Vid byte av panel på innerväggar passar jag på att byta ut den gamla stenullen mot en med bättre lambda.

Väggarna är tegelväggar byggda 1960 så det är håltegel ytterst sedan slammat på insidan, med nått undantag se bilder, 100 mm reglar lagda med ca 5 mm luftspalt mot slammningen/teglet.
Ventilationshål genom teglet i nederkant och ventilerat upp mot tak.

Stenullen har sedan legat direkt mot slammning/tegel utan nån luftspalt och när jag nu plockar bort den finns det inga fuktskador på reglar (har även mätt och det är låga fukthalter) och isoleringen såg OK ut (förutom att dom verkar ha använt massa små restbitar....).

Tänkte lägga in Paroc extra Pro med lambda 33 för att maximera isoleringsvärdet men när jag kollar på deras isoleringsanvisningar rekommenderar dom en liten luftspalt mellan yttervägg och isolering.

Behöver jag det? nuvarande konstruktion har funkat bra i 54 år.

Om jag ska lägga till 5 mm luftspalt hur löser jag det enklast konstruktionsmässigt?

/Dea
 
Redigerat:
Och så bilderna...
 
  • vägg 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vägg 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vägg 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle vara VÄLDIGT FÖRSIKTIG med att byta isolering eller att isolera mer.
Risken är att du gör ytterväggen kallare än den var tidigare med kondens/mögel och frostsprängt tegel som följd.
Fredrik
 
Jag har bedömt den risken som väldigt liten, det är ju totalt bara 95 mm isolering så teglet kommer hålla sig varmt.... Väggen är ju också ventilerad och det är den ventilationen jag funderar på att jag skulle förbättra med luftspalten

/Dea
 
På vilket sätt är den ventilerad ?
Var det inte tegel,puts,isolering och träreglar utan luftspalt ?
10 cm borde inte vara något problem
Fredrik
 
Ventilationen syns på andra bilden, i nederkant är det plaströr (ca 15 mm) som går rakt igenom väggen och ut "i det fria" och i ovantkant är det öppet mot ventilationsspalten i yttertaket,

Det stämmer, fast putsen är ganska tunn och isoleringen och träreglarna ligger i "samma plan", utanpå träreglarna är det träpanel. Inga fuktspärrar nånstans, när vi köpte huset var besiktningsmannen var noga med att jag skulle hålla väggarna diffusionsöppna rakt igenom (och det verkar ha funkat med tanke på att allt är torrt och fint).

/Dea
 
Det var med tanke på ventilationen jag började fundera på att det nog borde vara en luftspalt, vilket det inte var original. Antingen struntade dom i att lägga isoleringen en bit från väggen eller så ger stenullen tillräcklig ventilation (vilket jag har svårt att tro).

/Dea
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.