert :confused:

Såja, nu skall det 46 år gamla IKEA-bordet få vila lite.

PS
Är det rörmokaren som sätter upp duschdörrar?
Här gjorde snickarna det. Är det för billigt kanske?
 
  • Gilla
Golvgubben
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Märkligt vad mycket fördomar det finns mot saker som är vettigt prissatta!

Ikeas Billy-bokhyllor och bord är rangliga och sneda, välter ofta.
H&Ms kläder ramlar fullkomligt av kroppen om man rör sig.
Kia bilar håller knappt att köra till (den iofs kostnadsfria) servicen,
Skånskas duschdörrar är säkert skeva, tunna i glaset och har kass gångjärn.

Grattis till att betala överpriser för det mesta ni köper!

Men på grillen ligger billigt danskt griskött (som inte ens Ryssland vill importera)?

Skriver detta vid ett gammalt IKEA köksbord, som jag köpte år 1968.
Då fanns inga varuhus, utan man köpte på postorder från Älmhult.
Samma år köpte jag ett Alvar Aalto-bord hos Blidners på fina gatan, Kungsgatan i Göteborg.
Minns inte när det bordet fick gå till tippen, efter högst 10 år var det.

Mina 4 år gamla 6 mm tjocka duschdörrar från Skånska B. fungerar utmärkt och är så snygga som en duschdörr kan bli.
(Vem tittar på dörrarna med tvål i ögonen)
Och de kommer att bli både 8 och 16 år, det är jag övertygad om.
Annars meddelar jag här och gör en pudel :)

Kvalitet är svårt! Men bara för att man bör undvika att suboptimera är det lika dumt att överoptimera.
Man blir inte lyckligare av att ens ägodelar var dyra att införskaffa. Nåja, en del blir det säkert :confused:

Såja, nu skall det 46 år gamla IKEA-bordet få vila lite.

PS
Är det rörmokaren som sätter upp duschdörrar?
Här gjorde snickarna det. Är det för billigt kanske?
Herregud vad stött man kan bli.
Vi hjälper bara till och säger våra åsikter. Och när folk jobbat med det dagligen och anser att det är stor skillnad, då får man nog tänka lite.
Jag gick och drog i duschdörrar i ett halvår innan jag köpte mina. Sanna mina ord, det är stor skillnad, men det behöver inte kosta en förmögenhet för att få ett par rejälare.
 
FreddaP skrev:
Herregud vad stött man kan bli...

Sanna mina ord, det är stor skillnad, men det behöver inte kosta en förmögenhet för att få ett par rejälare.
Nja, så stött är jag nog inte, jag vet ju att jag har rätt ;)

Men vad är en förmögenhet?
Det är en viss skillnad att betala 10.000 jämfört med 2.000, eller hur?

Om man sedan resonerar likadant med varenda liten detalj så blir det faktiskt en hel del pengar.
 
  • Gilla
kinshasa och 1 till
  • Laddar…
6 mm härdglas håller för det mesta man kan hitta på i en dusch men förstås så kan man ju få sönder allt.

Dom kvalitetsskillnader som kan finnas på glasen är måttnogranheten och hur bra härdningen är gjord samt hur slät ytan är på glaset. Fast dom blir ju alltid lite vågiga när dom härdas.

Sedan så brukar dåliga system ha skenor eller liknande som glider i varandra medans bättre system brukar ha någon form av hjul som inte börjar kärva lika lätt.

Därmed inte sagt att dyrare är bättre. Brukar gå att hitta mindre dyra system som är riktigt bra. Men alla profiler och allt som går att köpa för duschväggar kostar brukar vara hemskt dyra. Tror inte alls att det är produktionskostnaderna som är så dyra utan företagen tar så mycket betalt man kan. Dom flesta köper ju inte duschväggar så ofta så då är dom kanske inte så prismedvetna. Dessutom så är det oftast små pengar i en badrumsrenovering
 
KnockOnWood skrev:
Om man sedan resonerar likadant med varenda liten detalj så blir det faktiskt en hel del pengar.
Japp, jag vet för jag jobbar så! :D Men samtidigt blir det grymt nice! :p
 
KnockOnWood skrev:
Nja, så stött är jag nog inte, jag vet ju att jag har rätt ;)

Men vad är en förmögenhet?
Det är en viss skillnad att betala 10.000 jämfört med 2.000, eller hur?

Om man sedan resonerar likadant med varenda liten detalj så blir det faktiskt en hel del pengar.
Eller så kanske man varierar, köper vissa saker med högre kvalité samt blandar med billigare saker som inte kräver det.
Och nej, man behöver knappast punga ut 10 000 för att få ett par bra duschväggar. Jag betalade 6 000 för mina Macro som var hästlängder mer gedigna än de för 4 000 som jag hittade.
 
Betalade 895:- för våra duschdörrar (80x90) då jag tyckte det var hutlöst att betala tio gånger så mycket för i princip samma sak.
Köpte de på skbv när de hade någon form av kampanj.
Vi har haft dörrarna i ett par år och de är som nya, lätta att hålla rena och inga problem att sätta upp heller.
 
AndersMalmgren skrev:
Jag valde de från duschbyggarna, kosta med rabatt 7 000 runt 10 000 orginal
Var de dörrar du valde 6 mm?

(De dörrar som jag tittar på från Duschbyggarna är 6 mm. Jag överväger dem främst för att de verkar vara den enda leverantören numera (sen Macro gick över till "vanliga" gångjärn och Nordhem slutade sälja 90x90) som gör "listfria" (dvs endast gångjärn) dörrar med lyftfunktion på gångjärnen.
 
Det är väl såhär att risken att köpa något som man ångrar är större i de lägre prisklasserna, men det är inte säkert. Går man upp lite ökar chansen att man inte ångrar köpet, men det kan fortfarande hända. Går man upp massor ökar kanske chansen marginellt att man inte ångrar köpet men det mesta av pengarna går till märke eller design.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har sedan 4 år dörrar från Skånska Byggvaror. De kostade då 1600 kr.
Men jag missade detta:
C ccf skrev:
Var de dörrar du valde 6 mm?
Ja, våra har 6 mm tjockt glas, vad det nu har för betydelse.
Och nu har de funkat väl i 7 år.
Tiden går...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.