Hej!

Är i färd med att bestämma tillval/bortval inför ett husbygge och funderade på duschdörrarna. Som standard så ingår det IFÖ-väggar för 6300:- per set.
Är det någon skillnad i kvalitet etc om man väljer ett billigare märke, i prisklassen runt 4000:- istället? Vad är det som kan skilja?

Mvh
 
  • Gilla
Rogstahl
  • Laddar…
Jag har sedan 4 år dörrar från Skånska Byggvaror. De kostade då 1600 kr.

Har svårt att se vad som skulle kunna förbättras. Förgyllda handtagsknoppar?
 
KnockOnWood skrev:
Jag har sedan 4 år dörrar från Skånska Byggvaror. De kostade då 1600 kr.

Har svårt att se vad som skulle kunna förbättras. Förgyllda handtagsknoppar?
Ja, handtagsknopparna är ju inte gratis. ;)
Skämt å sido, är det skillnad på material? Aluminiumprofiler? Glas? Om du nu gav 1600:- för dina så kan man ju byta nästan fyra gånger innan man kommer upp i samma pris som de som vi har som standard.
Är det 900 mm-dörrar du har?
 
900x900 mm ja.
Och vägglisterna är vitlackerade.

Men det var kanske extra lågt kampanjpris.
 
T
Nej, det är nog ingen större skillnad, bara produktnamnet som kostar som typ INR som går på 6000-7000 kr.

Kan jämföras med mobiltelefoner där Apple tar överpris för gammal teknik med sina iPhones.........
 
De dyrare sorterna finns i fler storlekar och varianter medan de billigare oftast bara finns i 90x90 cm i klarglas. Vill du ha 70x100 cm med blommigt glas och nanorengöringsbeläggning från känt märke så kostar det.

Vi körde Bauhaus modell för 1000 kr och den funkade bra i fem år tills vi flyttade.
 
T
Fred vom Jupiter skrev:
De dyrare sorterna finns i fler storlekar och varianter medan de billigare oftast bara finns i 90x90 cm i klarglas. Vill du ha 70x100 cm med blommigt glas och nanorengöringsbeläggning från känt märke så kostar det.

Vi körde Bauhaus modell för 1000 kr och den funkade bra i fem år tills vi flyttade.
Brukar vara så ja, men kollar man på Skånska Byggvarors dörrar så finns dom i alla dess storlekar.
 
tank77 skrev:
Nej, det är nog ingen större skillnad, bara produktnamnet som kostar som typ INR som går på 6000-7000 kr.

Kan jämföras med mobiltelefoner där Apple tar överpris för gammal teknik med sina iPhones.........
När de sedan gör en uppgradering som gör att de liknar en äldre android tycker de flesta att det är fantastiskt. De har sålt in det bra samt har tillbehör som gör att kunden blir låst till äpplet.

Men skämt och sido man får vad man betalar för. Ett för lågt pris brukar göra att kvalitén är sämre. Ett för högt pris så får man betala för kvalitén och märket.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
slurppe99 skrev:
...Men skämt och sido man får vad man betalar för. Ett för lågt pris brukar göra att kvalitén är sämre. Ett för högt pris så får man betala för kvalitén och märket.
Har du erfarenhet av detta när det gäller duschdörrar?

Det är två böjda glasstycken, ca 1850x700 mm, ett par aluminiumprofiler med "lyftgångjärn", några meter plastlist och två knoppar.
Jag har svårt att se att något i materialet skulle motivera 3-4 ggr högre pris.
Det är marknadsföring, logistik och seriestorlekar som till stor del avgör priset.

För skojs skull googlade jag lite (det svåra är att hitta rätt sökord, här duschhörn)
http://www.pricerunner.se/sp/duschhörna.html

Här är den billigaste för 1290 kr, tillfälligt slut (man anar varför :) ):
http://www.swedmart.se/duschdorrar/...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Det blir många liter varmt duschvatten på prisskillnaden 6300 - 1290 kr.
Och man blir nog lika ren :)
 
Är oftast stor skillnad på de billigare jämfört med de dyrare.
Plastigare, rangligare osv får man för de billiga anser jag.
Köpte själv Macro 90x90 klarglas nyss och jag letade bra länge efter några bra.
 
Frågan är ju, egentligen, om de billigare är tillräckligt bra.
Eftersom jag misstänker att de flesta inte köper duschväggar med förhoppningen/avsikten att de skall användas resten av livet? Och kommer det att finnas _mer_ reservdelar om 10 år till den dyrare?

Eller byter man isf till en ny?
 
llehs skrev:
Frågan är ju, egentligen, om de billigare är tillräckligt bra.
Eftersom jag misstänker att de flesta inte köper duschväggar med förhoppningen/avsikten att de skall användas resten av livet? Och kommer det att finnas _mer_ reservdelar om 10 år till den dyrare?

Eller byter man isf till en ny?
Det är just det, är de tillräckligt bra. Om man köper några sämre (vad nu kan vara så mycket sämre på en duschvägg) kanske man kan byta en gång (eller två till och med) till samma slutkostnad.

I en butik i stan där jag bor kan man köpa Hafa-väggar i klarglas för 3500:-. Är de automatisk hälften så bra som IFÖ-väggarna?
 
KnockOnWood skrev:
Jag har svårt att se att något i materialet skulle motivera 3-4 ggr högre pris.
Det är marknadsföring, logistik och seriestorlekar som till stor del avgör priset.
Det är rätt stor skillnad, speciellt på mekaniken i gångjärnen, men även mer plastdetaljer på de billigare.
 
  • Gilla
Froosh
  • Laddar…
Rent principiellt gillar jag inte att byta billiga saker flera gånger, även om man spar pengar på det och får det ständigt fräscht och nytt. Vi lever redan över jordklotets resurser.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.