Hejsan!
Jag håller på att bygga hus, och började kolla efter plattsättare. Jag fick tag i en via min granne, och fick ett pris på 630 kronor per kvadratmeter utan kakel. Jag kan inte förstå hur det kan vara så dyrt. Om man antar att en duktig plattsättare kan dunka upp tre kvadrat per timme blir det 1890 kr per timme. Man kan sedan dra av en hundring per kvadrat i material, och vi landar på 1590 kr i timmen eller 24570 kronor för ett 3x3 meters badrum med 2.5m höga väggar. Vad är det som motiverar dessa priser? Jag börjar själv bli väldigt less på att få höra det ständiga mantrat "badrum och kök får kosta" från alla håll. Låt oss anta att denna plattsättare gör mitt badrum på tre dagar och har en kostnad själv på 6000 kronor inklusive bil, fuktspärr fix, fog etc. Då kan han ta ut ca 9500 kronor efter skatt i lön efter tre dagar. Jag själv tjänar ca 18000 efter skatt i månaden, så jag skulle i princip kunna ta ledigt i en dryg månad och göra jobbet själv innan man kommer upp i hans summa. Tycker ni andra att det är rimligt med dessa priser eller är ni liksom jag less på att som privatperson bli skinnad. Ett normalstort fastighetsföretag betalar ca 250 kronor per kvadrat för kakling, och det inkluderar även ett enklare kakel. Varför ska jag då betala 630? Jag tror jag hellre tar ledigt...
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
Jag tycker det är gammalmodigt att översätta allt i hur långtid det tar att göra nått. det kan ju ta olika låtid för olika personer, du vill väll ha ett fast pris?

hur långtid tar det att bygga stomen till dit hus, jämfört mot vad du betalat för det?

en duktig platsättare, går säkert på kurser & har andraomkostnader + att man måste täcka upp för garanti reprationer.

tycker du en kille är för dyr så ta en annan, är alla lika dyre så ta en plastmatta, ingen tvingar dig till att ha kakel.

vad har du för bil & vad kostar den?
 
Hear, Hear!

Vi ville få badrummet renoverat innan vi flyttade in i huset.

Det var med rätt så kort varsel vi behövde någon. Men vi hade tur och lyckades få tag på en lokal kakelläggare. I telefon verkade han vettig; han tyckte vi skulle köpa kaklet själva för att om vi hade köpt det genom honom så hade det blivit dyrare. Det skulle inte vara några problem att få detta gjort i November då han hade tid ledigt just då. Han berättade att han gjort en hel del arbeten i närheten av vårt hus under sommaren.

När han kom på besök fortsatte glädjevisan; det skulle inte kosta mycket att fixa detta. Detta var bra fram tills vi klargjorde att vi ville få detta vitt med kvitto.

Helt plötsligt var det inte lika enkelt längre. Vi var tvungna att fixa fram en rörmokare till att täppa till rören. Han skulle höra av sig efter helgen för att berätta hur mycket kakel som skulle gå åt. Vi lyckades få tag på en rörmokare med kort varsel (han räknade med att det skulle kosta 3000 för att plugga rören i badrummet) och hittade kakel / klinkers. Han hörde inte av sig. Nu har vi jagat honom i över en vecka utan att få tag på honom. Suck. Nu blir det till att avbeställa rörmokaren eftersom jag inte vill ha ett oanvändbart badrum när vi flyttar in...

Fast jag kan inte direkt skylla på hantverkarna. Hela systemet som är sjukt. För att hantverkaren ska ha hundra spänn i handen så måste min arbetsgivare punga upp med 400 spänn. Inte undra på att de vill ha allt svart.
 
CarMan!
Jag anser inte att jag ska behöva välja att installera en plastmatta bara för att plattsättare tar ut överpriser. Ovanpå det de tjänar per kvadratmeter gör de dessutom extra pengar på rabatter de har på kakel. Och det där med att täcka upp för garantijobb kan ju undvikas genom att göra ett kompetent jobb från början. Att plattsättaren gått kurser för att lära sig sitt arbete är ingenting jag tycker ska rättfärdiga ett orimligt pris. Vem har inte gått kurser eller pluggat för att lära sig sitt yrke?
 
Plattsattaren!
Du skriver att dagarna ser ut så här:
Dag1: Ev flytspackling
Dag2: Fuktspärr
Dag3: Sättning av kakel + fuktspärr på golv
Dag4: Fogning av vägg + läggning av golv.
Dag5: Silicon + fogning av golv.

Flytspacklingen är ju inte aktuell i mitt fall, och skulle kosta extra. Det du också glömmer bort är ju att alla plattsättare etablerar flera jobb samtidigt, och i verkligheten ser det ut så här:

Dag1: Ev flytspackling i tre lägenheter
Dag2: Fuktspärr i tre lägenheter
Dag3: Sättning av kakel + fuktspärr på golv i tre lägenheter
Dag4: Fogning av vägg + läggning av golv i tre lägenheter
Dag5: Silicon + fogning av golv. i tre lägenheter

Jag skulle vilja se den plattsättare som bara sätter en kvadrat i timmen. Med plattor på 20x20 är det mindre än en platta varannan minut. Det ni hantverkare gör är att gräva er egen grav. I framtiden kommer folk mer och mer att börja utnyttja billigare arbetskraft från andra länder. När det kommer in folk som kan göra en bra lön på 200 kronor kvadraten kommer ni liksom tandläkarna att tvingas bli mer effektiva och prisrealistiska.

