Hej!

Har lite olika byggnader tomma på mina ägor och det är dags att snickeriet ska få flytta ut ur min smedja men jag har lite svårt att bestämma mig. Jag har två alternativ.

Alternativ 1. Byggnad på cirka 220m2 10x22m men bara 2.60 i takhöjd. Mycket fönster. Är ävenbyggt halvt i suterräng så finns en liten källare på 30m2 där man kan ha spånsug och kompressor och så.

Alternativ 2. Byggnad på ca 80m2 10x8m 4m takhöjd mindre fönster och ingen källare.

Blir takhöjden ett problem? Känner att 80m2 kommer man växa ifrån.

Vad hade ni valt?

Mvh
CarlM
 
Vad snickrar du för stora grejer där du behöver en högre takhöjd än 2,6 m som dessutom inte kan läggas ned?

Hur ser det ut med portar/ingångar till verkstäderna?

(Jag som tyckte jag hade ok med yta, men nu blir jag avundsjuk om du kan avsätta 220 m2 till snickeri).
 
Det spelar nog ingen roll vilken yta du har. Du kommer ändå en dag att tycka det är för lite. Jag hade valt den större lokalen med mycket fönster, om du inte tänkt börja bygga båtar eller annat som kräver mer takhöjd.
 
Vet inte egentligen vad det är men känns som att bandsågen kan vara högre än så. Finns portar i båda byggnaderna. Båda är förberedda för inkoppling till blivande flispannan med. Det mesta lutar väl åt den stora lokalen. Får höja taket över bandsågen om det behövs.
 
Jag tror att den större lokalen är betydligt bättre och 2.60m takhöjd är väl inte direkt toklågt.

I min källarlokal är det närmare 2.10 med en massa objekt som går ner till strax under 2m och då kan man ju känna att det är väl lågt i tak.

Och jag behöver väl knappast säga hur mycket bättre den här tråden skulle bli med bilder? ;)
 
badtastex skrev:
Och jag behöver väl knappast säga hur mycket bättre den här tråden skulle bli med bilder? ;)
samt en förklaring för oss oförstående hur 10x8m kan tänkas vara för lite för en verkstad ;)
För ett företag med anställda kan jag förstå, men för privat bruk icke...
 
Bilder just nu är väl kanske inte så jätte intressant 😊 är lite att göra innan jag kan flytta in snickeriet där. Måste först och främst bygga klart nya sågverket.

Alla maskiner tar ju mycket plats. Har 90m2 idag men det ät kombinerat med smedja och garage. Väldigt jobbigt. Man får inte någon plats att arbeta och ska man svetsa eller något annat är det ett väldigt städande innan så man inte eldar ner allt.
 
Angenäma problem du har:) Själv försöker man pussla ihop snickeriet på <20 kvadrat.

Har du snickrandet som jobb? Isåfall hade jag valt den lokalen som ger bäst produktivitet, antagligen den största. Är det hobby hade jag varit lite "Ernst" och valt den som känns mest rätt. Hellre gammalt putsat sekelskifteshus med högt i tak och runda fönsterbågar än modern byggnad klädd med korrugerad plåt om man säger så. Men det är jag det.

80 kvadrat borde väl räcka om du planerar med omtanke?
 
Nej det är mest en hobby. Har byggt lite möbler och ett par kök men har mest varit som tjänster för vänner och så.

Tror jag tar det stora. Har rätt mycket maskiner och då kan man även kosta på sig att bygga en "lackbox"
 
Vad ska du ha den andra byggnaden till? Om det inte är bestämt och de ligger i nära anslutning är valet uppenbart. Ta bägge och få det bästa av allt!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.