vi har haft det riktigt varmt nu här uppe i norr ett bra tag nu!
och det börjar verkligen slita på en med all denna värme, har i skrivandets stund 27grader inomhus och så varmt har det aldrig varit här!

ni kan se lite grafer och annat roligt här http://www.datamakarna.se/temperaturer/

det är min mor och styvfar som loggar och grejar, alla ute temperaturer är skuggtemp tagen på samma sätt som väderinstituten gör
 
33°C i skuggan på baksidan mot norr. 24,5°C inne i köket där man ser utetermometern. I förra huset kunde det lätt gå upp mot 30° inne på somrarna men där saknades källare. Kan det vara anledningen till svalkan?

Mvh
 
Krilleman
KnockOnWood skrev:
Mitt på dagen klättrade utetermometern upp till 30,2°C, men sedan sjönk det vid femtiden till
[bild]

De där 40 graderna tror jag inte på, erkänn att det är fejkat Krilleman!
Var bor du förresten?

PS
Måste erkänna att jag körde värmepumpen på kylning idag, för tredje gången i år :x
Absolut inte fejkat! 39,1 står det på termometern idag.

Givaren ligger visserligen utanför pannrummet i söderläge. Men inte direkt i något "extremt" läge. Sen om man tolkar detta som "fusk" eller inte är upp till var och en. Men det ingick ju i spelreglerna! ;)

P7250113.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Termometern är belägen straxt norr om dom centrala delarna av mälardalen. Huset är beläget på en ås utan närliggande grannar. = Underbart!

mälardalen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Precis hemkommen från en stunds vistelse i Köpenhamn. Tegelfasad och stängt hus, i väldigt varma temperaturer, är inte roligt alla gånger! :wow:
 
Nja, jag vill inte anklaga dig för fusk, folk kan bli så arga då :p

Men fejkat är det allt (fejk är en mildare form av fusk).
Du mäter ju inte lufttemperaturen utan bara temperaturen hos känselkroppen som påverkas av direkt solstrålning.
Men om du målar över den med svart tuschpenna så kommer du nog upp i 50°C ska du se :wow:
 
Krilleman
KnockOnWood skrev:
Men om du målar över den med svart tuschpenna så kommer du nog upp i 50°C ska du se :wow:
Nej, där är ju fusk :rolleyes:
 
Det är 45 grader vid husväggen, typ 34 i skuggan och 29 inomhus. Jag smälter. Mina småtjejer är glada i sin lilla uppblåsbara pool. Gött!
 
Det var 44 grader precis utanför bilen igår, jag vill inte veta vilken temperatur skinnklädseln höll, men det brände på bra genom kläderna kan sägas.
 
Det är intressant att vid dagens åskskur (det föll 7 mm regn) sjönk temperaturen från ca 32°C till 24°C på 10 minuter.
Vädret kan ändra sig snabbt, och kan vara mycket lokalt.

Vi såg/hörde hur det tornade upp sig i öster över Småländska höglandet.
Undrar hur det var i Ljungby och vid Bolmen?


För övrigt tror jag att Ljungby har fått sitt namn, inte för att där växte ljung,
utan för att det var mycket ljungeldar = åsknedslag och blixtar :)
 
För varmt.
 
Vi har 23-24 gr inne MEN det är helt ointressant för det är luftfuktigheten som är det intressanta.

Ett tips till er som använder AC funktionen på värmepumpen, glöm den funktionen man kastar bara ut fullständigt onödigt med pengar för det i elförbrukning. Använd istället avfuktningsfunktionen, när ni "torkar" ut luften får man samma känsla av ac kylning men till en bråkdel av elförbrukningen och det blir "upplevd" kyla som kylskåpskyla. Vår totala elförbrukning under juni hamnade på 447:- och då går lv-pumpen dygnet runt (inverter), hus i 11/2 plan på 115kvm.
 
Musto skrev:
Vi har 23-24 gr inne MEN det är helt ointressant för det är luftfuktigheten som är det intressanta.

Ett tips till er som använder AC funktionen på värmepumpen, glöm den funktionen man kastar bara ut fullständigt onödigt med pengar för det i elförbrukning. Använd istället avfuktningsfunktionen, när ni "torkar" ut luften får man samma känsla av ac kylning men till en bråkdel av elförbrukningen och det blir "upplevd" kyla som kylskåpskyla. Vår totala elförbrukning under juni hamnade på 447:- och då går lv-pumpen dygnet runt (inverter), hus i 11/2 plan på 115kvm.
Tack för tipset, skall provas nästa heta dag!
Fast även i AC-läget torkas ju luften ut.

