Hej!

Funderar på att bygga en liten farstukvist med tak (ca 1,5-2m ut från huset, 3-4m bred och kanske 4m hög), och på detta en trappa ner.

Problemet är att jag ser ingen självklar lösning att sätta en bärlina på huset och funderar på att göra den fristående (totalt 6 plintar) men att sätta 6 plintar med 4m långa 95x95 utan förankring i en bärlina känns lite rankt och vingligt.

Som jag tänker mig en plint med typ stolpjärn kan den inte ta någon böjningslast alls nästan, så eventuell snedbelastning pga vind, snö, sättningar är känsligt. Och jag har ingen aning hur man dimensionerar en sån lösning.

Ser i böcker att man ibland bara sticker ner stolparna i ett hål och har en betongklump eller stenplatta i botten för att fördela lasten (minst 1/3 av total höjd såg jag någonstans) dvs 1,3m och sen fyller på med betong runt omkring.

Men att sticka ner trä i marken känns helt galet, är det verkligen en långsiktig lösning? Om det nu skulle vara det och jag behöver använda högsta klass (NTR-M), bör man vara orolig för stickor etc vid användning av trappen (dvs måste kläs in där man kommer åt).
 
Barnrikehuset skrev:
Som jag tänker mig en plint med typ stolpjärn kan den inte ta någon böjningslast alls nästan,.

Använd stolpskor istället, mycket mer användbart än stolpjärn.

Barnrikehuset skrev:
Men att sticka ner trä i marken känns helt galet, är det verkligen en långsiktig lösning?.
Håller med om att det är en kortsiktig lösning.
 
  • stolpsko.png
Stolpsko bör vara bättre på att ta trycklast (all kraft går ner i plint istället för via skruvar) men den känns ännu sämre på böjlaster.

Kanske inte finns någon lösning.
 
Hur högt över marken (plintarna) kommer golvet i farstun hamna?

Kommer sidorna mellan mark och golv att täckas in?

Det går att slå kryss mellan ena stolpens underkant med en annan stolpes överkant.
 
Golvet hamnar ungefär 1m över mark. Mellan golv och tak blir det luft (förutom några mindre snedsträvor är planen. Och jag har tänkt mig snedsträvor under mellan alla plintarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.