Hej!

Jag börjar ruttna på att släpa slangen runt huset fram och tillbaka hela dagarna för att vattna gräsmattan på hela tomten. Jag skulle vilja ha ett par till ställen att ta vatten. Jag har kollat lite på Gardenas system med slang som man gräver ner, men är det någon som vet om det finns något bättre? Kan man köpa delar själv och sätta ihop? Gärna något som tål kyla och så vidare - Gardena ville att man skulle installera en ventil "på lägsta punkten" och det låter ju lätt att åstadkomma, men i praktiken är jag rädd att det kommer att frysa sönder :confused:
 
Hej.

Jag har grävt ned PEM slang till växthuset för automatbevattning samt tappställe. På hösten lossar jag bara anslutningen jag gjort till vattenutkastaren samt öppnar kranen i växthuset. Det har hittills inte frusit sönder. I sommarstället vårat har vi haft PEM slang nedgrävd strax under markytan (stenigt och jävligt) i en massa år för vårat sommarvatten och det har aldrig frusit sönder. PEM slang är lätt att grena av till fler tappställen också.

https://www.google.se/#q=pem+slang


MVH

Anders
 
Jag har också kört med PEM. För säkerhets skull har jag även blåst ur större delen av vattnet men tror inte det behövs.
 
Jag har redan grävt ner PEMslang nu innan jag ens börjat med växthuset, känns skönt att det funkar för er eftersom även jag varit fundersam hur det skulle gå med frysrisken.
 
Tack för svar!

Är det någon som har åsikter om huruvida Gardenas system blir bättre eller sämre? I första hand vill jag ha något som håller, trots att jag antagligen installerar det fel och aldrig kommer att göra något underhåll typ.
 
Hej
Vi har gardenas system.
Kopplingarna är SKIT dom glider isär. Jag har löst det med slangklämmor.
Vi vågar inte använda bevattningsdatorn om vi inte är hemma. Tveksamt om hemförsäkringen gäller om vattnet står på och man inte är hemma...
Fredrik
 
Kör med pem, enkelt att jobba med och blir en "riktig" installation. Klarar frysning, men metallkopplingarna kan spricka så se till att de dräneras eller ligger frostfritt.
 
Är det bättre med plastkopplingar då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.