486 kr här totalt för juni (236 kWh) 108kvm.
Känns inte som billig el :confused:
Kanske dags att byta...
 
Första gången på länge som vi har under 25 grader inne vid denna tiden (20.55). Tacka Bauhaus för en Zibro SC-3225 för 4995:-. Annars brukar temperaturen ligga på 28-29 just nu. Luftvärmepumpen blev installerad kl 15 och har gått sen dess . Lär bli ännu svalare imorgon om den startas tidigare på dagen. Den kyler cirka 130 kvadrat och är bara tänkt att användas till kyla då vi har fjärrvärme. Visst kanske inte lyckas hålla 20 grader inne vid 30 ute men mitt på dagen har vi stundvis haft över 30 grader. Och varje grad den lyckas plocka ner från den skalan lär kännas lyxigt.
Huset är ett blåbetong hus ~25cm, eternit kloss på utan luftspalt, sedan fasadtegel utanpå, också kloss på utan luftspalt. Saknar helt isolering så huset fungerar som en stenugn.
Humöret ökade från 0 till 7 på bara några timmar. Klart värt varenda krona :-D
 
Musto skrev:
Vi har 23-24 gr inne MEN det är helt ointressant för det är luftfuktigheten som är det intressanta.

Ett tips till er som använder AC funktionen på värmepumpen, glöm den funktionen man kastar bara ut fullständigt onödigt med pengar för det i elförbrukning. Använd istället avfuktningsfunktionen, när ni "torkar" ut luften får man samma känsla av ac kylning men till en bråkdel av elförbrukningen och det blir "upplevd" kyla som kylskåpskyla. Vår totala elförbrukning under juni hamnade på 447:- och då går lv-pumpen dygnet runt (inverter), hus i 11/2 plan på 115kvm.
Vi bor i lägenhet och har olidligt varmt. Måste sova med öppet fönster som har en rad olika nackdelar;

1. Inbrottsrisk
2. Folk som röker ute på balkongerna ger dålig lukt när vi försöker sova
3. Oljud
4. Kan inte ha lampa tänd då flygfän kommer in

Därför har vi börjat kolla på portabla AC men dessa drar 2.7 kw, ganska saftigt tycker vi då vi antagligen vill ha på den under hela natten (dock kanske inte full effekt). Detta blir ändå ganska kostsamt.

Är det alltså smartare att införskaffa en luftavfuktare a lá Woods DS-28 ? Eller är portabel AC med inbyggd luftavfuktning ändå att föredra?

Också; Om AC är att föredra, hur rekommenderar ni bästa sätt att leda bort luften? Vi lär ju inte få borra upp ett hål i fasaden och att ha fönstret på glänt är inte heller riktigt optimalt då det är ju det som vi vill undvika..
 
Redigerat:
Såhär har dom senaste veckorna sett ut där jag för tillfället är.
ImageUploadedByByggahus.se1406550561.824265.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utegivaren sitter på västvägg, men det är skugga där fram till sen eftermiddag.
 
Tanax skrev:
Vi bor i lägenhet och har olidligt varmt. Måste sova med öppet fönster som har en rad olika nackdelar;

1. Inbrottsrisk
2. Folk som röker ute på balkongerna ger dålig lukt när vi försöker sova
3. Oljud
4. Kan inte ha lampa tänd då flygfän kommer in

Därför har vi börjat kolla på portabla AC men dessa drar 2.7 kw, ganska saftigt tycker vi då vi antagligen vill ha på den under hela natten (dock kanske inte full effekt). Detta blir ändå ganska kostsamt.

Är det alltså smartare att införskaffa en luftavfuktare a lá Woods DS-28 ? Eller är portabel AC med inbyggd luftavfuktning ändå att föredra?

Också; Om AC är att föredra, hur rekommenderar ni bästa sätt att leda bort luften? Vi lär ju inte få borra upp ett hål i fasaden och att ha fönstret på glänt är inte heller riktigt optimalt då det är ju det som vi vill undvika..
Om du inte kollat på väldigt stora maskiner så drar de inte 2,7kw utan det är kyleffekten, normalt brukar de väl ligga runt 800w i förbrukning vilket innebär några enstaka kronor per dygn.

De stora problemet med portabla brukar dock vara ljudnivån, för högljudda för att sova med de på. Leta efter ett splitaggregat så du har kompressorn ute och bara en tunn slang mellan den och innedelen så är både ljudet och slanggenomföring fixat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.