Hej allihopa.

Till moderatorerna; jag hoppas att tråden hamnat något sånär rätt, annars får ni flytta den :).

Jag och min sambo är inne på att bygga ett hus. Då vi nyss studerat klart och båda två fått fast jobb, är vi nu redo för det ”riktiga livet” – ska bli skönt att komma ifrån studentlyan :).

Hur som, vi har tittat runt lite på tomter och fastnat för en som intresserar oss. Vi har även varit i kontakt med bland annat fiskarhedenvillan, jag tycker de har ett hyffsat pris på sina hus och de verkar vara väldigt flexibla när det gäller vad vi får ändra osv i planlösningen. Som så många andra är har vi nära bekanta som är snickare som ska bygga huset åt oss, så det är i princip inte jättemånga moment där vi behöver anlita en extern part för att bygga (och när detta väl måste göras, så är det kontakter till våra bekanta).

Det jag vill ha ”hjälp” med nu är om någon kan förklara de olika stegen för hur man går tillväga. Vi hade tex tänkt låna pengar och köpa tomten först, och sen vid ett senare tillfälle gå till banken igen för att låna pengar till själva huset, finns det andra här som har gjort på liknande sätt?

Hur ser processen ut sen då? Jag märker att det är saker jag kommer på hela tiden när man läser omkring på internet, igår kom jag tex på att man måste ha en dyr byggahusförsäkring under tiden etc.

Så, om någon hade velat göra någon steg-för-steg-guide hade det uppskattats supermycket, alternativt länka till någon befintlig. Jag förstår att processen kan se olika ut från hus till hus, men att det ändå kanske finns någon sånär gemensam nämnare :)

Tack alla!
 
Nr1 är ju att prata med banken, det är inte alls ovanligt att det blir tvärt nej, det krävs även kontantinsats, lite olika beroende på bank, här i stan är det helt klart Swedbank som är en av få banker som lånar ut till nybygge, OM man inte har rejält med pengar bakom, vi hade ca 400 000kr och skulle bygga större delen själva, det vara bara hos Swedbank som det blev positivt, alla andra banker sa nej, trots fasta jobb osv.
Sen spelar det mycket roll på vem man pratar med på banken, en kan säga nej medans nästa säger Ja, vi fick inledningsvis nej även hos Swedbank, vår bankkontakt skickade oss till en som hade hand om bolån, ett riktigt rivjärn som inte tyckte våra planer var realistiska, när vår bankkontakt ringde några dagar senare sa vi vad vi tyckte, att det var en otrevlig gammal kärring vi pratat med, några dagar senare ringde en ny bolånehandläggare upp och vi fick prata med en som var insatt i hur nybygge funkade.
Efter vi fått muntligt OK på banken så började vi prata med husleverantörer för att få in offerter, vi fastnade för en leverantör som mina föräldrar tidigare byggt med som hade vettigt pris och flexibla vad det gäller att bygga själv.

Under denna tiden höll vi även på att välja vilken tomt vi skulle ha från kommunens lista, fanns ca 25st lediga så det var inga problem att välja, vi tog spade med oss och provgrävde en meters gropar på några av de tomter vi var intresserade av, för att se hur det var med berg.

När vi valt tomt så betalade vi denna kontant, vilket banken gillade, då hade vi redan tomt och de behövde inte låna ut något där.

När vi hade valt klart husleverantör tog vi fördjupade kontakter med husleverantören och fick en mer detaljerad offert som vi gick med till banken, vi gjorde även en kostnadsberäkning på vad som tillkom utöver huset.
Fick då ett byggnadskreditiv hos banken.

Sen efter det var det bygglov och hela det köret, efter ca 3 månader började vi gräva.

Lite kort hur vårt gick till, men jag råder er till att börja prata med banken i ett tidigt skede, sitta och planera och drömma för att sedan få tvärt nej från banken är inte kul, kan ju även bli knepigt med tomtmarken beroende på vad den kostar.
 
Hej

Tack för ditt svar. Haha, får man fråga var ni bor i landet - 25 tomter?! Lucky you. Jo, har ju koll på det här med kontantinsats o så. Vi har dock pratat lite med husleverantörer redan. Tänker att det visar att vi är hyffsat seriösa om man kommer med bra kalkyler osv till mötet med banken. Men förstår vad du menar att man inte ska ropa hej för tidigt
 
mothership skrev:
Hej

Tack för ditt svar. Haha, får man fråga var ni bor i landet - 25 tomter?! Lucky you. Jo, har ju koll på det här med kontantinsats o så. Vi har dock pratat lite med husleverantörer redan. Tänker att det visar att vi är hyffsat seriösa om man kommer med bra kalkyler osv till mötet med banken. Men förstår vad du menar att man inte ska ropa hej för tidigt
Första mötet med banken hade jag inga kalkyler eller dyl alls, vi gick då igenom hur mycket banken kunde låna ut med våra inkomster och sparpengar, det gjorde ju att man hade koll på vilket prisläge man skulle leta efter hus.

Angående tomterna så hade det stått still ett bra tag här i stan fram till 2012 när vi började, nu har alla de tomter där det inte behöver sprängas massor gått, finns några tomter kvar men där pratar vi nästan 10 meter berg att spränga över hela tomten för att ens komma ner i gatunivå.
Det är 4 tomter kvar av dessa 25 nu så det small till rätt bra efter vi började vårt bygge.
 
Hur/har har ni planerat att betala era "nära bekanta" som ska bygga huset?
Det borde vara den enskilt dyraste posten i hela bygget så det är förmodligen av stort intresse för banken att veta om ni får allt detta gratis eller om det ska betalas "svart".
 
Hej Gabbe,

Vi har också funderat mycket kring det. Jag fattar ju att man inte kan ta massa pengar från byggnadskreditivet och betala ut svarta löner med. Har du själv varit i liknande situation? Vad hittade du på för lösning?
 
* Ni kan förmodligen använda kontantinsatsen till att avlöna era bekanta, den delen ser ju aldrig banken så att säga.
* Om det är ett attraktivt område kan ni troligtvis använda tomten som säkerhet och därmed få lån direkt på det, under övergångsperioden medan man bygger så brukar bankerna annars vara villiga att hitta nån lösning för tillfällig finansiering.
* Kolla vilket markarbetet som kan krävas, det är förmodligen den post som kan dra iväg mest "oväntat" så att säga. Den delen är också ofta för lågt prissatt hos hustillverkarna.
 
mothership skrev:
Hej Gabbe,

Vi har också funderat mycket kring det. Jag fattar ju att man inte kan ta massa pengar från byggnadskreditivet och betala ut svarta löner med. Har du själv varit i liknande situation? Vad hittade du på för lösning?
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av detta "problem".
Jag och frugan tillhör skaran med galningar som ritat, planerat och byggt huset själv utan att köpa tjänster (förutom själva gjutningen/glättningen av plattan, men detta betalades vitt mot faktura).
Dessutom hade vi aldrig något byggnadskreditiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.