IngMatt
Markradonet fås bort enkelt med utblås tänkte jag som har en obrukad avfuktare som stått där. Den leder ut fukt och blåser in luften igen såg jag nu, så det lär bli varmare som vi behöver men kanske inte lägre radonhalt. Eller sänks den också?

Ha en burk med värmeväxlare istället?

Det är rejält trångt och inget man gör på prov. Åla, inte krypa.
 
Redigerat:
Min erfarenhet är att sorptionsavfuktaren har för låg luftomsättning för att påverka radonet i större utsträckning. Jag har en separat radonsug installerad utöver avfuktaren (jag hade faktiskt så mycket radon i och med rullstensås att jag även har en radonbrunn).
 
IngMatt
currenthill skrev:
Min erfarenhet är att sorptionsavfuktaren har för låg luftomsättning för att påverka radonet i större utsträckning. Jag har en separat radonsug installerad utöver avfuktaren (jag hade faktiskt så mycket radon i och med rullstensås att jag även har en radonbrunn).
Vi har mellan 200-400 nere i gästrummet så jag har inte brytt mig men funderar på att ett av barnen ska bo där. Så bara avfuktaren lär knappt märkas?
 
O
Så länge ungen inte är storrökare ;) så är det ingen fara Det är så pass lågt... Jag misstänker att avgaserna som ungen andas in är farligare...
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
IngMatt
Odjuret skrev:
Så länge ungen inte är storrökare ;) så är det ingen fara Det är så pass lågt... Jag misstänker att avgaserna som ungen andas in är farligare...
Nästan inga avgaser här och grunden behöver avfuktas ändå sa Anticimex.
 
Jag skulle bara se till att avfuktaren kör kontinuerligt och vara nöjd med det.
 
IngMatt skrev:
Nästan inga avgaser här och grunden behöver avfuktas ändå sa Anticimex.
Anticimex har ännu inte varit ner i en krypgrund som INTE behöver avfuktas

De lämna säkert en offert på deras avfuktare också innan de åkte hem
 
IngMatt
buspojken skrev:
Anticimex har ännu inte varit ner i en krypgrund som INTE behöver avfuktas

De lämna säkert en offert på deras avfuktare också innan de åkte hem
Men den förra ruttnade så förra ägaren fick byta en massa.
 
IngMatt
currenthill skrev:
Jag skulle bara se till att avfuktaren kör kontinuerligt och vara nöjd med det.
Kan börja med det så får jag varmare golv också kanske, om någon vill åla och montera.
 
Själv kör jag en Acetec sorptionsavfuktare, har gått felfritt i 8 år nu. Ska man driva ut radon ska man se till att den går kontinuerligt samt täta krypgrunden så man får rätt tryck.
 
IngMatt
currenthill skrev:
Själv kör jag en Acetec sorptionsavfuktare, har gått felfritt i 8 år nu. Ska man driva ut radon ska man se till att den går kontinuerligt samt täta krypgrunden så man får rätt tryck.
Det ska sugas ut, inte tryckas ut och man ska väl inte suga upp från marken i onödan. Täta är nog försent, med nytt hus ska man ha en tät bottenplatta.
 
IngMatt
buspojken skrev:
Anticimex har ännu inte varit ner i en krypgrund som INTE behöver avfuktas

De lämna säkert en offert på deras avfuktare också innan de åkte hem
De monterade in en och slangen ut lossnade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.