Åkte förbi huset jag är intresserad av igår. Såg då att säljaren bytt garagedörrar (två stycken) till gamla dörrar. Vid första visningen fanns det nya dörrar. Nästa visning har inte varit. Är det okej att byta garagedörrar under pågående försäljning? Det står i o f s ingenstans i objektsbeskrivningen att dörrarna är utbytta. Någon med liknande erfarenheter?
 
Är inte huset sålt så borde väl ägaren få göra vad han vill med sitt hus antar jag ?
 
Verkar va en riktig snåljåp, jag hade kollat på andra hus....
 
Innan man skriver kontrakt är väl det mesta ok rent juridiskt, men att göra det EFTER visning känns väldigt fel, då bjuder man ju på nått som inte stämmer med det man tittat på.

Jag gjorde nått liknande när jag hade köpt huset, skrev kontrakt och betalade handpenning, och under tiden säljaren bodde kvar bytte jag, med tillstånd från säljaren självklart, han bodde ju ändå där, ut mina 1 år gamla kyl och frys från lägenheten mot de som var i huset, som var uppemot 7 år gamla.

Sedan fotade mäklaren och la upp på hemnet och hade visning.
I mitt fall fick dock köparen precis det som var på bilderna och på visningen, vilket är så man borde göra om man vill behålla nått speciellt.
 
Som redan sagts, strunta i huset. En säljare som beter sig så kan säkert hitta på mera. Som att byta ut vitvaror senare osv.

Som en ren markering kanske man skulle ge ett bra bud, och sedan "upptäcka" att dörrarna är utbytta, och pruta 100k.
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Det kan ju finnas flera anledningar, säljaren kanske har köpt ett nytt hus och ville flytta över sina dyra nya dörrar dit, så länge inga papper är skrivna så får man ju göra som man vill.
Att det är en ny visning borde väl tyda på att det var få intresserade.

Det kan ju även tänkas att det var någon som la ett prutat bud och säljaren kontrade med att då villja behålla de nya garagedörrarna.
 
Leta vidare, denna saken var ju ganska tydlig. Frågan är vad mer han/hon gömt undan/fuskat med.
 
Jag undrar om man verkligen får göra som man vill!?
Om jag tittar på något och köper det, så borde det vara det de visat och inget annat.
Om jag var spekulant och tog foton på visningen och sedan köpte huset vad gäller då när det inte var det samma som de visade? Varfö skall man annars gå på visning.
Kan de t.ex. ta bort en friggebod eller var går gränsen?
Jag hade gissat att detta inte var ok, men man slutar aldrig att förvånas.
 
De dyrare dörrarna kanske är trasiga och säljaren vill att den nya husägaren ska få slippa jävlas med dörrarna som han har gjort så han satte dit några andra fullt fungerande av enklare modell?

Jag har ingen aning men det kanske finns en bra förklaring, utan att utgå från det värsta...
 
  • Gilla
PG Lindgren och 3 till
  • Laddar…
Glenno83 skrev:
De dyrare dörrarna kanske är trasiga och säljaren vill att den nya husägaren ska få slippa jävlas med dörrarna som han har gjort så han satte dit några andra fullt fungerande av enklare modell?

Jag har ingen aning men det kanske finns en bra förklaring, utan att utgå från det värsta...
Haha, det är bra att det finns människor som tror det bästa som du (y)
Jag kan inte ens i min vildaste fantasi tro att det skulle vara så, för mig blir det :thumbdown: , men jag jobbar på att bli som du ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
PG Lindgren och 6 till
  • Laddar…
Man får väl ringa sitt försäkringsbolag efter man köpt huset och säga till dom att mina nya garage dörrar som satt på huset vid visning ser gamla o slitna ut nu.:cool:
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P
Gör säljaren så finns det annat som kommer ändras skulle jag gissa. Men som någon ovan sa det är säljarens hus.. Finns dörrarna i prospektet? om så fråga varför det har bytts dörrar..

Med dagens mobilkameror.. ta foto och filma under visningen + ladda ner och spara alla mäklarbilder....
Det är något lurt på gång. Och tanke på andra trådar här på forumet.. testa alla skriv upp vitvaror och annat vid besiktning.
 
Eller så har han köpt shabby chic-dörrar. Kan ju bli dubbla priset när det är nött och nytt 😋
 
  • Gilla
vghus05
  • Laddar…
sblixten skrev:
Jag undrar om man verkligen får göra som man vill!?
Om jag tittar på något och köper det, så borde det vara det de visat och inget annat.
Om jag var spekulant och tog foton på visningen och sedan köpte huset vad gäller då när det inte var det samma som de visade? Varfö skall man annars gå på visning.
Kan de t.ex. ta bort en friggebod eller var går gränsen?
Jag hade gissat att detta inte var ok, men man slutar aldrig att förvånas.
Bara för det varit visning behöver det ju inte betyda att det står 10 man och bjuder på huset, en visning där ingen är intresserad av huset är ju det samma som ingen visning.

Det är ju något helt annat om någon kollat på nått och lägger bud, vilket det inte framstår som på TS,

Enklast för TS är ju att fråga Mäklaren.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag kollade på huset för ett par månader sedan, var inte intresserad då priset var för högt. Vi var ensamma på den visningen. Nu har utgångspriset sjunkit och jag vet att två köpare hoppat av. Därför kommer vi gå på nästa visning och ev lägga bud.

När det gäller dörrarna fanns de inte med i mäklarens broschyr.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.