Hej på er

Köpte en 220ac förra året, hyfsat nöjd, en hjulmotor havererade nu i somras, annars inga problem, har gjort om lite på tomten, och gjort mer gräsmatta, som det var en smal infart till, ca 2m mellan slingorna, och problemet är att denna nedfart är väldigt nära från där laddstationen står, så den backar ofta ut, sen åker den direkt ned genom nedfarten till detta område, och med lite tur så hittar den ut, men ibland fastnar den, och följer slingan hem, men hittar ej ut utan kör runt runt i detta område till batteriet tar slut..

Nån som har koll på inställningarna om utfartsvinklarna? Så den ej startar i samma vinkel, och funderar på att dra guideslinga genom passagen ned till detta område, följer den både guideslinga och begränsningsslingan hem då? Eftersom resten av gräset så vill jag att den skall använda slingan hem.

Och hur ställer man in följa slinga ut? Hur ofta och antal meter? Står inget om detta i manualen..

Hoppas nån kunnig svarar..

/A.
 
Om du ställer "Följa in Begr" till 99 min och Följa in Guide till 1 min så kör den i princip efter guidekablen direkt.
Följa slinga ut kan du kombinera på lite olika sätt. guide, höger längs begränsningskabeln eller vänster längs begränsningskabeln. Det finns tre valbara områden som du själv får tänka ut och fördela sannolikheten för. Kombinationen av detta är att skicka klipparen att börja sin klippning på en specifik plats. Jag kör så här med en oregelbunden U-formad tomt där klipparen är parkerad i ena änden.
Område 1: Guide 48 m 25%
Område 2: Guide 21m 55%
Område 3: Vänster 4m 25%
Korridorbredden är på värdet 10. Testade att öka till 20, men då hade klipparen svårt att hitta hem. På värde 0 kör den i samma spår direkt över guidekabeln.
 
Hej igen

Aha..! Men vill ändå att den skall följa slinga hem, eftersom guidekabeln kommer endast att ligga på den krångliga delen, övriga delen så vill jag att den skall köra och följa slingan hem, har med U formad tomt, fast lite krångligare, men har funkat kanon, var bara lite strul nu när den ny delen tillkomm..

Ställde korridorbredd på 2m, vad innebär detta om du ställer värdet på 10m resp 20m?

Supertack för bra svar..
 
Så vitt jag förstår betyder 99/1 i praktiken: skit i att följa begränsningkabeln och om du inte "ser" laddstationen inom 1 minut, leta rätt på guidekabeln. Jag har ett område där guidekabeln inte ligger, men där är samtidigt laddstationen i"line-of-sight"
Korridorbredden är inte i meter. Det är bara ett värde av något slag. 10 verkar vara en slumpvis avvikelse på upp till 50 cm, men jag är inte säker.
 
Redigerat:
Så om jag har samma värde som nu på 10min att följa slinga hem, och har lägger ut guidekabel på det krångliga området, kör den ändå på guiden på denna del? Eller måste jag lägga guidekabel runt hela huset? Blir måånga meter...
 
Står mycket bra förklarat i installationshandledningen om hur sökning av laddstation/guidekabel och begr. kabel fungerar och även hur korridorbredd fungerar. Likaså även utfartsvinklarna m.m..

I alla fall till min Gardena R160 som är en ren kopia av HQ AM220ac när det gäller meny och inställningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.