Hej.. som frågan lyder undrar jag hur mycket man vågar koppla på ett 150mm rör som leder ut i gatans dagvattenbrunnar?

Saken är den att idag så har jag ett 150mm rör som leder ut i gatan, och gatans(kommunens) rör är 225mm och där det med gott fall rinner neråt och antagligen ut i en större bäck skulle jag tro..
Mitt 150 rör kommer till en liten brunn där det på ett hemmabyggevis finns en pump, som man kan tänka sig ska pumpar upp vatten om inte röret orkar svälja vattnet.. vattnet går isåfall ut i en buske några meter bort..

Men det konstiga är ju att den enda vatten som går till brunnen och vidare i röret är ena hussidans tak.. andra hussidan går till en stenkista som även den har en pump... Dräneringen leds ut i avloppet har jag kommit fram till då det i princip alltid smårinner i ett rör när jag kollar ner i avloppets ränsbrunn..

Alltså, anledningen till att jag frågar är att jag vill koppla allt ytvatten(inkl lite från uppfarten), och gärna dräneringen om det går till detta röret, men klarar röret av det? Det finns ju redan nu en pump som jag antar ska hjälpa till när det blir för mycket vatten, och detta när bara halva takytan rinner dit..

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ett 150 rör klarar av att ta undan för flera hus inga problem.
Pumpen i brunnen verkar ju lite konstigt? Det kanske är problem med 225 röret i gatan att det rinner baklänges in i din avvattning? Pumpen är då en lösning. Är det många hus kopplade på gatans ledning?

Protte
 
Jag vet inte hur många hus som är kopplade till det, skulle inte säga att det är något extremt många, ett par gator som absolut max.. och gatan har ett bra fall neråt, en mjuk lång backe så att säga.. och huset ligger mitt i, så det borde ju inte vara här det trycks upp isåfall..

Men... han som bodde här innan har ju inte direkt varit logisk i sina projekt.. tex stuprören på ena sidan, där finns ett bonusrör på mitten helt utan funktion eftersom rören går ihop igen vid marken.. :) gjort för 3 år sedan bara.. frågade honom varför det var så, och han sa att det var för att vara på den säkra sidan..
Kanske samma sak med den här pumpen..

bild1000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild1001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mittenröret sitter säkert där för att det inte gick att få fall ordentligt när rännorna sattes dit...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.