Jag ska dra in en EKKJ-kabel till förrådet och hade tänkt förlägga den i en PEM-slang sista biten mellan marken och in i förrådet. Tänkte att de kunde vara bra som extra skydd (t.ex. om nån råtta skulle få för sig att börja gnaga på kabeln motsv). Har en slang som är 20mm och EKKJ-kabeln går igenom med typ 1-2mm spel i slangen.

Dock så börja jag fundera på om de kan bli värmeproblem eller liknande när kabeln ligger så tight i slangen, eller är det inget problem?
 
Du kan göra så om du vill inget problem med det.
 
Då kör jag på det. Tack!
 
När jag läste ämnesrubriken så funderade jag på om det inte skulle bli väldigt svårt att åstadkomma ;)
 
  • Gilla
rgba
  • Laddar…
Haha, de är sant :D
 
Det kan nog bli väldigt trögt att dra i kabeln om det är så lite spel.
 
Jag skulle ha satt ett kabelskydd i stället. Som flera påpekat så blir det nog svårt att åstadkomma om PEM-slangen inte är väldigt kort (och det antar jag att den inte är eftersom att det i så fall skulle motverka syftet).

//Patrik
 
Krilleman
Ursäkta min okunskap Patrik, men vad är ett kabelskydd?

Ja drog i min il till friggan med en PEM-slang som jag skrivit om förut. Anpassa dimensionen efter kabeln!
 
Detta är ett kabelskydd. http://www.jula.se/kabelskydd-402257

Att använda PEM slang tycker jag att man ska undvika. Undantag kan möjligtvis tas om man har 50 mm PEM-slang eller dyl. som ligger hemma och skräpar.
Gult markrör bör man använda till el. Då vet man direkt vad det är man stöter i om man gräver.

//Patrik
 
Redigerat:
Krilleman
OK, du menar ett helt vanligt skyddsrör för kabel ;)

Den korrekta benämningen är då "kabelskyddsrör" eller??

http://www.elbutik.se/category.html?category_id=2116

Jag valde PEM då den är tjockare i godset om man ev skulle råka gå på den, och att den ligger på ett spadtags djup + Att jag vet ju själv var den ligger!
 
Ska vi vara noga så är "kabelrör" en vanligare benämning. Googla och se.

//Patrik
 
Ja, googla på kabelrör och det dyker upp månget fler resultat. Med kabelskydd menas allt som oftast U-profiler, Det som jag menade från början och även länkade till.

//Patrik
 
Krilleman
Ja se där, mitt i värmen så missade jag din länk! :x
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.