Det är väl så att det är skicket vid dagen för köpeavtalet som gäller.
Därefter har man normalt möjlighet till besiktning.
Vid detta tillfälle har köparen + besiktningsmannen alla möjligheter att fota och dokumentera fastigheten.
+ naturligtvis mäklarens prospekt.

Allt noterat enligt ovan ska finnas vid överlåtelsedagen och vara i det skick som det befanns vid besiktningen.

Det är alltid tillrådligt att besöka fastigheten samma dag som slutlig betalning/överlåtelse sker innan den slutliga köpesumman överföres.

Och ja, det finns utrymme för besvikelser, både i form av dålig städning eller annat som "försvunnit" under tiden, men då är det bättre att sätta ner foten innan banköverföringen göres.
Naturligtvis kan det sätta säljaren och/eller köparen i knipa pga planerad inflyttning osv. men det är nog bättre att ta fighten innan pengarna flugit iväg. :D
 
  • Gilla
Jan Lahti och 3 till
  • Laddar…
Jan Lahti skrev:
Jag kollade på huset för ett par månader sedan, var inte intresserad då priset var för högt. Vi var ensamma på den visningen. Nu har utgångspriset sjunkit och jag vet att två köpare hoppat av. Därför kommer vi gå på nästa visning och ev lägga bud.

När det gäller dörrarna fanns de inte med i mäklarens broschyr.
Om det är två månader efter en visning och försäljningsförsök som ingen nappade på så tycker inte jag att man kan klaga på någonting de byter ut. Ingen köpte ju huset och prylarna.
 
  • Gilla
Nirre och 2 till
  • Laddar…
Vem fan orkar demontera ett par garagedörrar, leta upp ett par gamla som passar och sen montera dit dem. Den måste vara en riktigt snål typ. Vet inte vad huset säljs för, men ett par garagedörrar lär ju vara en liten del av köpesumman.
Han/hon kanske byter wc-stol till en begagnad också, och tar med den befintliga.

Men det är ju det som sitter monterat när man skriver kontrakt som gäller. Betala bara vad du tycker huset är värt.
 
Redigerat:
Nej, om "visningen" var vid ett tidigare försäljningsförsök, då har inte säljaren gjort något formellt fel som ändrar saker i huset inför nästa försök.

Sedan kanske det inte är den mest uppenbara försäljningsstrategin att ytterligare försämra ett svårsålt hus...
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Rent generellt så skall huset ju var i det skick som när man såg det och inga fasta installationer skall ha bytts, och har ngt gått sönder skall det repareras eller ersättas med likvärdig utrustning.

Man kan ju förvisso undanta saker vilket då skall påtalas vid kontraktsskrivning innan kontraktet skrivs på (och då kan förstås köparen justera budet)

Detta kan man stämma av med mäklaren hur man skall göra.

Men byttes dörrarna INNAN visningen så är det ju ok - så får ju köparna det som dom har tittat på ?

/K
 
Hej!
Varför inte fråga säljaren. Öppen dialog verkar vara lättast i stället för att gissa. Sen kan du välja att tro han om du vill. Om han vet att du vet så kan det kanske vara ett prutargument?
Urban
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det känns snålt, och frågan är vad han/de sparat in på mer..? Är även underhållet snålat in på? Har de snålat med värmen vintertid så att huset blivit drabbat av....?? Ja, det är sådana tankar jag får. Men så tolkar jag gärna människors ageranden negativt.

MEN, å andra sidan förstår jag honom/de också. De får inte det priset de vill ha för huset och känner inte för att "ge" bort tillhörande saker. De tycker de får sålt huset till ett underpris och sätter därför in dörrar mm som de tycker passar in för det priset. Att huset kanske inte är värt så mycket som de anser, det är en helt annan femma. :)
 
Redigerat:
Kalrt han får byta dörrar om han vill, huset är hans och inga avtal skrivna.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
lordi skrev:
Vem fan orkar demontera ett par garagedörrar, leta upp ett par gamla som passar och sen montera dit dem. Den måste vara en riktigt snål typ. Vet inte vad huset säljs för, men ett par garagedörrar lär ju vara en liten del av köpesumman.
Han/hon kanske byter wc-stol till en begagnad också, och tar med den befintliga.

Men det är ju det som sitter monterat när man skriver kontrakt som gäller. Betala bara vad du tycker huset är värt.
Kan ju vara så att han bytt nyligen och har de gamla kvar, beroende på vad det är för dörrar så kan det nog vara en ganska ansenlig summa pengar för att köpa 2 nya, som säljaren kanske anser sig ha bättre nytta av på annat ställe.
 
Jan Lahti skrev:
Jag kollade på huset för ett par månader sedan, var inte intresserad då priset var för högt. Vi var ensamma på den visningen. Nu har utgångspriset sjunkit och jag vet att två köpare hoppat av. Därför kommer vi gå på nästa visning och ev lägga bud.

När det gäller dörrarna fanns de inte med i mäklarens broschyr.
Det kan ju omöjligen vara ett problem om du kollade på huset för ett par månader sedan och säljaren sedan dess bytt dörrar.

Varför la du inte ett lägre bud om du var intresserad tidigare?
Det är väl inte priset du köper.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Han får ju göra så, men det är ju också en tydlig varningssignal för dig att kolla exempelvis all vitvaror och sådant, känns ju rätt troligt att kyl, frys, spis, bubbelbad, badrumsskåp, brevlåda och annat som kanske fanns på första visningen är flyttat till nya huset och bytt mot begagnat eller lågproisversioner....

Om du blir spekulant på huset, kontrollera allt utbytbart NOGA!
 
Fråga säljaren varför han har bytt efter första visningen, kan ju vara så att han sålde de nya fina dörrarna på Blocket, satte in de gamla dörrarna i väntan på en ny motordriven port, för att göra huset mer attraktivt? Även om det låter långsökt, det kan trots allt finnas en bra förklaring?
 
F
Påminner lite om filmen "Moving" från 1988

The Pears (Päronen) anländer till sitt nya hem, bara för att finna att poolen, fönster och dörrar är borta tillsammans med flera andra inventarier. Under visningen berättade säljaren till köparna (familjen Pears) att de "Men de sakerna tar vi med oss när vi flyttar", utan att nämna "Vi bara skojar" efteråt (de har upptäckt att säljarna filmade det ursprungliga samtalet och därmed är rättsligt skyddade).

För min tanke är - Om han plockar bort garageportarna, vad tar han MER med sig ?
 
Min tanke är - Har vi egentligen den blekaste aning om någonting? Annat än att en husägare bytt sina garagedörrar. Det kan finnas massvis med legitima anledningar till att det är som det är.

Fråga säljaren/mäklaren istället, TS, och berätta sen för oss hur det ligger till :)
 
Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
P
Om huset inte är sålt, dvs papper skrivna. Så får ju Säljaren göra vad han vill. Det är ju hans hus. Ponera att ingen köper, då har han ju rätt att byta dörrar som han vill.

Med det sagt, finns de andra dörrarna med i prospektet så skall de medfölja i köpet om inget annat gjorts upp mellan Säljare och Köpare enligt lag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.