Jag ska dessutom förtydliga mig när det gäller lön:
Anta att man tjänar 19000 kronor på ett jobb efter omkostnader. Då kan man ta ut i nettolön efter soc. avgifter och skatt på 33% ca 9500 kr.
 
speed!

Bil, drivmedel,bilförsäkring, ansvarsförsäkring, olycksfallsförsäkring, lokalhyra.......kostar pengar.

Ja, listan kan göras lång. Det är klart man kan ju cykla till kunderna och ha materialet hemma och hoppas att man aldig gör sig illa.......... det blir ju billigare så.

Ta en polack vet jag, han kan säkert allt om branschreglerna och ev. backjobb kommer han säkert och fixar.

Ett tips till dig speed, starta eget får du se, kalkylen har du ju gett oss. Du blir säkert rik somm ett troll.



 
jag anser att det är likadant i alla branscher.

jag vill hemst gärna ha en stor husbåt, typ prinsses, varför kostar den 2 miljoner kronor, inte är det för att det tar 4 år att byga den ialla fall, gissar på att dom bygger en på 2 veckor.

Det är helt valfritt att ta vilket pris man vill.
det är helt valfrit att köpa dyre prylar / tjänster, ingen är tvingad.

köppte själv ett hus för några hundra tusen mer än vad jag anser att det var värt, just bara för att jag tyckte att jag ville ha exakt detta exemplar.
 
630 kr per kvm låter rimligt. Jag har precis slutfört ett badsumsprojekt och bara materialet till plattsättningen (avjämning, fuktspärr, silikon, fix, fog, etc) kostade ca 250 kr/kvm. Alla moment tar mer tid än man tror. T.ex. fogningen får ej göras för snabbt om resultatet skall bli bra. Mönsterpassning/små kakelplattor tar betydligt längre tid än stora plattor. Jag bedömer att 1 timme per kvm är minimum vid ett normalt badrumsprojekt.

 
en annan sak, jag säger inte att dom inte läger på mer än vad dom igentligen behöver, men ingen tvingar dig att anlita dom.
 
CarMan skrev:
jag anser att det är likadant i alla branscher.

jag vill hemst gärna ha en stor husbåt, typ prinsses, varför kostar den 2 miljoner kronor, inte är det för att det tar 4 år att byga den ialla fall, gissar på att dom bygger en på 2 veckor.
Och jag gissar att den kostat 5 miljoner om du inte tilläts importera båtar från utlandet (t.e.x. för att svenska båtarbyggareförbundet vidtog stridsåtgärder mot alla utländska båtbyggare så fort de försökte ta sig in på marknaden). ::)

Man kan tycka vad man vill om det, men det är ett välkänt faktum att brist på konkurrens leder till högre priser.
 
Jag tycker att det är kul att så många plattsättare känner sig träffade av mitt inlägg. Jag var egentligen ute efter reaktioner från vanligt folk, och deras uppfattning om era priser. Det här kanske är ett forum för hantverkare. Håller med konsulten om att båten borde landa runt 5 mille ;o)

Andra exempel:
Paslode spikpistol impact - 9000kr i sverige eller 3000 kr om man köper den i USA (essve i sverige och home depot i usa)
Dewalt sladdlös 18v skruvdragare - 4750 i sverige eller 2350 i USA (smsservice i sverige och home depot i USA)
1 flaska carlsberg export - 11.40 kr i sverige eller 2.90 kr i puttgarden ;o)

Jag tycker att det är samma diskussion vare sig det gäller båtar, verktyg, öl eller plattsättning.
 
På en fri marknad ska:
Företag vara fria att sätta vilket pris de vill på sina varor/tjänster.
Företag kunna konkurrera fritt med varandra oavsett nationalitet.
Kunden och företaget själv kunna välja vem de vill göra affärer med.

Vem vill inte ha detta?

mvh
David
 
;D Svenskarna sitter ju redan hemma och lyfter A-kassa. Det är ju redan så...
 
David skrev:
På en fri marknad ska:
Företag vara fria att sätta vilket pris de vill på sina varor/tjänster.
Företag kunna konkurrera fritt med varandra oavsett nationalitet.
Kunden och företaget själv kunna välja vem de vill göra affärer med.

Vem vill inte ha detta?

mvh
David
Jag lägger mig på knä och ber till forumguden!! Instämmer helt och hållet!
 
Jag är en "vanlig kund" och jag betalar utan att knota vad plattsättaren begär. Vi har byggt om tre badrum på 6 år och alltid anlitat en plattsättare. Det ett nöje att se honom arbeta eftersom han duktig och seriös. Det är ju ett hantverk!

Nu ska vi bygga nytt och kommer att lägga in ca 160 kvm stengolv, varav 25 kvm är badrum. Självklart ska en plattsättare göra jobbet!

Jag har sett många badrum, där man lagt plattorna själv och tycker att "det blev ju lika bra som om vi hade anlitat plattsättare!". Tjena... Man ser skillnad! Jag blir alltid lika glad när jag går in i våra badrum.  [smiley=bath.gif]  ;D  :-*



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.