Hej! Vi har precis tilläggsisolerat och panelat om huset. Företaget vi anlitade har vi anlitat tidigare och då fått stort förtroende för. Denna gång var det dock en för oss ny kille samt en lärling som kom.

De har satt upp z-panel. Vad jag förstått spricker denna lätt? Det är ett par brädor som spruckit i stort sett från topp till tå och ett tjugotal brädor som spruckit kanske 15 cm i nederkant. Dessutom satte killarna upp flertalet brädor med stora kvisthål i, där man ser in till vindduken.

ImageUploadedByByggahus.se1406564962.787739.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1406564976.421415.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1406564986.084082.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Är detta okej? Är det bara att spackla igen och måla på? Eller förkortar detta livslängden på panelen? När vi påpekade fick vi bara ett "denna typ av panel spricker lätt, vi har inte tid och fixa detta" till svar. Vill nu bara höra med er kunniga här om vi bara ska släppa detta och måla på, eller om vi ska kräva att de kommer hit och åtgärdar innan vi betalar något.
 
Oacceptabelt, be dem byta ut de brädorna, spikningen var heller ingen höjdare.
 
S
skulle ägaren för firman få se detta skulle säkerligen nya killen och lärlingen bli utskällda. det hoppas iallafall jag
 
Jag har samma 120 mm Z-panel på mina tre, 3-4 år gamla kåkar, men har den liggande i stället för stående.
Där finns inte en enda spricka i mina brädor.

Men jag ser direkt en avgörande skillnad:
Min panel är spikad med endast en spik i varje bräda.
Det ger väl träet möjlighet att svälla och krympa med årstiderna.
Utan att vara låst så det i stället spricker mitt emellan spikarna.

Till de snickarkunniga: är det rätt att spika så där som på bilderna?
 
Brädor med kvisthål skall inte användas, säger sig självt.
120 mm panel räcker med 1 spik i varje då den andra kanten hålls inne av nästa bräda.
Ama säger 2 spik vilket resulterar i sprickor.
Jag spikar ca 30-40 mm från den sida som håller fast nästa, dvs noten.

Ser ut som om spiken dessutom sitter rejält inskjuten på vissa ställen?
 
Redigerat:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Det där ser verkligen inte bra ut varken kvisthål, sprickor och spikningen som hantverkaren säger.
 
Ser nu också att dom spikat med 34 graders pistol. Dvs med halv skalle. Inte snyggt.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ser ju inte så kul ut... För djup inslagna spik, spik med halv skalle, kvist hål, sprickor och spik som sitter huller om buller.
Nej det bör de göra om.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
S
det aldrig snyggt med skjuten eller skruvad panel.
rätt eller fel två spikar bräda? nog hade jag spikat med två spik. jag tycker fräst panel har mer liv i sig.
och rör sig gör ju den i spånt och not.
jag lämnar tillbaka allt virke som har spricker eller mycke kvisthål. har även fått maskäten panel, den skickades tillbaka direkt
 
Tack för alla snabba svar! Skönt att höra att ni inte heller tycker att det ser bra ut och att det inte bara är vi som är jobbiga kunder. Vi ta oss ett snack med ägaren till företaget och hoppas på att de kommer hit och åtgärdar.
 
MB77 skrev:
Ser ju inte så kul ut... För djup inslagna spik...
När de byggde mitt boningshus maskinspikade de panelen (och i stort sett allt annat).
Spiken kom långt in, kanske 4 mm under ytan ibland. Det skulle ju gå fort :)

Det blev inte snyggt ut när vi började måla. Men med lite utefog i varje spikhål och ett drag med en smal spackelspade blev det mycket bra. Man kan knappt ana var spiken sitter.
Och det gick faktiskt väldigt fort att fylla spikhålen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.