Mikael_L skrev:
Jag tror att du ska börja tänka i banorna att detta var en husaffär som inte blev p.g.a. husets skick och avståndet mellan dig som köpare och säljaren. Dvs inte tänka att du ska pruta eller att säljaren plötsligt ska falla till föga.
Börja med plan B redan nu, men håll dörren lite småöppen ändå för detta hus ifall säljaren plötsligt ändrar sig.

Säljaren har ju redan deklarerat att någon prisreducering inte är att tänka på, så då är det väl mest lite fult, klumpigt och ohyfsat att ändå försöka pruta.
Jag skulle bara meddela att jag drar mig ur affären då huset blev för dyrt för mig iom det har framkommit så mycket saker som behöver åtgärdas.

Egentligen inte ens påstå att huset är för dyrt/övervärderat, utan bara för dyrt för dig.
Då har du och säljaren båda framlagt sina positioner, dvs att säljaren inte tänker pruta och du att du inte är beredd att ge såpass mycket.

Börjar säljaren gnälla för den uteblivna affären säg att du inte heller tycker det är så kul, du gillade verkligen det som är bra med huset, och att du också tycker att det är tråkigt att du t.ex. kastat ut 7000:- i på en besiktning. Dvs, framhåll att det inte är roligt för dig heller, och inte helt utan ekonomisk förlust heller.


Jag tror (med magkänsla) detta är en affär där du ska passa dig för att ge det begärda priset. För det priset verkar det tydligen iskallt på marknaden, ett bra tecken.
Att du själv har denna magkänsla är också ett tecken, du hade nog inte startat denna tråd om du inte kände på dig att du är nära att betala alldeles för mycket. ;)


Nu kan jag helt kaxigt be dig ha is i magen, då jag inte vet hur mycket du kärat ner dig i huset, men mitt råd blir ändå just det - ha is i magen nu. :)
Du har nog helt rätt, men jag känner nog ändå att jag måste motivera för mäklaren varför. Och samtidigt vill jag ju även lämna dörren öppen för att jag fortfarande är intresserad, men till ett helt annat pris. Om sedan någon annan skulle vara intresserad till ett lägre pris måste ju mäklaren ändå upplysa om de väsentliga brister som nu kommit i daga.

Det känns mest jobbigt mentalt eftersom jag och säljaren fick bra kontakt och jag verkligen gillade huset och läget. Säljaren blev väldigt lättad att någon var intresserad av huset, då denne inte klarar av att bo kvar p g a försämrat hälsotillstånd. Denne klarar helt enkelt inte av att sköta ett normalt underhåll längre, och snöskottning osv är inte att tänka på. Tyvärr har säljaren också uttryckt en stor oro över ekonomin att bo kvar i huset och verkar ju som sagt inte ha särskilt mycket kraft kvar. Jag är rädd att det här kommer att knäcka säljaren mentalt :(

Men vad ska man göra? Jag kan ju inte ta över bekymren genom att betala orimligt mycket för att göra säljaren glad. Mäklaren är ju med på hur jag tänker, och har ju även sett att jag har lånelöfte på betydligt mer.
I övrigt får allt gå via mäklaren, jag tänker inte ha någon mer kontakt med säljaren, om jag nu kan välja det själv. Telefonen kommer väl att ringa tokig på måndag.
 
Mikael_L
Om du tycker synd om säljaren och tar egna ekonomiska förluster för säljarens skull så hoppas jag att du och jag kommer göra mycket affärer i framtiden. :)
 
Mikael_L skrev:
Om du tycker synd om säljaren och tar egna ekonomiska förluster för säljarens skull så hoppas jag att du och jag kommer göra mycket affärer i framtiden. :)
Naturligtvis kommer jag inte att ta någon smäll för säljaren, men jag kan väl få tycka synd om säljaren i alla fall?

Jag skulle antagligen bli en urusel mäklare :)
 
Mikael_L
TLZ skrev:
Naturligtvis kommer jag inte att ta någon smäll för säljaren, men jag kan väl få tycka synd om säljaren i alla fall?
Javisst absolut. :)
 
TLZ skrev:
Ja, det är lustigt med bilar, men normalt brukar ju folk inte vara rädda att skamlöst telefonpruta 10k på en bil i den prisklassen. Du kanske fick med den bland de billigaste på Blocket så att fler såg den?
Synd förövrigt att STCS är rätt så dött numera
/ slaktarn/Andromeda på STCS, Andromeda på Gorg
Ja jag vet inte, var en BMW E36, 328, brukar ju dra till sig alla märkliga mail och telefonsamtal.

Jag har dessvärre tappat bort mitt lösenord till STCS och fått mailen ändrad av min nätleverantör så får inte mitt konto att funka där, står iaf två fina Saabar i garaget =).
 
  • Gilla
TLZ
  • Laddar…
Pumba skrev:
Ja jag vet inte, var en BMW E36, 328, brukar ju dra till sig alla märkliga mail och telefonsamtal.

Jag har dessvärre tappat bort mitt lösenord till STCS och fått mailen ändrad av min nätleverantör så får inte mitt konto att funka där, står iaf två fina Saabar i garaget =).
Ja, du borde ju fått en hel skock nya brorsor och kompisar på stört (y)

Jag har också tappat bort lösenordet till STCS, men med tanke på aktiviteten på slutet gör det inte så mycket.
Ja, får se vad man skaffar om 25 år när det börjar bli dags att göra veteranbil av 9-3 2012:an. Då är man ju i och för sig gubbe, så då kan man ju skaffa Volvo :p
 
Ringde mäklaren och avböjde idag. Denne blev inte särskilt förvånad. Såg till att lämna en öppning för ett minst 200k lägre pris. Då fick jag höra att mäklaren aldrig hade hört talas om att ett badrum med kakel och klinkers på 6 m2 kostar minst 150k vitt med hantverkare om man dessutom måste låta en snickare sätta upp en ny vägg och dörr på någon meter. Jag vet inte, men jag tycker då siffror på 25k/ m2 inte är speciellt ovanliga att se med kakel och klinker när det dessutom inte är perfekt fyrkantiga rum.

Skitsamma, jag stod fast vid att 200k lägre var det som gällde med hänsyn till övriga fel i fastigheten.
 
Nu blir jag lite orolig.

Vad är läget? Har du skrivit på ett köpeavtal med bes. klausul? I så fall bör du skriftligen kontakta säljaren. Mäklaren har egentligen inget med detta att göra. Avtalet är mellan dig och säljaren.
 
Ingen fara, jag har full koll ;)
Jag har inte skrivit på någonting än! Jag var på mäklaren om att få skriva kontrakt med bes. klausul redan efter visningen så att jag inte besiktar i onödan, men mäklaren var upptagen de tider och dagar jag föreslog, och p g a jour på jobbet blev det sedan ingen skrivning före besiktning. Annonsen togs bort på säljarens initiativ efter visningen då säljaren bestämde sig för att jag skulle ha kåken, det var inget jag önskade, krävde eller påtalade. Men det kändes ju som om det inte var så noga med skrivning före besiktning då. Sedan var tanken att det skulle skrivas direkt efter besiktning (mäklaren var med) men mäklaren var tvungen att hasta iväg till nästa grej och skulle skicka kontraktet på posten istället (jag har långt dit). Det var väl tur i oturen att det aldrig blev något skrivet kan man säga, det kanske hade kunnat bli problem.

Har hittat en kåk på landet att hyra här nu istället, så jag kan flytta från lägenheten i "stan", härligt! :)
Och jag får bättra på kåken så mycket jag vill, hyresvärden skaffar gärna material inom rimliga gränser :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.